
Ha elfogadjuk az állítást, mely sze-
rint a demokrácia alapja az, hogy a
sokoldalúan tájékozott közvéle-
mény a szükséges információk bir-
tokában hoz döntéseket a politikai
közösség sorsáról, akkor nyugodt
szívvel kijelenthetjük, hogy Ma-
gyarországon a demokrácia mûkö-
désének elemi feltételei sem adot-
tak. A napjainkra kialakult média-
viszonyok ugyanis nyilvánvalóan
ellehetetlenítik a jól tájékozott köz-
vélemény létezésének feltételeit.
1989-ben a rendszerváltás egyik
legfontosabb követelménye a dikta-
túra által mûködtetett tájékoztatá-
si monopólium lebontása volt. Hu-
szonöt évvel a rendszerváltás után
csupán hajszálnyira vagyunk attól,
hogy egy új, már-már szivárgás-
mentesen mûködõ médiamonopóli-
um kiépülésérõl beszéljünk. 

„Pontosan tudjuk, a sajtószabad-
ság a mai világban Magyarorszá-
gon és másutt is nem a politikai vi-
szonyoktól függ, hanem elsõsorban
a tulajdonosi viszonyoktól” – nyi-
latkozta Kövér László az MTI
munkatársának a reklámadót érin-
tõ kérdésre, és ez a kijelentés a
házelnök azon kevés állítása közé
tartozik, amellyel maradéktalanul
egyetérthetünk. Csupán egy apró
kiegészítésre szorul a megállapítás.
Nevezetesen arról nem szól, hogy
mi a helyzet azokban az esetekben,
amikor a médiában kialakult tulaj-
donosi viszonyok kibogozhatatlanul
összefonódnak a politikai viszonyok-
kal, jelesül, amikor a hatalommal
szorosan összefonódott oligarchák
kezében összpontosul a médiatulaj-
don döntõ része. Márpedig Magyar-

országon ez a helyzet. A közéleti-
politikai kérdésekkel is foglalkozó
média több mint 90 százaléka köz-
vetlenül vagy közvetve a kormány-
párthoz köthetõ tulajdonosok kezé-
ben van, napról napra fogyatkozik
a már egyébként is marginalizáló-
dott független orgánumok száma.
Az országos rádiós piacon mára
gyakorlatilag monopolhelyzetbe
kerültek a kormányhoz kötõdõ tu-
lajdonosok, a televíziós piacon ép-
pen most lehetünk szemtanúi a
még független RTL Klub kinyírásá-
nak, a nyomtatott sajtó piacán má-
ra csupán néhány hetilap és folyó-
irat tudta megõrizni függetlensé-
gét, és amint az elmúlt hetekben
közismertté is vált – az állammal
üzletelõ tulajdonosaikon keresztül
– a legnagyobb internetes hírpor-
tálokra is folyamatos politikai nyo-
más nehezedik. Kövér László és
társai jól megértették a média ter-
mészetét és mûködését, megtanul-
ták, hogy elsõsorban nem a jogi
környezet újraszabályozásával, ha-
nem a média- és reklámpiacon ki-
alakult tulajdonosi viszonyok durva
átszabásával béníthatják meg a de-
mokratikus nyilvánosság mûködé-
sét, a sajtószabadság érvényesülé-
sét. Azokat az orgánumokat pedig,
amelyekben nem sikerül tulajdont
szerezniük, a reklámpiac manipulá-
lásával próbálják ellehetetleníteni. 

Mint ahogyan a szorítóban a KO
elõtt a sarokba szorult, rogyadozó
lábú bokszoló fejére sorjáznak az
ütések, úgy sorozta meg a hatalom
az elmúlt néhány hétben a véle-
ménynyilvánítás és sajtószabadság

