
365

Rácz János

Kádár János a korabeli 
angolszász sajtóban

Kádár János mai megítélése

Kádár János szerepe és politikai döntései ma is megosztják mind a közvéleményt, 
mind a történészeket. Sokak számára a személye egy olyan rendszert jelenít meg, 
amelyben lényegesen jobban érezték magukat, több volt a lehetőségük és nagyobb az 
anyagi biztonságuk. Ellenben vannak, akik kifejezetten negatív történeti személyisé-
get látnak benne.

Ahhoz, hogy megértsük: pontosan kinek és mit is jelentett, illetve jelent a nyugati 
világban Kádár János, érdemes részletesen is utánanéznünk, hogy az angolszász saj-
tóban mit írtak Kádárról és miként is ítélték meg politikusként. A kutatásunk során 
elsősorban az angolszász sajtó Kádárral kapcsolatos írásait elemeztük. Természetesen 
a tanulmány nem támaszkodhat csupán a sajtóanyagokra. A fontosabb politikatörté-
neti összefüggések éppúgy részét képezik, mint az újságcikkek. Ezért a konkrét 
elemzések előtt meg kell vizsgálnunk, hogy jelenleg melyek a legfőbb törésvonalak 
Kádár János történelmi szerepének megítélésében.

Kádár János mindig elsődleges helyen állt a huszadik századdal foglalkozó kuta-
tók érdeklődésében. Számos életrajz foglalkozott a politikussal. Ezek között meg
találhatunk komoly történeti munkákat, illetve sokkal inkább Kádár személyét erő-
teljesen dicsérő, már-már propagandairodalomba tartozó írásműveket is. Tehát 
ugyanúgy foglalkoznunk kell Huszár Tibor szakmunkájával, mint Berecz Jánoséval 
vagy a közíró Moldova Györgyével, avagy a nyugatiak közül Roger Gough angol tör-
ténészével is. Mind a történeti, mind az inkább irodalmi típusú írásokat együtt kell 
vizsgálnunk tehát, mert együttesen hordozzák a Kádár János életében, majd a halála 
után kialakult és a közvéleményben is tapasztalható ellentmondásokat. Különösen 
azért, mert bizonyítani fogjuk, hogy ezektől az ellentmondásoktól az angolszász 
újságírás sem volt mentes.

Moldova György, illetve Berecz János munkája egyértelműen pozitív képet festett 
Kádár Jánosról. Moldova György kiemelte a nép által szeretett Kádár János motívu-



366

Rácz János

mát. Műve úgy ábrázolja őt, mint a kiegyezés utáni Ferenc Józsefet. Vagy sokkal 
inkább úgy állítja be az MSZMP első titkárát – Kádár egy munkatársát idézve – mint 
Bethlen Gábort, aki kelet és nyugat között egyensúlyozott.1 Kádár János tetteinek 
pozitív megítélése és összehasonlítása más történelmi személyiségekkel egyáltalán 
nem egyedi. Visszaemlékezésében a Magyar Rádió műsorszerkesztési osztályának 
egykori osztályvezetője, a későbbi MTV-műsorszerkesztő, Sándor György is meg-
tette ezt.2 Horthy Miklóst vagy akár Ferenc Józsefet is megszerette a magyarság 
– állítja –, pedig mindketten megtorlások után kerültek hatalomra. Ebben az olvasat-
ban Kádár János olyan reálpolitikát folytatott, amely tudomásul vette a nemzetközi 
erőviszonyokat. Kádár János – Sándor György szerint – „azt tette, amit Bismarck tett 
volna 1849-ben. Elzavarta a gyűlölt vezetőket és tudomásul vette a nemzetközi erő-
viszonyokat”.3 Tehát az egyik fontos és visszatérő állítás, hogy a nemzetközi viszo-
nyok – mint oly sokszor a magyar történelemben – megteremtették az új vezetőt, akit 
a magyarság – későbbi engedékenyebb politikája miatt – elfogadott és megbecsült.

Huszár Tibor a Kádárról írt életrajzában fontosnak tartja, hogy a későbbi első tit-
kár apa nélkül nőtt fel, és gyerekkora óta kísértette a szorongás.4 A párt – Huszár 
szerint – az apát és a nagycsalád szerepét töltötte be Kádár János számára.5

Szintén fontos írás Kádár pozitív megítélésével kapcsolatban a külpolitika terüle-
tén kortárs Berecz János monográfiája. Berecz Kádár-képe a többiekénél is érdeke-
sebb, hiszen kifejezetten felelősségteljes magyar politikusnak festi le egykori főnő-
két. Olyan vezetőnek állítja be Kádár Jánost, aki vállalta azt a terhet, amely 1956. 
november 4-e után egy felelős vezetőre hárult. Mindezt azzal a Nagy Imrével szem-
ben, aki Berecz olvasatában a mártíromságba menekült.6 Ebben az interpretációban 
az 1956-os forradalom igazi folytatója és leginkább pozitív figurája Kádár János. 
Külön érdemes megemlítenünk, hogy Kádár János személyiségének magyar meg
ítélésében alapvető szerepet játszik a Nagy Imréről kialakított történelmi kép is.  
A Kádár Jánost pozitívan megítélő munkák természetesen nem értékelhetik Nagy 
Imre politikai pályafutását is hasonlóan jónak és kiemelkedőnek. Mert ezt lehetet-
lené teszi Nagy Imre és társainak a pere, illetve a halálos ítéletek. Tehát miközben 
Kádárt János politikáját méltatják, a felelősségét is mérséklik – amennyiben a nem-

1	 Moldova György: Kádár János II. kötet. Budapest, 2006. Urbis Könyvkiadó, 50.
2	 Sándor György: Miért lettem Kádár híve. Budapest, 2002. Belvárosi Könyvkiadó, 185–240.
3	 Sándor György: i. m. 226.
4	 Huszár Tibor: Kádár János politikai életrajza 1912–1956 I. kötet. Budapest, 2001. Kossuth Könyv

kiadó, 150.
5	 Huszár Tibor: i. m. 179.
6	 Berecz János: Kádár élt... Aki nincs ellenünk... 1. kötet. Budapest, 2008. Belvárosi Könyvkiadó, 

199.



367

Kádár János a korabeliangolszász sajtóban 

zetközi helyzet szükségszerűségét ismételgetik –, egyben a kivégzett Nagy Imre 
emlékét kisebbítik. 

A kritikák közül ismételten Moldova könyvéhez kell fordulnunk, amely sokkal 
direktebb formában eleveníti fel mindazokat a negatívumokat, amelyeket Nagy Imre 
tetteiben és múltjában vélt felfedezni. Ide tartoznak azok a sommás ítéletek, hogy 
Nagy Imre nem rendelkezett államférfihoz méltó kompetenciával.7 Továbbá az is 
kifejezetten érdekes – Berecz János munkájához képest sokkal egyértelműben meg-
fogalmazott állítás –, hogy Nagy Imre miniszterelnök a látványos történelmi szerep-
vállalás miatt áldozta fel az életét.8

Nagy Imre rossz politikai döntéséinek bírálata, azonban nemcsak a Kádár János 
munkásságát méltató – inkább irodalmi – monográfiák sajátja. Charles Gáti 2006-
ban megjelent komoly művében az elbukott forradalom vizsgálatában nem tekintett 
el Nagy Imre rossz döntéseinek bírálatától, amelyet a miniszterelnök hátterével és 
politikai szellemiségével magyarázott.9 Ez azonban nem párosult azzal, hogy Kádár 
János politikai döntéseit vagy politikusi értékeit Nagy Imre fölé helyezné.

Tehát mindenképpen meg kell állapítanunk, hogy a Kádár személyiségét méltató 
írásokban minden esetben fellelhető Nagy Imre történelmi szerepének és múltjának 
elítélése is, amely különösen Kádár János megtorlásokban játszott szerepének mérle-
gelésében csúcsosodott ki. Moldova Nagy Imre múltjában kiemelte a „Vologya–dos�-
szié” anyagait, amelyet még 1989-ben az MSZMP vezetői kaptak meg.10 A dosszié 
szerint Nagy Imre az NKVD, a szovjet politikai rendőrség alkalmazottja volt, és 
Berijával állt kapcsolatban. Moldova szerint ez alapján kimutatható, hogy Nagy Imre 
tevékeny résztvevője volt azoknak a pereknek, amelyek az 1930-as években több 
magyar kommunista emigráns életébe kerültek.11

Természetesen nem mindenki tartja teljesen reálisnak a Szovjetuniótól kapott 
dokumentumokat, és különösen az gyanús, hogy az 1989-es rendszerváltás során 
Nagy Imre és társai újratemetése előtt érkezett meg a forrásgyűjtemény Magyar
országra.

Rainer M. János egyáltalán nem adott hitelt a dokumentumnak.12 Ebben az össze-
függésben az 1989-es évben újraéledő Nagy Imre-kultusz elleni akciót sejt elsősor-

7	 Moldova György: Kádár János I. kötet. Budapest, 2006. Urbis Könyvkiadó, 126.
8	 Moldova György: i. m. I. kötet. 201.
9	 Charles Gáti: Vesztett illúziók, Moszkva, Washington, Budapest és az 1956-os forradalom. 

Budapest, 2006. Osiris Kiadó, 214.
10	 Moldova György: i. m. I. köt. 201.
11	 Lásd az eset felhasználást Nagy Imre miniszterelnök személyének elitélésére: Moldova György: 

i. m. II. köt. 161–169.
12	 Rainer M. János: Nagy Imre politikai életrajz 1896–1953 1. köt. Budapest, 1996. 1956-os Intézet, 

199–212.



