
43

A hódmezõvásárhelyi sajtó megújulása
az 1970-es évektõl

A városban az első nyomda megalapításától, 1869-től a II. világháború végéig
megjelent 106 különféle sajtóorgánum közül még a háború évei alatt is kiadtak há-
rom napilapot, legtovább a Vásárhelyi Reggeli Újságot, 1944. október 5-ig. A koa-
líciós években aztán egymás után indult meg a három legnagyobb politikai párt na-
pilapja. A frontok átvonulása után a dezorientált, rémhírekkel teli zűrzavart először
a Vásárhely Népe próbálta eloszlatni. Első száma 1944. október 23-án hagyta el a
nyomdát. A szociáldemokrata Alföldi Újság 1945. július 3-án jelent meg, a kisgaz-
da Vásárhelyi Független Újságot 1946. február 1-jétől adták ki.

Miután az utóbbi kettő az egyre jobban eltorzuló társadalmi, politikai viszonyok
közepette egymás után megszűnt (Alföldi Újság 1948. április 30., Független Újság
1949. április 2.), az egyetlen túlélő a volt Vásárhely Népe maradt, amelyet a Szociál-
demokrata Párt fölszámolása után megalakult Magyar Dolgozók Pártja megyei bi-
zottsága adott ki 1949. október 30-tól 1956. november 13-ig Viharsarok néven.
(November 1-jétől 13-ig nyolc száma Szabad Viharsarok néven jelent meg!) Az
1956. november 20-án, természetesen továbbra is pártlapként újrainduló, valami-
vel színesebb utód, a Csongrád Megyei Hírlap, a szegedi Délmagyarország mel-
lett, az ötvenes évekhez hasonlóan a megye egyetlen napilapja volt.1 Az újság a Vá-
sárhely Népe évfolyamszámozását folytatta, és 1961. december 31-éig Vásárhe-
lyen is jelent meg. Miután a megyeszékhelyet Szegedre helyezték, 1962. január
1-jével a lap is a szomszéd városba került, és bár 1991-ig még az egykori Vásárhely
Népe évfolyamszámozását vitte tovább – már többé nem számítható vásárhelyi
lapnak. A város és a megye háború utáni első hírlapja így, az utódaival együtt 48
évfolyamot számlálhatott, és 1991-ben a 48. évfolyam 227. számával szüntette
meg jogfolytonosságát, vágta el az utolsó, formai szálat, amely még a Vásárhely
Népéhez kötötte. (Ezért tartható sajátosnak, mint később majd tárgyaljuk, a mai
szegedi Délvilág azon gesztusa, amely a kommunista Vásárhely Népéhez kötve
magát, történelmi eredetet vindikált magának; sokáig a következő alcímmel jelent
meg: „Alapítva 1944. október 23-án.”)2

A város 1962 után hosszú időre újság nélkül maradt, igaz, a korábbi éveket, az
ötvenes évek időszakát is bátran nevezhetjük sajtó nélküli periódusnak, mivel a
megyei lapként Vásárhelyen megjelenő Viharsarok agitációs anyaggal, párthírek-
kel tömött, sivár számait, évfolyamait alig nevezhetjük sajtónak. Üdítő kivétel volt
akkoriban Moldvay Győző (1925–1996) költő, újságíró kezdeményezése, aki 1955–
1956-ban másfél évig a Petőfi Kultúrház igazgatójaként kulturális havi folyóiratot
adott ki, Vásárhelyi Szó címmel, a forradalom idején pedig, 1956. október 28-ától
november 13-áig megjelentette a Vásárhelyi Nemzeti Újságot. Egyébként az
ötvenes–hatvanas években csak olyan brosúra-szerű, üzemi híradók jelentek meg,
mint a Csongrádmegyei [!] Népnevelő, a Népfront Tájékoztató, a Verseny Híradó

HISTÓRIA



vagy a Boltos Értesítő. Külön híradója volt a tanácstagoknak, a kisiparosoknak, a
propagandistáknak, a termelőszövetkezeteknek, a KISZ-szervezeteknek stb. Az
érezhető, érzékelhető hiányt ezekkel próbálták pótolni. 3