13

Vásárhelyi Mária

Média monopoly



még mûködõ intézményeit. A mé-
dia gyors és hatékony regulázása
már 1998-ban és 2010-ben is az ép-
pen alakuló Fidesz-kormány legelsõ
teendõi között szerepelt. Így törté-
nik ez most is. Még meg sem ala-
kult az új kormány, még ki sem ne-
vezték a jogszabályok alkotásáért
felelõs új minisztert, a parlament
elõtt egyéni képviselõi indítvány
formájában – egy új adó bevezeté-
sének álcája mögé bújva – már ott
feküdt a média további megrend-
szabályozását, a sajtószabadság kö-
rül fonódó istráng újabb szorítását,
a nyilvánosság pluralizmusának to-
vábbi gyengítését szolgáló jogsza-
bálytervezet. A reklámadó, amely-
nek alapvetõ célja kétségkívül a
sajtószabadság további nyirbálása,
jelenleg beterjesztett formájában
nagyot markol; egyszerre kívánja a
még viszonylag független médiát
gazdasági prés alá helyezni, a mé-
diapiacot állami eszközökkel mani-
pulálni és az állam tájékoztatási
monopóliumának kialakulása irá-
nyába terelni, de odacsap a Fidesz
körül az elmúlt négy évben megiz-
mosodott médiaoligarcháknak is. A
parlamenten néhány nap alatt ke-
resztülvert médiasarc számos célt
szolgál tehát, csak éppen a hivata-
losan deklaráltat – a költségvetési
bevételek számottevõ növekedését
– nem. Az adóból remélt nyolc-tíz-
milliárdos bevétel ugyanis csupán
az ötöde annak, amekkora kárt
okozhat – becslések szerint – a
nemzetgazdaság egészének az elvo-
nás azáltal, hogy az egyik legdina-
mikusabban fejlõdõ piaci szegmens-
bõl – a média- és reklámiparból –
von ki jelentõs forrásokat, ami a
fejlesztések és beruházások leállí-
tásához, munkahelyek tömeges
megszüntetéséhez fog vezetni. És
amiképpen a bankadót, úgy a rek-
lámadó árát is mi, adófizetõk fog-

juk megfizetni. Hiszen a tulajdono-
sok nyilvánvalóan nem a profiton,
hanem a tartalom-elõállításon fog-
ják megspórolni a költségvetésbe
befizetendõ milliárdokat, ami a
színvonal további zuhanásához, az
igénytelenség, a népbutítás, a gagyi
további feltartóztathatatlan térhó-
dításához vezet. Miközben a kor-
mány a legszánalmasabb hazugsá-
gokkal próbálja indokolni az adó
statáriális bevezetését, és ezek kö-
zött immár elsõ helyre került a
„szellemi környezetvédelem”, a la-
kosság megóvása a kereskedelmi
televíziók kultúraellenes, ízlésrom-
boló tartalmaival szemben, beveze-
tésének leginkább nyilvánvaló ha-
tása éppen a legszínvonaltalanabb
népbutítás további térhódítása
lesz. Ami egyébként ugyancsak a
kormánypártok érdekeit szolgálja.
Az elmúlt években a kulturális po-
litika, az oktatáspolitika, az ifjú-
ságpolitika területén egyaránt so-
kat tettek, hogy egy önálló gondol-
kodásra és akaratképzésre alkal-
matlan, képzetlen és ellenállásra
képtelen társadalmi masszán ver-
hessék keresztül intézkedésekeit.
Ebben egyébként eddig is készséges
együttmûködõ partnerre leltek a ke-
reskedelmi és állami médiumokban,
a népbutítás és a politikai manipulá-
ció elsõ számú letéteményesei – a
politikai eliten túl – már eddig is a
kereskedelmi televíziók voltak. Mû-
sorfolyamuk csaknem tökéletes
depolitizálásával, a szórakoztató
mûsorok mérhetetlen színvonalta-
lanságával, a bulvár egyeduralkodó-
vá tételével, provincializmusukkal,
a politikai, kulturális és tájékozta-
tó tevékenység teljes marginalizá-
lásával készségesen mûködtek
együtt a kormánypártokkal. Az el-
múlt években kevés szó esett arról,
hogy mekkora felelõsségük van az
állami és kereskedelmi médiumok-