368

Rácz János

ban. Ezzel szemben Charles Gáti, aki bár nem fogadta el a teljes dokumentumot 
valódinak, ám állítja: nem véletlen, hogy Nagy Imrében megbízott a Szovjetunió 
Kommunista Pártja (továbbiakban SzKP) hiszen az NKVD-nek dolgozott.13 Gáti 
következtetése alapján nem elhanyagolható momentum, hogy Nagy Imre túlélte  
a Rajk-pert, és nem került a képbe a per kapcsán.

Moldova véleménye szerint nem tekinthető relevánsnak Kádár János szerepe  
a megtorlásokban.14 Kádárról írt könyve gyakorlatilag egy vádiratot fogalmazott 
meg az 1989–90-es rendszerváltással és az azóta eltelt időszak gazdasági és politikai 
eredményével szemben is, ellentétbe állítván azt a Kádár-rendszerrel.

Ezzel egyszersmind visszaérkeztünk Kádár János mai megítélésének sarokkövé-
hez: az 1956-os forradalom utáni megtorlásokhoz, benne a Nagy Imre-perrel. 

Azok a munkák, amelyek Kádár Jánost pozitívan festik le, természetesen azon 
véleményt erősítik, hogy Kádár Jánosnak csekély szerepe volt a megtorlásban vagy 
az olyan ügyekben, mint Nagy Imre és társainak a halála. Itt is meg kell említenünk 
Berecz János könyvét, aki szerint Kádár János megtette azt, amit meg kellett ten-
nie.15 Ez a mondat állandó igazolásként tűnik fel Kádár felelősségének a mentege-
téseként, és két másikkal emlegetik együtt. Az első az 1960. október 3-án az ENSZ 
közgyűlésében elmondott beszédének végső konklúziója: „Ott voltam, ahol lennem 
kellett. Azt tettem, amit tennem kellett”; a másik pedig egy szintén sokat idézett és 
sokat emlegetett mondat: „Aki nincs ellenünk, az velünk van”.

Roger Gough angol történész azonban Kádár személyiségében keresi a válaszokat 
a történtekre. Szerinte Kádár alaposan el tudta rejteni a valós arcát még a párttársai 
elől is. Komolyan épített a színlelésre politikai karrierjének az alakítása során. Ezt  
a manipulációt felhasználta a kollégáival szemben is.16 Gough ennél is továbbment, 
amikor azt állította, hogy Kádár János azért fogadta el az SzKP felkérését 1956 
novemberében, mert úgy érezte, hamarosan komoly vezető szerepet kap, a hatalom 
csúcsára kerül, illetve a moszkvai vezetés nem fogja Rákosit a nyakára ültetni. Kádár 
nem tekintette hazaárulónak, aki Moszkva mellé áll.17

A kérdés csupán az, hogy akkor kinek is köszönheti a halálát Nagy Imre? A Szov
jetunió politikai vezetése, esetleg személyesen Hruscsov volt a felelős? Ebben a kér-
désben sincsenek egyetértések: Rainer M. János, a Nagy Imre-perről írt fontos 
elemzésében arra mutatott rá, hogy Kádár Jánosnak volt esélye megmenteni a minisz-
terelnök életét. A szerző kifejtette, hogy a Nagy Imre-per előkészítése 1957-től folya-

13	 Charles Gáti: i. m. 40–48.
14	 Moldova György: i. m. I. köt. 171.
15	 Berecz János: i. m.199.
16	 Roger Gough: Kádár János, A jó elvtárs? Budapest, 2006. JLX Kiadó, 70.
17	 Roger Gough: i. m. 193.



369

Kádár János a korabeliangolszász sajtóban 

matban volt. Kádár két alkalommal is (1957 márciusában, illetve 1957 júniusában) 
egyeztetett Moszkvával a perrel és a várható ítéletekkel kapcsolatban.18 Ezt köve-
tően az első titkár, az MSZMP KB 1957. december 21-i zárt ülésen kérte engedjenek 
szabad folyást az eljárásnak Nagy Imrével és társaival szemben.19 

Huszár Tibor, Kádár Jánosról írt elemzésében szintén kitért arra, hogy az MSZMP 
első titkárának volt lehetősége befolyásolni az ítéletet.20 

Nem feledkezhetünk el arról a komoly politikai teljesítményről sem, amelyről 
1957-ben az SzKP első titkára, Hruscsov tett tanúbizonyságot. Leszámolt sztálinista 
ellenzékével az SzKP-ban, illetve felbocsátották az első műholdat, a Szputnyikot. 
Ezeket a momentumokat figyelembe véve Rainer M. arra utalt, hogy Hruscsovnak 
már nem lett volna szüksége Nagy Imre kivégzésére.21

A fentiek ismeretében a szerző arra is hivatkozott, hogy az SzKP KB 1958. feb-
ruár 5-én úgy döntött, hogy az ítéletekben keménységet majd nagylelkűséget kell 
tanúsítani. Kádár azonban mindezek ellenére kivárta a megfelelő pillanatot az eljárás 
lefolytatására és az ítéletek meghozatalára.22 Ezért Kádár János felelőssége egyér-
telmű a történtekben.

Természetesen Berecz és Moldova munkájában a Szovjetunió elsődleges szerepét 
hangsúlyozták a történtekben. Moldova ezúttal sem tudott megállni ennél a megál
lapításnál, hanem azt is kifejtette, hogy érdemes lenne elgondolkozni azon, hogy 
milyen terror lett volna itt abban az esetben, ha nem Kádár János veszi át az ország 
vezetését. Hiszen ha Kádár nemet mondott volna az SzKP felkérésére, minden 
bizonnyal sokkal szörnyűbb lett volna a megtorlás.23

A történeti munkák közül Roger Gough a Nagy Imre-per kapcsán felveti, hogy 
egyértelműen mítoszt teremtett azzal a Kádár-rendszer, hogy csak a Szovjetunió 
döntésének állították be Nagy Imre és társainak a perét és az ítéleteket. Ráadásul 
ennek a mítosznak a megteremtését a nyugati világ is támogatta.24

18	 Rainer M. János: A Nagy Imre-per – ötven év távlatából. OKRI Szemle, Budapest, 2009. 101–109.
19	 Koronatanúk jeltelen sírgödörben, dokumentumok Nagy Imre és társai pertörténeteihez. Szerk. 

Horváth Miklós−Zinner Tibor. Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó Kft., Budapest, 2008. 711.
20	 Huszár Tibor: Kádár, A hatalom évei 1956–1989. Budapest, 2006. 76–77.
21	 Rainer M. János: Nagy Imre politika életrajza II. kötet. Budapest, 2009. 1956-os Könyvkiadó, 341–

436.
22	 Rainer M. János 2009.
23	 Moldova György: i. m. I. köt. 171.
24	 Roger Gough: i. m. 228.



370

Rácz János

A Nagy Imre-per felelősei 

Az igazán problematikus kérdés a Nagy Imre-per és Kádár János viszonya. Sokfajta 
választ kaphatunk, de mégiscsak az a legdöntőbb, hogy mennyiben befolyásolta  
a pert Kádár János. Amennyiben pusztán csak helytartónak tartjuk, akkor nyilván-
való, hogy parancsot teljesített. Az angolszász sajtó a kezdetektől felismerte a Nagy 
Imre-per lehetőségét. A Time magazinban nem véletlenül jelent meg olvasói véle-
ményként, hogy Nagy Imre legyen az év embere, remélve, nem csupán poszthumusz 
kaphatja meg a díjat.25 Tehát – bár Kádár János számtalanszor megígérte, hogy nem 
lesz semmilyen Nagy Imre-per –ezt nem igazán hitte el az angolszász sajtó. De ez 
közel sem minden: Nagy Imre sorsa szóba került egy 1957. szeptemberi találkozón 
is. Ezen a találkozón Zádor Tibor, a washingtoni magyar követség ideiglenes ügyvi-
vője beszélgetett Chalmers Roberts-szel a Washington Post tudósítójával. 

„Roberts ekkor elmondta, hogy a States Departmenttől és más hivatalos szervek-
től nyert értesülése szerint az Egyesült Államok kormánya alapvetően módosítaná 
álláspontját Magyarországgal kapcsolatban, ha Nagy Imre valamilyen formában 
visszatérne a magyar közéletbe. Vonatkozna ez az ENSZ közgyűlésére is, amelynek 
napirendjén Magyarország ismét a fő kérdés. Mint egyéni vélemény hozzátette, hogy 
Nagy visszatérése alapjaiban ingatná meg az ötös bizottság jelentését”.26 Volt tehát 
a magyar kormányzatnak egy előzetes képe arról, hogy mi történhetne abban az eset-
ben, ha a kivégzésektől eltekintenek. Nagyon hamar le lehetett volna zárni a nyugati 
kritikákat. Ezzel szemben ez mégsem számított. Az úgynevezett Nagy Imre-ügyet 
már 1956. november végén is úgy kezelte az angol sajtó, mint nem kifejezetten 
magyar kérdést. 