Pótolni próbálta a Csongrád Megyei Hírlap is, amikor mutációként, 1971. feb-
ruár 28-ától 1989. március 31-éig egy úgynevezett vásárhelyi kiadást rendszeresí-
tett, amelyben egy oldal mindig helyi anyagot hozott. A monolitikus rend bomlása
azonban igazán csak a hetvenes évek közepén indult meg. Ekkor sorra engedélyez-
ték a nagyobb gazdálkodó egységeknek üzemi lap indítását. A HÓDIKÖT, a HÓD-
GÉP és a Tangazdaság 1974 januárjában indult, Székkutas község és a helyi Új Élet
Tsz által kiadott lap, a Kutas Népe 1975 januárjában. A Rákóczi Híradó (a Rákóczi
Tsz lapja) egészen későn, csak 1987-ben csatlakozott hozzájuk, és 1991-ben már
meg is szűnt. Sokáig ezek az újságok jelentették a helyi sajtót Vásárhelyen, a kiadó
üzemek felbomlásáig meg is jelentek, kisebb közösségüket hasznosan tájékoztat-
ták. (A HÓDGÉP 1989 decemberében, a HÓDIKÖT 1990 júniusában szűnt meg, a
Tangazdaság 1992 decemberéig, a Kutas Népe 1993 decemberéig élt.) 4

A nyolcvanas évektől a felgyorsuló gazdasági, politikai változások következté-
ben, egyre sürgetőbben jelentkezett egy valóban vásárhelyi lap megindításának
igénye. A kezdeményezés a városi tanácstól indult ki. Csizmadia Sándorné tanács-
elnöknő a lapalapításra vonatkozó első kérelmét 1987. február 27-én írta a Minisz-
tertanács Tájékoztatási Hivatalához. A kurta, néhány soros elutasító válasz után a
város a hivatal elnökéhez, Bányász Rezsőhöz fordult. A meggyőző erejű, alaposan
megindokolt, április 3-ai föllebbezés azonban szintén negatív „eredménnyel” járt.
Sajátságos, talán a politikai helyzet rendkívül gyors változásának tudható be, hogy
(amint a fennmaradt dokumentumok is bizonyítják) fél évvel később, 1987. no-
vember 23-án a megyei tanács művelődési osztálya már engedélyezhette a Vásár-
helyi Tükör című negyedéves periodika kiadását és terjesztését. Az anyagi alapot a
városi költségvetés mellett a vállalatok támogatása biztosította. (Ez utóbbira az
üzemi lapok közeli megszűnése is lehetőséget adott.) A Csongrád Megyei Hírlap
korábbi munkatársa, Ocsovszky László által szerkesztett, helyi erőket foglalkozta-
tó, könyvformátumú, 24 oldalas periodika háromezer példányban készült, közér-
dekű városi híreket, tudósításokat tartalmazott. A lapot tanácstagok, vállalatok ter-
jesztették. 

A Tükör mindössze egy évig jelent meg negyedévenként, az igények csakhamar
túlléptek rajta, és kikényszerítették a hetilappá alakulást. Az azonos című, változat-
lan munkatársi gárdával készülő hetilap 1989. április 16-án indult. A Tükör életében
döntő fontosságú változás történt, amikor a lapot fenntartó városi tanács 1990. szep-
tember 17-én megtartotta utolsó ülését, feloszlatta önmagát, és szeptember 30-án
megtartották az önkormányzati választásokat. Mivel ez nem hozott eredményt, az új
városvezetés az október 14-ei második forduló után alakult meg, és Rapcsák András
(1943–2002) fizikust választotta polgármesterré. A vállalkozó szellemű új városve-
zetés 1991 februárjában megszüntette a Vásárhelyi Tükör támogatását, illetve telje-
sítményhez kötötte. Három hónapos versenyt hirdetett az erre az alkalomra szerve-
zett Vásárhelyi Promenád nevű lap és a Tükör Vásárhely és Vidéke néven megújuló
szerkesztősége között. A versenyt a már több mint három éve működő, bejáratott,
ismertebb Vásárhely és Vidéke nyerte, egyedül maradt a színen.

Az 1991. március 3-án induló új napilap felelős kiadója és főszerkesztője előbb
Ocsovszky László volt, helyettese Fehér József, de csakhamar, még az év nyarán

44



segítségül hívták a vásárhelyi ügyek mindenkor önzetlen támogatóját, Moldvay
Győzőt. Decemberben csatlakozott a szerkesztőséghez a Szerbiából egy időre át-
települt Beszédes István vajdasági költő, szerkesztő, a következő évben Szegedről
a tapasztalt újságíró, Mórász Attila (1937–1995) és mások. Az indulás ezerötszá-
zas példányszámát még a Jelen című aradi melléklet (!) után sem bírták háromezer
fölé emelni, a lapkiadás nehéz feladatával a még Ocsovszky által szervezett Lo-
kálpatrióta Lapkiadó Betéti Társaság, később a Hód-Hír Könyv- és Lapkiadó Kft.
nem igazán tudott megbirkózni, állandó likviditási gondokkal küzdöttek. A város-
vezetés a példányszám emelését várta tőlük, a szerkesztőség szerint pedig a város
szeretne ugyan saját lapot, de támogatás alig csordogált. A széles érdeklődésű, szí-
nes, jól szerkesztett napilap így szűk négyévi megjelenést követően, 1994. decem-
ber 31-én szomorú véget ért. Megszűnt, jókora adósságot hagyva maga után. Nem
bírta a versenyt a majd’ ötven éve fennálló megyei lappal, amely ráadásul, 1991
óta privatizálási körülményei folytán egyszerre két variánsban jelent meg. 5