Ezt megerősítendő idézhetjük a londoni magyar követség elemzését is: „Az u.n. 
Nagy Imre ügynek is nagy visszhangja van. Ezt elsősorban Jugoszlávia irányában 
próbálja kijátszani az angol sajtó. Először is nem magyar, hanem szovjet ügynek 
tekinti az egészet. Arra próbálják figyelmeztetni Jugoszláviát, hogy a Szovjetunió és 
a magyar kormány által adott ígéretekben nem lehet bízni és tanácsos lenne még egy-
szer megfontolni neki a szocialista országokkal való kapcsolatát”.27 A Nagy Imre-
kérdés tehát az angol sajtóban nemzetközi ügy volt. Mindezek ellenére az 1956-os 
forradalom vérbefojtása miatt indult nyugati sajtókampány 1958-ra alaposan vissza-
esett, ám ekkor Nagy Imre és társai kivégzése ismét alaposan felszította a nyugati 

25	 Jens Bornholt: Letters, Man of the Year. Time, 1956. december 3. 2. 
26	 Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltár (továbbiakban: MNL OL) TÜK, USA 1956–63 

XIX–J–1–j 10d. 29t. Kapcsolatok Chalmers Roberts-szel. 1957. szeptember 10.
27	 MNL OL TÜK, Nagy Britannia 1956–58 XIX–J–1–j 14d. 29t. A magyar események angol 

sajtóvisszhangja. 1956. november 28.



371

Kádár János a korabeliangolszász sajtóban 

sajtó érdeklődését. Például a The Manchester Guardian 1958-ban már alig-alig fog-
lalkozott a magyar forradalommal, de a kivégzések hírére azonnal reagált.

Az angol baloldali napilap 1958. július 18-án, az első oldalon tájékoztatott a kivég-
zésekről, Viktor Zorza cikkében. Az újságíró szerint az ítéletek magyarországi kihir-
detésében használt revizionizmusra hivatkozás Nagy és társai kapcsán figyelmezte-
tés a kelet-európai kommunisták politikai elhajlói számára is. De ami számunkra 
ennél sokkal fontosabb, hogy az ítéletek mögött „Moszkva hangját” vélte felfedezni 
Zorza. Tehát nem Kádár János felelős az ítéletekért, hanem sokkal inkább Moszkva. 
A cikkben megfogalmazta, hogy ehhez a következtéshez a moszkvai és budapesti 
rádióadások és újságok híreinek megjelenési időpontját kell megvizsgálni. A buda-
pesti rádióadást egy órán belül követte a moszkvai rádió adása, illetve a hír már 
aznap, de korábban is megjelent a Pravdában és az Izvesztyijában. Azaz a Szov
jetunióban pontosan ismerniük kellett az ítéleteket és a végrehajtásukat.28 Zorza sze-
rint ezt a pert és a kivégzését sokáig halogatták, mivel az oroszok nem tartották meg-
felelőnek a pillanatot a Jugoszláviával való szakításra, illetve nem akarták kockára 
tenni a Szovjetunió és a nem kommunista világ közötti közeledést. A cikk mindvé-
gig kitartott azon álláspont mellett, hogy Tito a Nagy Imre-ügy kapcsán igyekezett 
elhatárolódni a szovjetektől. Tito ezzel a manőverrel meg akarta védeni a nyugaton 
kialakult nimbuszát: a Szovjetuniótól való függetlenség útjának komoly propaganda 
és politikai értékét. Viktor Zorza előbbi gondolatát az SzKP által sugalmazott és irá-
nyított Nagy Imre-perről pusztán a hírnek a Szovjetunióban való korábbi megjelené-
sével indokolta a The Manchester Guardian egy héttel később megjelent újabb cikke 
is.29 Ebben azonban már arra is kitértek, hogy a per hátterében Tito és Hruscsov 
vitája állt. De most is az a leglényegesebb, hogy ebben az írásban a pert és a kivégzé-
seket szintén az SzKP-nak tulajdonították.

Az angol sajtó részéről közvetlenül a kivégzés után jelent meg a The Times egy 
szerkesztőségi írása, amely felvetette a lehetőségét, hogy Kádár a felelős Nagy Imre 
és társai kivégzéséért. Azt gondolták, Kádár János úgy érezte, hogy hatalma nem biz-
tosított, ameddig Nagy Imre életben van és folyamatosan szimbolizálhatja az 1956-
os magyar forradalmat. Illetve Nagy Imre személye alkalmat adhatott volna arra is, 
hogy Kádárral szemben egy ellenzéki csoportosulás jöjjön létre. Ám az angol napi-
lap ezt rögtön el is vetette a következő indokkal: „[...] De Nagy és társai sorsa soha-
sem volt magyar belügyi kérdés”.30 Mint ahogy már Rainer M. János kutatásaiból lát-
tuk, nemcsak az SzKP döntésein múlott Nagy Imre miniszterelnök sorsa. Azonban 

28	 Victor Zorza: Death for all the revisionists. Manchester Guardian, 1958. június 18. 1.
29	 Peter Benenson: Trial of Imre Nagy No case for prosecution. Manchester Guardian, 1958. június 

27. 8.
30	 [Név nélkül] Plain Murder. The Times, 1958. június 18. 11.



372

Rácz János

az angolszász újságok ezzel nem lehettek tisztában. Nem ismerték a tényleges ma
gyarországi folyamatokat, nem rendelkeztek elegendő információval. Az amerikai 
The New York Times már a Nagy Imre-per feltételezhető vagy inkább általa vizionált 
következményeiről is beszámolt egy karikatúrájában. A rajzon egy gyászruhába 
öltözött nő áll Hruscsovval szemben, a hölgy jelképezi a szabad világ közvéleményét. 
Hruscsovon egy felirat díszeleg Új Kommunista Mosoly Kampány címmel. A háttér-
ben a Kremlből Sztálin éppen a mennybe száll. A hölgy elgondolkozik: talán Orosz
ország megváltozott? Hruscsov a kezét nyújtja, de a másik keze csupa vér és egy fel-
irat tudatja velünk az olvasóval: magyarországi kivégzések. A hölgy másokkal együtt 
végül elszalad, miközben Hruscsov mérgesen néz utánuk, Sztálin pedig mosolyogva 
pipázik a felhők felett.31

A kanadai újság a Montreal Gazette is beállt a kivégzéseket a Szovjetuniónak 
tulajdonítók sorába. Sőt, azt állította a lap, hogy a történtek nehezen egyeztethetőek 
össze a Sztálin halála utáni moszkvai változásokkal.32 Az ausztrál The Age is hason-
lóképpen interpretálta a kivégzéseket. A felelős ebben az esetben sem Kádár János 
volt, hanem most is a szovjet kommunistáknak tulajdonították az ítéleteket. 

„Ahogyan a cél: a kommunizmus győzelme szentesíti az eszközt, amely azt köze-
lebb hozza, úgy az oroszok is, a kommunizmus legnagyobb mai képviselői jogosul-
tak arra, hogy mindenkit eltapossanak, aki az útjukban áll. Ez a végső igazolása az 
imperializmus erkölcsének, és a magyaroknak meg kellett tanulniuk, milyen kegyet-
len erkölcs is ez”.33

Az amerikai napilap, a The New York Times is elemezte, miért hozhatta meg 
Hruscsov Nagy Imre és társai ítéletét. Megpróbálták feltérképezni az SzKP első tit-
kárának a gondolkodásmódját. Az egyik feltételezésük szerint Hruscsov arra a követ-
keztetésre jutott, hogy saját engedékeny politikája eredményezte az 1956-os magyar 
forradalmat, illetve a jugoszlávok eltávolodását. Ezért ráébredt arra, hogy a kommu-
nista rendszerben szükség van az időszakos tisztogatásokra. A lap másik vélelme, 
hogy Hruscsov Nagy Imre és társai kivégzésével engesztelte ki a saját pártjának 
sztálinistáit. A cikk által felvázolt harmadik lehetőség szerint Hruscsovot a Kínai 
Népköztársaság kényszerítette tettére. Egyszóval, Hruscsov gyenge hatalmi pozíció-
val rendelkezett, és muszáj volt szabad utat engednie a kivégzéseknek.

Ezért a miniszterelnök és társai halálának végső magyarázataként, az amerikai 
napilap egy idézetet emelt át a Pravdából, amely szerint „A szatellit vezetőinek meg-
mutatkozott a tiszta üzenet, hogy nemcsak az állásukat veszíthetik el, de a fejüket is, 

31	 [Név nélkül] But on the other hand. The New York Times, 1958. június 22. 5.
32	 [Név nélkül] Shots heard around the world. Montreal Gazette, 1958. június 20. 6.
33	 [Név nélkül] World reaction against U.S.S.R. The Age, 1958. június 25. 2.



373

Kádár János a korabeliangolszász sajtóban 

ha a Moszkvától való függetlenség érzésével játszanának”.34 Az amerikai napilap 
nem tudott elvonatkoztatni attól, hogy Nagy Imre halála Hruscsov és Tito vitája 
miatt következett be. Ezt egy külön karikatúrában is közölték. A rajzon egy ajtó sze-
repelt Tito felirattal, amelyre rászegeztek egy cetlit figyelmeztetésként. Közvetlenül 
az ajtó előtt egy koporsó feküdt, amelyen a Nagy szó olvasható.35

Tehát azt, hogy a Szovjetunió politikai döntéshozói a felelősek Nagy Imre halálá-
ért, az angolszász újságok nagy többsége tényként közölte. Kérdés, hogy az Egyesült 
Államok politika döntéshozói kit akartak felelősségre vonni valójában. Az USA 
Nemzetbiztonsági Tanácsához tartozó OCB36 1958. július 23-án kelt jelentésében 
elemezte a Magyarországon történteket. Elsősorban azt, hogyan használták fel pro-
pagandacélokra Nagy Imre és társai kivégzését. A jelentést az OCB a szovjet ügyek-
kel foglalkozó bizottsága készítette el. Megállapították: a kivégzések, a kommu-
nista világon kívül, spontán és erőteljes reakciókat váltottak ki. A kivégzések hírét  
a különböző sajtóügynökségek terjesztették el. Kijelentették, hogy a reakciók az 
Egyesült Államok politikai céljainak – miszerint a kivégzésekért a Szovjetunió  
a felelős – megfelelőek voltak. Ezt 1958. június 17-én John Foster Dulles külügymi-
niszter, valamint 1958. június 18-án Eisenhower elnök nyilatkozatai is megerősí
tették. Az amerikai külügyminisztérium 1958. június 17-i sajtónyilatkozatában, 
ugyancsak megállapította a szovjet politikai vezetés bűnösségét.37 Kérdés, hogy ezek 
a nyilatkozatok mennyiben jelentettek lehetőséget a formálódó, alakuló Kádár-rend
szernek. Abban az esetben ugyanis, ha Kádárt csak egy helytartónak látják, alaposan 
csökken a személyes felelősség is. Az MSZMP budapesti végrehajtó bizottságának 
1958. június 23-i ülésén Borka Attila38 napirend előtti felszólalásában elmondta, 

34	 [Név nélkül] Colder War? The New York Times,1958. június 22. 1.
35	 [Név nélkül] At the door. The New York Times, 1958. június 22. 5.
36	 Operations Coordinating Board, (Operatív Koordinációs Osztály) Nagy Kázmér, az Elveszett 

Alkotmány című munkájában, amely 1984-ben jelent meg, csak Végrehajtó Bizottságnak nevezte 
az intézményt. A bizottságot 1953-ban hozta létre Eisenhower elnök. Az OCB jelentéstétellel tar-
tozott a Nemzetbiztonsági Tanácsnak. Feladata volt, hogy integrálja a tanács által megfogalmazott 
politikát a különböző ügynökségekben. Az OCB-t 1961-ben Kennedy megszüntette. Lásd a szerve-
zet létrehozását elrendelő 10483 számú elnöki rendeletet: The American Presidency Project http://
www.presidency.ucsb.edu/ws/?pid=60573. Letöltés ideje: 2014. augusztus 20.

37	 Foreign relation of the United States, Eastern Europe Region, Soviet Union, Cyprus (1958–1960) 
Vol X. Report prepared by the Operations Coordinating Board’s Special Commitee on Soviet and 
Related problems, Washington, July 23. 1958. 45–46.

38	 Borka Attila (1911–1976) 1945-ben lett a kommunista párt tagja. 1947-ben a salgótarjáni Acélgyár, 
majd 1955-től az Óbudai Hajógyár igazgatója. 1956 decemberétől az MSZMP Budapesti Intéző 
Bizottságának a tagja. 1957–1962 között a MSZMP KB tagja. 1963 márciusában felmentették és 
a KGM Szerelvényellátó Vállalat igazgatóhelyettesének nevezték ki. 1973-ban nyugdíjazták. Tör
ténelmi tár http://www.tortenelmitar.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=3636&
catid=43:b&Itemid=67&lang=de. Letöltés időpontja 2014. augusztus 19.



374

Rácz János

hogy Kállai Gyula a MSZMP Politikai Bizottságának ülésén a következőket állí-
totta: „[…] az egész külföldi imperialista propaganda a Szovjetunió felé irányul.  
A szovjet csapatokat ők nálunk megszálló csapatoknak tekintik, s úgy tartják, hogy 
ez az ítélet sem a magyar kormány akarata, mert a magyar kormány akarata nem 
független a Szovjetuniótól. Ennek következtében a Szovjetuniót teszik felelőssé 
azért, ami történt. Felteszik a kérdést, hogy egyáltalán Magyarországon hozták-e az 
ítéleteket”.39

Összegezve: miközben a nyugati sajtó elsősorban azt propagálta, hogy a Szovjet
unió politikai döntéshozói állnak a kivégzések mögött és az Egyesült Államok poli-
tikai érdekeit is ez szolgálta leginkább, addig ez kvázi mentességet biztosíthatott 
Kádár Jánosnak is a történtekben. Talán ez a korszak nyugati és keleti gondolkodá-
sában furcsa és különös kapcsolat teremtette meg a lehetőségét annak, hogy Kádár 
János vitathatatlanul legbírálhatóbb tettében úgy viselkedhetett, mint egy közönsé-
ges helytartó. Elmondható, hogy Kádár felelőssége a Nagy Imre-perben minimalizá-
lódott az angolszász sajtóban. Nem véletlen, hogy az angol sajtó írásait összefoglaló 
jelentésében a londoni magyar követség már 1958 szeptemberében kijelenthette: 
„[…] a Nagy-ügy kapcsán felvert nagy por az utolsó olyan téma volt az angol sajtó 
számára, amely »jelentőségével« is alkalmat adott az újabb rágalmak hazánkra 
szórására. Már ez sem érte el a régi hatását, vannak azonban tünetek az azóta eltelt 
időszakban, amelyek arra utalnak, hogy egyes angol lapok is realizálták azt a fárad-
ságot, amellyel az angol közvélemény a »magyar kérdésre«, illetve annak legtöbb 
részletére reagál”.40 A következő fejezetekben Kádár János az angolszász újságoknak 
adott interjúit és a halálakor keletkezett nekrológokat elemezzük. 

Interjúk, cikkek

Kádár gyakran visszautasította a nyilvános szereplést. Amennyiben ennek okait ke
ressük, akkor a személyiségéből adódó hozzáállást, illetve az 1956–os forradalom 
eltiprásában játszott szerepét is hangsúlyozni kell. Ez utóbbinak köszönhető a nyu-
gati sajtótól való idegenkedése, ahogy azt a Time magazin egy 1986-ban elkészített 

39	 BFL, MSZMP Budapesti Végrehajtó Bizottságának ülései (XXXV.1.a.4.) 27. ő.e. 3.o. 1958. június 
23. Lásd: Archívportál http://www.archivportal.arcanum.hu/mszmp/opt/a130523.htm?v=pdf 
&q=%28W R D%3D%28Nag y%20Im re%20min isz te reln%F6k%29%29%20and%20
DATE%3D1956.11.04--1989.12.31_&s=SORT&m=1&a=rec Letöltés ideje: 2014. augusztus 20.

40	 MNL OL TÜK, Nagy Britannia 1959–64 XIX–J–1–j 38d. 126t. Angol lapok magatartása hazánk-
kal szemben. 1958. szeptember 20.



375

Kádár János a korabeliangolszász sajtóban 

interjújában is elmondta: célja az volt 1956-ban, hogy minél kevesebbet írjanak Ma
gyarországról.41 Tehát – tehetjük hozzá – azt sem nagyon akarta, hogy róla írjanak.

Természetesen ez nem azt jelentette, hogy közvetlenül 1956. november 4-e után 
elzárkózott volna az újságíróktól. Amennyiben olyan újságíróról volt szó, akiről 
tudni lehetett, hogy megfelelő színben fogja őt feltüntetni, nem feltétlenül bújt ki  
a válaszadás elől.

A Brit Kommunista Párt (továbbiakban BKP) például két ízben is küldött tudósí-
tott Budapestre 1956-ban. Peter Fryer, nem beszélt Kádárral a forradalom alatt, tudó-
sításait nem vagy csak cenzúrázva közölte a BKP napilapja a Daily Worker. Ha
marosan távoznia kellett a laptól és a BKP-ból is, mivel erősen szimpatizált a magyar 
forradalommal.42 Ellenben a BKP újabb tudósítója Sam Russel már beszélhetett 
magával Kádár Jánossal is.43 Sam Russel amúgy is megbízhatóbbnak látszott. Ele
gendő csak azt megemlíteni, hogy 1952. augusztus 28-án a londoni magyar követség 
egy feljegyzésben azt jelentette, hogy Sam Russel információkat közölt számukra 
Reg Westonról. Russel szerint Reg Weston, aki a Daily Workernél dolgozó újságíró 
volt és 1951-ben a Balaton mellett üdült: áruló.44 Az állítólagos árulás részleteitől 
eltekintve nyilvánvaló, hogy a „megbízható” információkkal szolgáló kommunista 
újságíró elsőbbséget élvezhetett egy Kádár János-interjúnál is. Nem csoda tehát, 
hogy a magyar párt főtitkárát kedvező színben tűntette fel az írásában. Például ebben 
a cikkben a munkástanácsokról Kádár kijelentette, hogy nem kívánja megszün-
tetni őket, pusztán az ellenforradalmi befolyástól igyekszik megtisztítani a szerve
zeteket.45

Mivel Kádár igyekezett elzárkózni az általa ellenségesnek tartott nyugati újság-
íróktól, többször a magyar követségek is jelezték az angolszász újságírók, televí-
ziók interjúkészítési szándékait. Megemlíthető például egy összefoglaló feljegyzés  
a washingtoni követség részéről, melyből kiderül, hogy a három legnagyobb ameri-
kai tévétársaság: a CBS, az NBC, és a UP is folyamatosan ostromolta a magyar párt-
vezetőt egy interjú reményében. A televíziós csatornák kvázi egymással is verseng-
tek a kegyért. Miközben a követségnek megvolt a sajátos elképzelése a lehetséges 
megoldásokról is. „Célszerűnek látszik egy olyan módszer alkalmazása, hogy a ké
relmezőket ne egyidejűleg, hanem egymás után engedjük be Magyarországra, még-

41	 John Moody: An Interview with Kadar. Time, 1986. augusztus 11. 28–29.
42	 Lásd Rácz János: A Fryer-ügy, Rendszerváltások kortársa és kutatója. Tanulmánykötet Izsák Lajos 

70. születésnapjára. Szerk. Erdődy Gábor, Feitl István, Sipos Balázs, Varga Zsuzsanna. Budapest, 
2013. ELTE Eötvös Kiadó. 