A Csongrád Megyei Hírlap átalakulása megyei pártlapból tőkés vállalkozó cso-
port lapjává – bonyolult, kissé zavaros színjáték keretében zajlott le. A lap magá-
nosítása – azt kell mondanunk – magán viselte a privatizáció minden kelet-európai
vonását.

Maga a szellemes, tömör Délvilág név (Őrfi Ferenc leleménye) 1990. március
15-én jelent meg. Alig egy hónap múlva, április 13-án megalakult a Délvilág Kiadó
Részvénytársaság, és május 2-ától már ez, a még élő Csongrád Megyei Lapkiadó
Vállalattól független társaság adta ki a Délvilágot. 1990. szeptember 13-án a
Csongrád Megyei Lapkiadó szerződést kötött a kevéssel azelőtt megalakult
Délmagyarország Könyv- és Lapkiadó Társasággal, amelyet fele részben egy fran-
cia tőkés csoport, a Nice Press Invest, fele részben a Délmagyarország Újságírói
Egyesület hozott létre. A szerződésben a Csongrád Megyei Lapkiadó Vállalat a
Délmagyarország mellett a Délvilág kiadási jogát is eladta a Délmagyarország Kft-
nek, noha – mint láttuk – annak már majd’ féléve saját kiadója volt, s nem is szere-
pelt a Lapkiadó pályázati kiírásában. A színfalak mögött megindult a vita, pörre
mentek, a helyzet látványos, külső megnyilvánulásaként pedig (alighanem az or-
szágban egyedül) 1991. november 11-étől egyszerre két napilap jelent meg a régi
Délvilág örököseként majdnem azonos címmel. Mivel a Délmagyarország csoport
is jogot formált Délvilág kiadására, a fejlécében lila, illetve kék színt viselő két
Délvilág közül a lila, „a régi” fölvette a „Reggeli” előnevet, s a „kék” maradt a „si-
ma” Délvilág. A groteszk állapot csaknem öt évig tartott. 

(Volt tehát már újság, a Vásárhely és Vidékével éppen három. Nem is szólva ar-
ról, hogy 1994. november 24-én egy független vállalkozó megindította A 7 Nap-
ról című hetilapot.)

Érdekes, jellemző, ahogyan a két lap évfolyamjelzését változtatja; a „kék” Dél-
világ 1993. február 1-jéig nem jelölt évfolyamot, fejlécén csak az évszám és a lap-
szám szerepelt. 1993. február l-jén azonban 50. évfolyam 26. számot jegyez. [!] A
dologhoz hozzátartozik, hogy a kettészakadás előtt néhány héttel, (tehát 1991-
ben!) a „lila” Délvilág a 48. évfolyammal befejezte a Vásárhely Népével kezdődő
évfolyamszámozását. 1996. április 1-jétől a Délmagyarország mutációjának szá-
mító szegedi, polgári lap, a Délvilág már nemcsak évfolyamszámozásával vállalta
az egykori, vásárhelyi, kommunista lappal való jogfolytonosságot, hanem – miu-
tán 1996 februárjában bírósági ítéletre hivatkozva elfoglalta a „lila” Délvilág szer-

45



kesztőségi helyiségeit, és a munkatársaknak öt kivételével fölmondott – április 1-
jétől alcímében is hirdette a jól hangzó történelmi eredetet: „Alapítva 1944. októ-
ber 23-án.”

Ezt követően az immár színmegjelölés nélküli, „sima” Délvilág, mérsékelt
mennyiségű vásárhelyi anyaggal, folyamatosan megjelenik. Igaz, az alcímet, csak
az évszámot hagyva, később, e sorok írójának javaslatára, megváltoztatták.