43	 Sam Russel: Hungarian Premier talks to DW. Daily Worker, 1956. december 20. 1.
44	 MNL OL TÜK, USA 1949–64 XIX–J–1–j 25d. 121t. Reg Watson árulása, 1952. augusztus 28.
45	 Sam Russel: Hungarian Premier talks to DW. Daily Worker, 1956. december 20. 1.



376

Rácz János

pedig a dolgot úgy ütemezve, hogy a számunkra legalkalmasabb időpontokban tar-
tózkodjanak hazánkban, amikor bizonyos események a közhangulatot és a főváros, 
illetve az ország arculatát ünnepélyesebbé teszik”.46

A londoni magyar követség sem maradt el abban a tekintetben, hogy Kádár inter-
jút szervezzenek az angol–magyar politikai kapcsolatok javításának céljából. Erre  
a magyar külügyminisztérium azonnal válaszolt, és kifejezetten ellenségesen reagált 
a felvetésre.

„A követség rendkívül szívósan hónapról–hónapra felterjeszti javaslatát Kádár, 
Münnich elvtárs interjújára. A kormány vezetői foglalkoznak az interjú gondolatá-
val, nem vették le a napirendről, és ha időszerű lesz, erről az elvtársakat értesíteni 
fogjuk. [...] Szerintünk az angol–magyar kapcsolatoknak nem ez a legégetőbb prob-
lémája és egy esetleges interjú sem hozna olyan változást, melyet ettől az elvtársak 
közül egyesek remélnek”.47

Egy-egy angolszász újságíró természetesen sok mindent elkövetett, hogy jó aján-
lólevelet állítson ki magáról a követség előtt a cél érdekében. Ilyenkor előfordulhatott 
az is, hogy a magyar követség tévedett, vagy egyszerűbben fogalmazva átverés áldo-
zata lett. Sefton Delmerrel például maguk kezdeményezték a kapcsolat felvételét 
még 1959 márciusában, a Külügyminisztérium utasítása alapján. Delmer ennek kö
szönhetően Kádárral is interjút készíthetett, miközben az 1956-os forradalom alatt  
a Daily Express tudósítójaként már járt Magyarországon.48 Sefton Delmer iránt a 
követségben az ébresztett szimpátiát, hogy erősen nyugatnémet ellenes irányzat-
ról tett tanúbizonyságot, és kijelentette „Nyugat-Németországban egyre több náci 
kerül vissza hatalmi funkciókba és ez olyan jelenség, amitől nem tekinthetünk el”.49 
Az 1959. áprilisi újabb beszélgetésben Delmer a bizalom további építése gyanánt elő-
adta az 1956-os forradalommal kapcsolatos koncepcióját, melyet „[...] lényegében 
abban lehet összefoglalni, hogy Magyarországon egy liberalizálódási folyamat indult 
meg, amelynek a sebessége és kiterjedése sem Budapest, sem pedig Moszkva szá-
mára nem volt elfogadható”.50

46	 MNL OL TÜK, USA 1949–64 XIX–J–1–j 25d. 121t. Az amerikai sajtó és televízió érdek-
lődés Magyarország iránt. 1958. február 22.

47	 MNL OL TÜK, Nagy Britannia 1959–1964 XIX–1–J–1–j 15d 29t. Politikai körök hozzá-
állása a magyar kérdéshez. 1959. január 10.(A Külügyminisztérium válasza a londoni magyar 
követségnek 00443/1/1959/) 

48	 Molnár János: Külföldi tudósítók az 1956-os forradalomban. 1956-os Intézet honlapja http://
server2001.rev.hu/msite/display_item.asp?id=2&act=tu Letöltés ideje 2014. augusztus 19.

49	 MNL OL TÜK, Nagy Britannia 1959–64 XIX–J–1–j 38d. 126t. Ebéd Sefton Delmerrel. 1959. már-
cius 6.

50	 MNL OL TÜK, Nagy Britannia 1959–64 XIX–J–1–j 38d. 126t. Beszélgetés Sefton Delmerrel. 
1959. április 10.



377

Kádár János a korabeliangolszász sajtóban 

Ennél is továbbment, amikor azt fogalmazta meg, hogy az egész magyar ügy 
amúgy is hamarosan el fog halni. Nem csoda, ha elnyerte a teljes bizalmat. Amikor 
azonban a londoni magyar követség, már az újságíró visszatérése után találkozott az 
egykor nagyra becsült angollal, korántsem volt szívderítő a számukra. Delmer kifej-
tette, hogy nagyon örült annak, hogy beszélhetett Kádár Jánossal, aki szimpatikus 
volt neki, de mégis csalódott, mert szerinte alacsonyabb a képzettsége ahhoz, hogy 
egy ilyen fontos politikai pozíciót betöltsön. Utalt arra a nehézségre, hogy tolmácson 
keresztül tudtak csak beszélgetni.51 De azért ennek ellenére ezek a találkozók egy 
később jól felépített rendszer kezdeti lépései voltak, amelyeket 1970-ben Komócsin 
Zoltán52 már külön levélben foglalt össze egy indiai újságíró interjúkérése kapcsán. 
A menetrend egyszerű volt: az újságírónak a Kádárhoz intézett kérdéseket írásban  
el kellett juttatnia, amelyet aztán lefordítottak. Ezután Katona Istvánhoz53 került 
a dokumentum. Tehát az MSZMP Központi Bizottságának Agitációs és Propaganda 
Osztálya kezelte az ügyet. Majd javaslatot kellett tenni az MSZMP Politikai Bi
zottságnak és természetesen Kádár Jánosnak. Amint megszületett a döntés és elké-
szültek az írásbeli válaszok is, jöhetett az újságíró Budapestre.54

A Kádárhoz való eljutás tehát egy külföldi újságírónak a magyar követségen kez-
dődött, először ott kellett jó benyomást keltenie, aztán jöhetett a Külügyminisztérium, 
illetve az Agitációs és Propaganda Osztály, a Politikai Bizottság és persze elsősorban 
az első titkár. Ezután következett az előre elküldött kérdésekre megszerkesztett vála-
szok megírása, lefordítása és átadása, illetve a személyes találkozó. Majd biztosítás-
képpen egy rövid MTI-hír arról, hogy interjút adott Kádár János az alábbi külföldi 
tudósítónak. A legvégén pedig – amint ez Kádár János irataiból kiderül – a már meg-

51	 MNL OL TÜK, Nagy Britannia 1959–64 XIX–J–1–j 38d. 126t. Beszélgetés Sefton Delmerrel. 
1959. július 15.

52	 Komócsin Zoltán (1923–1974) 1941-ben lépett be a Kommunista Pártba. 1949-től a Központi 
Vezetőség Agitációs és Propaganda Osztályának helyettes vezetője. 1954-től az osztály vezetésével 
bízták meg, de 1955-ben Gerő Ernő javaslatára leváltották. 1957-től a KB tagja, illetve a megalakí-
tott KISZ Országos Szervező Bizottságának az elnöke lett. 1962-től a Politikai Bizottság tagjának 
választják. Az 1970-es években a KB külügyi titkára volt. Lásd: Kommunizmus Kutató http://
kommunizmuskutato.hu/kommunista-vezetok#html-1 Letöltés ideje 2014. augusztus 19.

53	 Katona István (1928–2006) 1949-től a Magyar–Szovjet Baráti Társaság munkatársa. Újságíróként 
dolgozott az 50-es években. 1961-ben a KB tagja lett. 1970-től a KB Agitációs és Propaganda 
Osztályának a vezetője. 1977 és 1988 között a KB-iroda vezetője. 1988. május 22-én elveszti KB 
tagságát. Lásd: Kommunizmus Kutató http://kommunizmuskutato.hu/kommunista-vezetok #html-
1. Letöltés ideje 2014. augusztus 19.

54	 Politikatörténeti Intézet Levéltára (továbbiakban PIL) Kádár János interjúi, nyilatkozatai francia, 
indiai, jugoszláv, NSZK, osztrák, portugál orgánumoknak, az interjúkkal kapcsolatos levelezés, 
feljegyzés, emlékeztetők. Komócsin Zoltán levele. 1970. április 3. 765 f. 73 ő. e. 79. o. 



378

Rácz János

jelent interjú fordítását közölték Magyarországon is.55 Hosszú eljárás, amely nyilván-
valóvá tette, hogy Kádár János megszólalásai nem spontánok, nem puszta rögtönzé-
sek, hanem előre megfontoltak és alaposan megtervezettek voltak. 

Az interjúk barátságos légkörben zajlottak és egynémely esetben rávilágítanak 
Kádár gondolkodásmódjára is, azonban – pontosan az erősen kontrollált kereteknek 
köszönhetően – nem lehet teljes mértékben őszintének vélelmezni minden egyes 
mondatát. Az angolszász újságírókat különösen érdekelte a magyarországi reform, és 
sok esetben egyfajta humanizmussal liberalizált kommunizmust láttattak a Kádár-
rendszerben, amelyet pozitívan ítéltek meg. Külön érdekes, hogy Kádár humaniz-
mus-értelmezése mennyire különbözött attól, amelyet ma többen is emlegetnek. 
Erről vall Kádár azon kijelentése, amelyet C. L. Sulzbergernek, a The New York 
Times külpolitikai főmunkatársának tett, aki éppen az 1968-as csehszlovák válság 
megoldása kapcsán faggatta. „A humanizmussal összefüggésben sokszor olyan elha-
tározások szükségesek, amelyek éppen az itt élő népek létfontosságú érdekeit védel-
mezik. […] A megtett lépéseket szükségszerű és kényszerű lépéseknek tekintjük, 
nem pedig örvendeteseknek”.56 Tehát Kádár szerint a nép érdekében erőszakhoz is 
lehet folyamodni. Az erőszak pedig kényszerű, az emberiességgel összefüggésben 
hozott döntés? Aligha.

Kádár időnként akaratlanul is kilépett a puritán vezető képéből, miközben kifej-
tette, hogy bizonyos kommunista vezetők sokkal érdekesebbek is tudnak lenni nála 
az amerikai sajtó számára. Például egy 1971. márciusi interjújában a Katona István 
által a „mérsékelt nyugati propagandavonalba” sorolt UPI tudósító Richard Cole 
Longworthnak a következőket mesélte el az 1960-as ENSZ közgyűlésekről. „Ki volt 
az amerikai sajtó számára érdekes ember? Fidel Castro, Hruscsov s még nem tudom 
kicsodák. Az ülésteremben, ugyanabban az oszlopban mögöttünk volt az Egyesült 
Államok küldöttségének a helye. Egy alkalommal az ülés végén mentünk kifelé,  
a terem jobboldala kiürült. Az Egyesült Államok ENSZ-küldöttsége azonban ott volt, 
s ott voltak a sajtófiúk egy kupacban. Jó hangosan beszélgettek, s az ENSZ-képviselet 
vezetője azt mondta az újságíróknak: „Fiúk mit csináltok? Rólunk is adjatok már 
egy-két képet […] örökké ezt a Castrót és ezt a Hruscsovot fényképezitek!”57

1978 júniusában John Oakes, a The New York Times szerkesztő bizottságának 
tagja interjúkészítési szándékkal érkezett meg Budapestre. A beszélgetés azért is 

55	 PIL, 765 f. 71 ő.e. 141.o. Feljegyzés Kádár Jánosnak Katona Istvántól. John Oakes a New York 
Times szerkesztőbizottságának tagjáról, 1978. június 1.

56	 PIL, 765 f. 71 ő.e. 6. o. Kádár János beszélgetése C.L. Sulzbergerrel a New York Times külpolitikai 
főszerkesztőjével. 1968. november 6.

57	 PIL, 765 f. 71 ő.e. 13–14. o. Kádár János beszélgetése az UPI Bécsi tudósítójával. 1971. már-
cius 11.



379

Kádár János a korabeliangolszász sajtóban 

lényeges, mert Kádár János tovább árnyalta gondolkodását az 1956-os forradalom-
ról. Kádár János ebben a beszélgetésben beismerte, hogy az ő általa képviselt erőket 
porrá zúzták 1956-ban, és pusztán a vérontás és a polgárháború további elkerülése 
érdekében kérte a segítséget a Szovjetuniótól.58

A későbbi reformok és eredmények igazolására az ellenforradalomból tragikus 
esemény és a várható polgárháború megelőzésének a szándéka lett. De 1956 nemcsak 
olyan dátum volt Kádár Jánosnak, amelyet titkolni akart volna, amelyről ma egyesek 
azt gondolják, hogy folyamatosan kínozta a lelkiismeretét. A már említett 1986-os 
Time magazin interjúban Kádár János arra a kérdésre, hogy mi volt a számára legfon-
tosabb tevékenység az eddigi vezetése során, határozottan 1956-ot nevezte meg. 
Szokott szerénységgel nyilatkozott, miközben ott volt a büszkeség is, amelyet ma 
többen egyáltalán nem is érzékelnek Kádár János személyiségében.

„Abban a súlyos helyzetben, ami 1956-ban a hazánkban előállott, helyt kellett áll-
nom. Úgy kell mondani, hogy a legfelelősebb posztra kerültem, amire egyébként 
semmilyen ambíció nem vezetett. Az események így alakultak. Talán beképzeltség 
nélkül mondhatom, hogy valami szolgálatot tehettem a népnek, aminek a fia vagyok. 
[…] Én úgy tartom, ha én nem, valaki más biztos kerül ide. […] Az én 56-os szere-
pemről Nyugaton megvolt egyfajta vélemény, mindenfélének elneveztek, én ezzel 
nem törődtem”.59

1986-ban egy másik amerikai is érkezett Budapestre, az egykori New York Times 
tudósító, Elie Abel. Ekkor éppen Kelet-Európáról gyűjtött anyagot új könyvéhez, és 
Kádárt természetesen 1956-ról is megkérdezte. Kádár János most is kendőzetlenül 
beszélt, de pontosan úgy, ahogy az egy hivatásos kommunista vezetőtől elvárható. 
„[…] én láttam az ellenforradalmi tömeget, 4-5000 embernél többet persze nem, kép-
zelje el, jönnek szembe fegyverrel. De ez nem mind ellenforradalmár. Ha ki tudom 
választani azt a néhány százat, akkor, mint afféle „vad kommunista” szitává lövöm 
őket. […] Mi statáriumot is csináltunk. De olyan alap eligazítást adtunk, hogy a bíró-
ság csak bizonyított tények alapján vonhat felelősségre bárkit”.60	

Még egy cikk erejéig maradjunk 1986-ban. Az angol hetilap, a The Observer 
ebben az évben azzal emlékezett a magyar forradalomra, hogy szembeállította a len-
gyel 1956-os poznani munkásfelkelés eredményeivel. Lengyelországban gyakorlati-
lag a poznani tüntetés után már nem lőttek a demonstrálókra, így nem alakult ki for-
radalom. Nagy Imre kormánya a semlegesség deklarálásával sokkal tovább ment  
a lengyel vezetőknél. Ellenben a lengyelek az 1956-ban általuk elért minimális ered-

58	 PIL, 765 f. 71 ő.e 156.o. Interjú John Oakes-szal a New York Times szerkesztőbizottságának 
tagjával. 1979. június 1.

59	 PIL, 765 f. 71 ő.e 168.o. Barabás Lajos feljegyzése Katona Istvánnak. 1986. július 16.
60	 PIL, 765 f. 71 ő.e 182. o. Emlékeztető Barabás Lajostól Katona Istvánnak. 1986. szeptember 25.



380

Rácz János

mények egy részét is felszámolták. Azonban a megtorlások után Magyarország fej-
lődni kezdett, és a The Observer szerint prosperáló ország lett Kádár János toleráns 
vezetése alatt. Ezzel szemben a jobban induló lengyeleket „kétségek és gazdasági 
válság gyötri”.611986-ban mintha már az sem számítana a baloldali angol hetilap-
nak, hogy milyen módón jutott Kádár János a hatalomhoz. Tehát az angolszász sajtó-
ban a megtett utat felülírják az eredmények?

Elegendő egészen az 1963-as magyarországi amnesztiarendeletig visszamennünk, 
hogy a The Guardian napilapból is ezt a következtetést vonjuk le. David Holden 
újságíró két cikket is írt 1963. október 21-én és 23-án a változó Magyarországról.  
Az első írásában annak a meggyőződésének ad hangot, hogy Magyarország immár 
nem „börtöntábor, […] szabadabb és virágzóbb most, mint az elmúlt negyedszázad-
ban”.62 A cikkben Holden bemutatta a pesti utcát, ahol már jelen volt a női divat és az 
elegancia, egyenesen keleti Párizsnak tartotta Budapestet. Nem beszélve az ugrás-
szerűen megnőtt gépjárművek számáról, televíziókról, hűtőkről, motorkerékpárok-
ról. Gyakorlatilag az amnesztiarendeletig eltelt időszakot dicsérte az írás. És mind-
ezek mellett megjelent egy olyan állítás is, amely napjainkban sem ritka: Kádár meg-
valósította Nagy Imre álmait. 

„Nagy Imrének, az embernek, aki meghalt, mosolyognia kellene a mennyből az 
élőkre. […] végül is megnyerte a csatáját”.63 Az angol újságíró nem említette sem 
a Nagy Imre-pert, sem a kivégzéseket. Mintha ezek tabutémák lettek volna? Holden 
második cikkében Magyarország jövőjéről gondolkozott. Azt várta, hogy a KGST– 
ben a magyarok egyre inkább kiállnak majd a gazdasági érdekeikért, akár a Szov
jetunióval szemben is.64

1976-ban a sokáig persona non gratának minősített és a cikkei miatt Magyarországra 
sem engedett Léderer Lajos is megérkezhetett Budapestre. És ha már ott járt – habár 
reálisabban ítélte meg Kádár János személyét – ő is meglepetten tudósított az ered-
ményekről. Nem a rendszer liberalizálásáról, hanem humanizálásáról írt, amely tole-
ránsabbnak tűnt a számára, mint azt megelőzően.65

De akkor is tévedünk, ha azt gondoljuk, ez csak annak köszönhető, hogy az 1956-
os forradalom és szabadságharc miatt elítéltek jelentős részét kiengedték a börtönből. 
Már 1963 előtt is jelentek meg olyan cikkek, amelyek mást gondoltak hazánkról és 
Kádár Jánosról. 

61	 Neal Ascherson: 1956: How Poland got away with it. The Observer, 1986. október 26. 9. 
62	 David Holden: Opening the prison gates. The Guardian, 1963. október 21. 8. 
63	 Uo.
64	 David Holden: The road to socialism. The Guardian, 1963. október 23. 10.
65	 Léderer Lajos: How Hungarian socialism developed its human face. The Observer, 1976. október 

24. 12.