Jól kivehető vonulat már a XIX–XX. század fordulójától a városban a kulturális
folyóiratok megjelentetése, illetve ilyenek kísérlete. (A kétségtelenül meglévő
igény – amely  a város Németh László által is tisztelt, sajátos szellemiségére utal –,
többek közt olyan magas színvonalú folyóiratokat teremtett, mint Gonda József
A Jövendője (1910–12), amelynek Ady is munkatársa volt; meg az 1946–48-as
Puszták Népe, és a Délsziget, az akkor itt tanító Németh László drámáival.) A rend-
szerváltozás körüli években a Petőfi Művelődési Központ – követve Moldvay
Győző 1955–56-os példáját – folytatta a kulturális, közéleti orgánumok sorát, meg-
indítva 1988-ban a rendszerváltozás egyik szellemi előkészítőjének számító Juss
című negyedéves szemléjét. (A lap Szoboszlai Zsolt főszerkesztő távozása miatt
csak két évig jelent meg Vásárhelyen.) 6

A kilencvenes években, majd az ezredforduló körül a lapindítási kedv tetőzése
idején a nyilvánosság igényével lépett föl az önkormányzat, de az olvasókörök, ci-
vil szervezetek, sőt még az Erzsébet Kórház–Rendelőintézet is a kiadók sorába állt.
Az élet más területeire is kitekintő havi Egészségügyi Krónika kivételesen hosszú
ideig, egy teljes évtizedig élt (1996–2006). Az Ausztráliából hazatért Endrey Antal
kis példányszámú Nemzeti Újságja a rendszerváltozás kezdetétől hirdette tulajdo-
nosa kereszténydemokrata eszméit. A kilencvenes évek elején alapított négy
nyomda, üzeme folyamatos működését elősegítendő, hirdetési, programajánló la-
pokkal, ingyenes szóróanyagként terjesztett reklámkiadványokkal jelentkezett.
Lapot indított Mártély község is. Az önkormányzati kiadványok a Vásárhelyi
Kurir, a Vásárhely, a Vásárhelyi Napló, a Jövőkép, és a Vásárhelyi Polgárok első-
sorban az Európa-parlamenti, az országgyűlési és az önkormányzati választások
kampányait szolgálták, miközben a városvezetés munkájáról is igyekeztek beszá-
molni.7

A különféle egyéb periodikák legtöbbje azonban rövid életű volt, jellemzően
sok az egy-két hónapot megért hirdető újság. (A civil szervezetek, olvasókörök
havi lapjának, a Vásárhelyi Krónikának is mindössze tizennégy száma jelent meg
1995–1996-ban.) A vállalkozó kiadók nem tudtak kitörni a szándék és lehetőség
ellentmondásának ördögi köréből.

A változatos korszak túlélője a Délvilág mellett A 7 Napról című hetilappal
1994-ben indult vállalkozás, amely a kommunikációs lépcsőn egyre följebb lép-
kedve, 2006-ig megjelenő hetilapja mellett 1996-tól rádiót, sőt Promenád néven
2002 óta internetes hírportált is működtet.

Az írott sajtónak a számítógép előretörése mellett való fönnmaradása szem-
pontjából fontos cselekedet volt a Vásárhelyi Látóhatár című folyóirat indítása
2010-ben. A negyedéves periodika igyekszik átfogni a város helytörténeti, művé-
szeti, kulturális életének teljes spektrumát.8

* * *

46



47

JEGYZETEK

1 Kárász József: A Csongrád megyei hírlapok és folyóiratok bibliográfiája 1843–1970. Sze-
gedi ny. 1974.

2 Az idézett lapok bekötött évfolyamai megtalálhatók a hódmezővásárhelyi Németh László
Városi Könyvtárban (NLVK).

3 Kárász József: i. m.
4 Kőszegfalvi Ferenc: A Csongrád megyei sajtóbibliográfia hódmezővásárhelyi kiegészítései.

= Magyar Könyvszemle, 2004. 4. sz. 395–401. p.
5 Ocsovszky László személyes közlései a szerző számára.
6 A magánosítással, a közleményben leírt eseményeknek a szerző közvetlen tanúja, illetve sze-

replője volt. Ismeretei innen erednek.
7 A lapok számai, évfolyamai a NLVK-ban.
8 Fuchszné Benák Katalin: Értékmentés a XX. században Hódmezővásárhelyen. = Könyv,

Könyvtár, Könyvtáros, 2012. 7. sz. 49–51. p.

Kőszegfalvi Ferenc

A HUNGARNET EGYESÜLET 
DÍJAZOTTJA

2013. március 26-án a soproni Nyugat-magyarországi Egyetemen 
adták át az idei Hungarnet-díjakat. Az egyik kitüntetett

MOLDOVÁN ISTVÁN,

az Országos Széchényi Könyvtár E-könyvtári Szolgáltatások osztályának

vezetõje, aki a tartalomfejlesztésben elért kiemelkedõ teljesítményéért

részesült a díjban.

A kitüntetettnek szívbõl gratulálunk!