381

Kádár János a korabeliangolszász sajtóban 

1960-ban az angol konzervatív The Times kimondta, hogy minden elnyomás elle-
nére Kádár jobb, mint Rákosi. És azt is kénytelenek voltak megállapítani, hogy habár 
a magyar életszínvonal még jóval alatta volt a nyugatinak, azért az utcán is megálla-
píthatóak a pozitív változások. Az éttermek és a kávéházak megteltek emberekkel.66

1962-ben a Time magazin úgy mutatta be az egykor helytartónak és bábnak 
bélyegzett Kádár Jánost, mint aki erőszakkal szerezte meg ugyan a hatalmat, de 
aztán ellátta a népét az annyira várt fogyasztási javakkal.67 

Glant Tibor, a New York Times napilapot vizsgálva megállapította, hogy a lap szer-
kesztősége kettős célt szolgált a sokszor egymásnak is ellentmondó cikkek közlésé-
vel. Az 1956-os forradalom évfordulóin támadták a Kádár-rezsimet, miközben sok-
szor csak azért dicsérték, hogy bátorítsák távolódását a szovjet politikától.68 

A kérdés persze az: miért változott meg így minden? Az egész csak a Rákosi-
időszaknál jobb rendszernek köszönhető? Valószínűleg sokkal inkább abban az 
amerikai politikában kell keresni a választ, amely a Szovjetuniótól kicsit is eltérő 
közép-kelet-európai kommunistákat a további változások ösztönzése miatt támo-
gatta. A hidegháborús logika szerint a Szovjetuniótól bármilyen kérdésben távolodó 
rendszerek segíthetik a szovjet impérium bukását. Kérdés, hogy Kádár halálakor ez 
a viselkedés mennyiben változott meg.

Gyászjelentések

Kádár János 1989. július 6-án halt meg. Pontosan aznap, amikor Nagy Imre és társai 
megkapták a felmentést olyan bűnök alól, amelyeket el sem követtek. Természetesen 
az angolszász lapok nem tekinthettek el Kádár János újabb értékelésétől. 

Az angol baloldali napilap, a The Guardian 1989. július 7-én négy cikkben is fog-
lalkozott az egykori első titkár halálával. Az első, hosszabb írásban, amely a lap 10. 
oldalán található, igyekeznek inkább pozitív szellemben nyilatkozni Kádár Jánosról 
és az általa felépített rendszerről. Ennek köszönhetően előkerült a gulyáskommu
nizmus fogalma is.

„A gulyáskommunizmus eklektikus keveréke volt annak a politikának, amelynek 
a célja, hogy a magyaroknak magas életszínvonalat teremtsenek”.69 A cikk nem fog-
lalt állást Nagy Imre ügyében, csak annyit jegyeztek meg, hogy Kádár volt az 

66	 [Név nélkül] Mr. Kadar gains some grounds. The Times, 1960. április 19. 13. 
67	 [Név nélkül] Hungary: Suffering Stalinists. Time, 1962. augusztus 31. 25
68	 Glant Tibor: Emlékezzünk Magyarországra − 1956, Budapest, 2008, Kiss József Könyvkiadó, 

35−36.
69	 Susan Vlets: Kadar death fails to halt Nagy trial. The Guardian, 1989. július 7. 10. 



382

Rácz János

MSZMP vezetője, amikor az 1956-os forradalom miniszterelnökén a halálos ítéletet 
végrehajtották. Finoman jelezték: mindez azt követően történt, hogy a szovjetek el
tiporták a magyar „felkelést”. Nem teremtettek közvetlen összefüggést.

Az újságban jóval hátrébb, a 39. oldalon már nem tudtak eltekinteni a jóval direk-
tebb fogalmazástól. Ez esetben már a cím is sokatmondó: A szatrapa, aki azért élt, 
hogy ismét hazafi lehessen.70 Ebben a címben felfedezhető a sokat emlegetett hely-
tartó vagy államférfi kérdése, illetve a személyiségében, a hatalomra kerülésében és 
az ezután következő döntésekben látható komoly ellentmondás.

Michael Simmons a cikkben kifejezetten erre helyezte a hangsúlyt. Többfajta 
Kádár János is létezett egyszerre a barázdált arc mögött, vélte Simmons, azonban túl 
sokáig maradt hatalmon. Simmons Kádárt felelősnek állította be Rajk László – akit 
az elhunyt barátjának nevezett – kivégzéséért, illetve felelősnek tartotta Nagy Imre 
elítélésért is. Ezután újabb kritika következett Kádár Jánossal szemben. Hiszen  
– ahogy Simmons állította – amikor Kádár 1988-ban távozott a hatalom csúcsáról, az 
országot gazdasági zűrzavarban hagyta, és olyan politikai válságban, amely hasonlí-
tott az 1956-os magyar forradalom utáni állapotokhoz.

Wolfgang Saxon a The New York Times 12. oldalán elemezte Kádár János hata-
lomban eltöltött idejét. Saxon úgy vélte, hogy Nagy Imre és társai 1989. június 16-i 
újratemetése Kádár János elutasítását is jelképezte.71 De itt is előkerült a gulyás-
kommunizmus fogalma, amelyet a lap a tényeknek megfelelően Hruscsovnak tulaj-
donított a Kádár-rendszer jellemzésére. Kiemelte, hogy Kádár akkor volt belügymi-
niszter, amikor Rajk Lászlót 1949-ben kivégezték. Illetve tényként említette a legen-
dát, miszerint Kádárt 1951-ben – amikor Rákosi Mátyás utasítására letartóztatták 
– megkínozták. Bár ahogy Saxon is beismerte, Kádár sohasem beszélt erről. Ebben 
a cikkben sem szóltak Kádár János felelősségéről Nagy Imre kivégzésében. Sok 
pozitívumot is tulajdonított neki a lap, mint például a sztálinisták eltávolítását az 
MSZMP-ből, vagy megállapították, hogy Magyarország Kádár hatalma alatt a leg-
fejlődőképesebb ország lett a kommunista blokkban.

Az 1980-as években azonban maga lett a gátja a fejlődésnek is – állította Saxon.  
A cikkhez egy 1963-as fotót csatoltak, amelyen nemcsak Kádár, hanem Hruscsov és 
Brezsnyev is látható rajta.72 Ezzel sugalmazták, hogy mindkét szovjet politikust 
egyaránt kiszolgálta hosszú vezetői pályafutása alatt.

70	 Michael Simmons: The Satrap who lived to become patriot again. The Guardian, 1989. július 7. 39. 
71	 Wolfgang Saxon: Janos Kadar of Hungary is dead at 77. The New York Times, 1989. július 7. 12.
72	 Uo.



383

Kádár János a korabeliangolszász sajtóban 

Természetesen az emlékezés kérdésében írt angolszász sajtóanyagok érdekelték  
a Magyar Távirati Irodát is, amelynek összefoglaló jelentéseit Katona István szemé-
lyes anyagában találjuk.73

Az MTI-jelentés szerint a Washington Post arra mutatott rá, hogy Kádár János 
örökségét azok bírálták a legdurvábban, akik egykor a „dicsőségében lubickoltak”.  
A Kádár-szidalmazás nemzeti sport lett, s ebben a hivatalos tájékoztatás vitte a fő 
szerepet”.74 A The Sunday Times tragikus hősnek ábrázolta Kádár Jánost. Hiszen 
magányosan és kegyvesztetten halt meg, miközben Nagy Imrét rehabilitálták. 

A The Independent cikke azt állította, hogy Kádár János, akit születési nevén 
Csermaneknek nevezett, véletlenek sorozata révén vált vezetővé, de a jövő törté
nészei majd úgy írnak róla, mint aki a legnagyobb vezetője volt a XX. századi 
Magyarországnak. De ennél is tovább ment az újság az MTI fordítása alapján, ami-
kor a következőket közölte az olvasóval: „Ha a politika a lehetséges művészete, akkor 
kétség sem fér ahhoz, hogy Kádár János ennek egyik kiemelkedő művelője volt”.75

Tehát a nekrológok – köszönhetően a műfaji sajátosságoknak is – sokkal inkább 
pozitívak vagy ellentmondásosak, de nem teljesen negatívan értékelik Kádár János 
szerepét és vezetői tulajdonságait.

Összegzés

Láthattuk, hogy az angolszász sajtóban nincs egyetértés Kádár János személyét ille-
tően. Mégis meglepő, hogy a cikkek legnagyobb részében Kádár János felelőssége 
Nagy Imre és társai perében marginalizálódott, miközben az elért eredményekre 
hivatkozva – ritka kivételektől eltekintve – felmagasztalták őt.

Így a rendkívüli ellentmondásosság maradt csak számunkra. Kádár helytartó volt 
és államférfi akart lenni, ezek az ambíciók jól láthatóak az angolszász cikkekből is. 
Kádár az 1980-as években is büszkén és nem szemlesütve nyilatkozott az angolszász 
újságíróknak arról a szerepről, amelyet az 1956-os forradalom eltiprásában betöltött, 
és nem olyan vezető volt, aki gyűlölte volna azokat, akik a hatalomra segítették.76 

73	 PIL, Katona István személyes iratai. 983 f. 38 ő. e. 145–149. o. Kádár János haláláról MTI-jelentés. 
1989. július 9. 

74	 PIL, Katona István személyes iratai. 983 f. 38 ő. e. 145–149. o. Kádár János haláláról MTI-jelentés. 
1989. július 9.

75	 PIL, Katona István személyes iratai. 983 f. 38 ő. e. 145–149. o. Kádár János haláláról MTI-jelentés. 
1989. július 9.

76	 Oplatka András erről írt egy tanulmányt, amely az Europaische Rundshau folyóiratban jelent meg, 
Egy történelmi párhuzam címmel az 1989/1. negyedévi számban. Oplatka rámutatott arra, hogy 
pontosan azért nem lehet Bethlen Gáborhoz hasonlítani Kádárt, mert miközben Bethlen mindent 



384

Rácz János

Sőt, mindvégig ragaszkodott ahhoz, hogy azaz idegen katonaság, amelynek a ha
talmát köszönhette, maradjon abban az országban, amelynek az államférfije akart 
lenni. És ahol a korszak mítosza szerint – ahogy a The Financial Times nekrológja is 
írta – volt idő: annyira szerették, hogy akár szabad választást is nyert volna.77 
S miközben vannak, akik szerint már ma is a legnagyobb 20. századi magyar politi-
kusok egyike, pontosan azért maradt ellenmondásos személyiség, mert egy olyan 
diktatúra vezetését örökölte, amelynek maga is a neveltje és a híve volt. És amelyet 
módosított ugyan, de az alapjait sohasem akarta felszámolni. Az angolszász sajtó 
számára egyértelműen többarcú kommunista politikus volt, akivel lehetett tárgyalni, 
de aki az 1980-as évek végére az újabb – immár az alapokat is megváltoztató – refor-
mok meghozatalára képtelen volt. Ezek a reformok ugyanis már elpusztították volna 
azt a rendszert, amelynek a szolgálatába szegődött. Ezzel az elodázó taktikával pedig 
csak gazdasági és politikai válságot hagyhatott maga után. Tehát ha a hatalmához 
vezető út mellett megvizsgáljuk a hátrahagyott örökségét is, nem lehet pozitív a mér-
leg. Amennyiben tragikus hősnek ábrázolják, akkor pedig azt ismerik el, hogy állam-
férfivá válása éppen az 1980-as évek nehézségei és az 1956-os szerepvállalása miatt 
eleve kudarcra volt ítélve.

megtett, hogy megszabaduljon a törököktől, akiknek hatalmát köszönheti, Kádárnál nem lehetett 
tudni, mit gondol a lelke mélyén a szovjetekről. A fordított szöveget lásd: PIL, Katona István sze-
mélyes iratai. 983 f 38 ő.e. 17–22. o. Oplatka A: Ungarns Spielraum zwischen Ost und West. 
1989/1., ford. Horváth Ida. Számomra egyértelmű, hogy Kádár János forradalmi kommunistaként 
sohasem asszisztált volna semmilyen módon a Szovjetunió meggyengítéséhez, pontosan ezért nem 
kedvelte Gorbacsov politikáját. Magyarország jövőjét a Szovjetunióval szoros szövetségi kapcso-
latban képzelte el. 

77	 PIL, Katona István személyes iratai. 983 f. 38 ő. e. 145–149. o. MTI-jelentés Kádár János haláláról. 
1989. július 9. 



385

János Rácz

János Kádár in the English-language Press  
of his Time

In my attempt to present the English-language press’ portrayal of János Kádár, I have 
looked at the following publications: The New York Times, Observer, The Manchester 
Guardian, The Guardian, Time, The Times, The Age, Montreal Gazette, and Daily 
Worker. Additionally, I have reviewed both István Katona’s and János Kádár’s 
collected works at the Foundation of Political History, as well as American and 
British documents related to classified information archived at the National Archives 
of Hungary.

Taking the Kádár biographies into consideration, we may say that a line of thought 
has formed that seeks to minimize the role that János Kádár played in the reprisals, 
while at the same time greatly overstating the results of his reforms. Most of these are 
opinions based not on technical academic works but rather literary ones. A common 
theme among them is an overemphasis of Kádár’s positives while attacking Imre 
Nagy’s political career and deeds.

My research proves that the English-language press treated János Kádár as the 
executor of the Soviet Union’s will during the trail of Imre Nagy. On the basis of the 
source material, we may also say that the MSZMP (Hungarian Socialist Labor Party) 
understood this to be so. That western propaganda would attack the Soviet Union in 
the case was expected.

The political leadership of the United States placed the Soviet Union in the cross-
hairs of its propaganda attacks. Therefore, the events of the trial of Imre Nagy and his 
compatriots, as well as their subsequent executions, were conveyed in such a way as 
to further the United States’ interests.

The research has also revealed that János Kádár’s interviews with the English-
language press were conducted within a tightly controlled system. The foreign affairs 
representatives, the Political Committee, the MSZMP KB Agitation and Propaganda 
Department, and its head István Katona, all had roles to play in this system. From the 
English-language press only those reporters could sit down with János Kádár who 
had been demonstrably shown to have come without malevolent intentions. From the 



386

János Rácz

interviews we may conclude that János Kádár never spoke against the policies of the 
Soviet Union. Although questions related to the 1956 Revolution and its defeat 
caused him difficulty, even into the 1980’s he was proud of the role he had played in 
crushing it.

The final part of our study deals with those obituaries that appeared upon János 
Kádár’s death in the English-language press. These articles have revealed serious and 
meaningful contradictions. While applauding his reforms, they also did not refrain 
from criticism of his personal responsibility. In this light, the Rajk trial, the Imre 
Nagy trial and the ongoing crisis were all noted. At times he was depicted as a tragic 
hero. It is demonstrable that precisely because of these exceptional contradictions his 
career cannot be considered constructive.



387

János Rácz

János Kádár in der zeitgenössischen 
angelsächsischen Presse

Der Beitrag sucht die Antwort darauf, wie die angelsächsische Presse János Kádár 
beurteilte. Die verwendeten Pressematerialien waren: The New York Times, The 
Observer, The Manchester Guardian, The Guardian, Time, The Times, The Age, 
Montreal Gazette und Daily Worker. Während der Forschung untersuchten wir den 
im Institut für Politikgeschichte auffindbaren Aktennachlass von István Katona und 
János Kádár, ferner die amerikanischen und britischen Geheimakten des Landes
archivs des Ungarischen Nationalarchivs. Unter Berücksichtigung der Kádár-Bio
grafien kann man sagen, dass sich ein Diskurs entwickelt hat, der die Rolle János 
Kádárs bei den Vergeltungsmaßnahmen zu mindern oder in Frage zu stellen ver-
sucht, während die Ergebnisse der kádárschen Reformen stark überbewertet werden. 
Zumeist sind es keine fachwissenschaftlichen, sondern aufgrund literarischer Ar
beiten formulierten Meinungen. Man kann als ihr gemeinsames Merkmal betrach-
ten, dass die politische Laufbahn und die Taten Imre Nagys stark angegriffen, inzwi-
schen jedoch eine positive Rolle János Kádárs betont wird. Sie sind außerstande, die 
beiden Politiker mit wissenschaftlichen Methoden gemeinsam zu behandeln.

Unsere Recherchen belegen: Die angelsächsische Presse behandelte János Kádár 
im Imre-Nagy-Prozess als Vollstrecker des Willens der Sowjetunion. Aufgrund der 
Quellen stellte sich heraus, dass sich die Parteiführung der USAP darüber im Klaren 
war. Sie rechnete damit, dass die westliche Propaganda in dieser Angelegenheit die 
Sowjetunion angreifen wird.

Die politische Führung der Vereinigten Staaten machte die Sowjetunion zur 
Zielscheibe des Propaganda-Angriffes. Sie interpretierten also den Prozess Imre 
Nagys und seiner Mitstreiter sowie die Hinrichtungen entsprechend ihren eigenen 
Interessen.

Aus den Recherchen ging ebenfalls hervor, dass die in angelsächsischen Zeitungen 
veröffentlichten Interviews mit János Kádár in einem stark kontrollierten System 
entstanden waren. In diesem System kam den Auslandsvertretungen, dem Politbüro, 
der Abteilung Agitation und Propaganda des Zentralkomitees der USAP bzw. dessen 
Leiter István Katona ebenfalls eine Rolle zu.



388

János Rácz

An János Kádár durfte lediglich so ein angelsächsischer Journalist herankommen, 
der den Ersten Sekretär der USAP – durch das spezifische System gefiltert nachweis-
bar nicht mit dem Ziel feindlicher Propaganda – treffen wollte. Anhand der Interviews 
lässt sich feststellen, dass sich János Kádár nicht gegen die Politik der Sowjetunion 
äußerte. Wie sich herausstellte, bereiteten ihm Fragen im Zusammenhang mit der 
niedergeschlagenen Revolution und dem Freiheitskampf 1956 Schwierigkeiten, wäh-
rend er jedoch selbst in den Achtzigerjahren noch stolz auf die Rolle war, die er bei 
der Lösung dieser Frage gespielt hatte. 

Der abschließende Teil unseres Beitrages befasst sich mit den Nachrufen, die nach 
dem Tod János Kádárs in angelsächsischen Zeitungen erschienen waren. Diese 
Artikel zeigten tiefe und bedeutende Widersprüchlichkeit auf. Während sie die 
Reformen von János Kádár würdigten, sahen sie in einzelnen Fällen auch nicht von 
der Kritik seiner persönlichen Verantwortung ab. Dies erwähnten sie sowohl in 
Bezug auf den Rajk-Prozess, als auf den Imre-Nagy-Prozess sowie auf die Krise der 
Achtzigerjahre. Von Zeit zu Zeit wurde er auch als tragischer Held dargestellt. Es ist 
belegbar, dass seine Laufbahn genau wegen dieser außerordentlichen Widersprüch
lichkeit nicht in absolutem Maße als positiv hingestellt werden kann.