14



nak, közülük is elsõsorban a keres-
kedelmi televízióknak a társadalom
mára kialakult, jószerivel kataton-
nak tûnõ állapotában. A fõvároson
kívül élõ felnõtt lakosság szabad-
idejének kilencven százalékát a
képernyõ elõtt tölti, a közép- és idõ-
sebb generáció számára a tájékozó-
dás, a szórakozás és kikapcsolódás
csaknem egyetlen eszköze a televí-
ziózás, az egy fõre jutó képernyõ
elõtt töltött idõ hosszában a világ-
elsõk között vagyunk. Egy magyar
felnõtt naponta átlagosan több
mint négy órát tölt a képernyõ
elõtt. Így nálunk a média hatása a
közgondolkodásra lényegesen na-
gyobb, mint a fejlett demokráciá-
ban, és a kereskedelmi televíziók –
elsõsorban az állami televízió és a
TV2 – készségesen állították ezt a
hatalmukat a politika szolgálatába.
Nem szegült szembe a politika el-
várásaival az RTL Klub sem, tény
azonban, hogy stabil gazdasági és
szakmai háttere valamivel nagyobb
mozgásteret biztosított számára.
Miközben a fõmûsoridõben sugár-
zott, magas nézettségû híradója ép-
pen olyan bulvár volt, mint ver-
senytársaié, a késõ esti, alacsony
nézettségû színvonalas és objektív
hírmûsorából kiderült, hogy képe-
sek másra is, mint a bûntények,
balesetek és szenzációk listázására.
A „Házon kívül”, a „Gazdálkodj
okosan!” és még néhány késõ este
sugárzott sorozat ékes bizonyítéka
annak, hogy az RTL Klub esetében
nem a szakmai felkészültség hiány-
zott ahhoz, hogy igényesebb, a tár-
sadalom tényleges problémáira ref-
lektáló mûsorokat készítsenek. A
reklámadó – amelyet elsõsorban az
RTL Klubra szabtak – egyértelmû
bizonyítéka annak, hogy még ez a
szûk mozgástér, az elvétve megjele-
nõ kormánykritika is sok volt a ha-
talomnak. A HVG értesülései sze-

rint, a kormányközeli médiaoligar-
chák gazdasági érdekein túl, a csa-
torna választások elõtti hírmûsorai
verték ki a biztosítékot a kormány-
pártok vezetõi körében. Ma ott tar-
tunk, hogy már nemcsak a hírek
tartalmát, hanem a kérdéseket is
cenzúrázni kívánja a hatalom. A
helyzet abszurditását jellemzi,
hogy az egyik botránykõ állítólag
az volt, hogy Kósa Lajosnak egy ri-
porteri kérdésre adott együgyû re-
akcióját – „Miért nem tesz fel olyan
kérdéseket, amelyekre pozitív vá-
laszt adhatok?” – vágatlanul leadta
a csatorna. 

Az RTL Klub piaci pozícióinak
rombolása mögött azonban nem-
csak politikai, hanem súlyos gazda-
sági indokok is meghúzódnak. Ami-
kor a Fidesz vezetõi és oligarchái el-
határozták, hogy a rádiós piachoz
hasonlóan a kereskedelmi televízió-
zás piacára is beteszik a lábukat,
akkor elõször az RTL Klubban pró-
báltak részesedést szerezni. Miután
ez a próbálkozásuk meghiúsult,
úgy döntöttek, hogy a gazdaságilag
egyre nehezebb helyzetben lévõ
TV2-t szerzik meg. Ehhez elsõ lé-
pésben el kellett hessegetni az el-
adósorba került csatorna iránt ko-
molyan érdeklõdõ, tõkeerõs Via-
sat3 külföldi tulajdonosát. Elõször
ennek érdekében dobták be kor-
mánypárti politikusok a reklámadó
ötletét, ami hatékony riasztófegy-
vernek bizonyult. A TV2 megvásár-
lása ügyében elõrehaladott tárgya-
lásokat folytató tulajdonosok úgy
megrémültek a milliárdos adó ötle-
tétõl, hogy letettek vételi szándé-
kukról. Ezt követõen jelent meg ve-
võként a TV2 közismerten fideszes
kötõdésû menedzsmentje, amely
egy máig átláthatatlan, obskúrus
hiteltranzakció segítségével vásá-
rolta meg a csatornát. Az évek óta
ráfizetéssel mûködõ TV2-nek, amely

15



2013-ban rekordösszegû, 11 milli-
árdos veszteséggel zárta az évet,
mostantól nemcsak saját mûködési
költségeit, hanem az öt év alatt
visszafizetendõ hitel részleteit is ki
kellene termelnie. Ez nyilvánvaló
képtelenség még akkor is, ha az ál-
lami intézmények televíziókra jutó
reklámmegrendeléseibõl ma már
az országos csatornák közül csak-
nem kizárólag a TV2 és az állami
tévék részesülnek, és a reklámügy-
nökségekre is folyamatos, bár ed-
dig sikertelen, politikai nyomás ne-
hezedik annak érdekében, hogy
reklámköltéseik nagy részét a kor-
mányközeli orgánumokhoz irányít-
sák. Hogy ténylegesen kik a TV2
tulajdonosai azt mind a mai napig
nem sikerült kideríteni, az azon-
ban nyilvánvaló, hogy a csatorna
megvásárlása, a piac teljes átrende-
zése nélkül, hatalmas anyagi vesz-
teségeket fog termelni. Mert bár az
elmúlt hónapokban emelkedett a
csatorna mûsorainak nézettsége,
reklámbevételei alig növekedtek,
az pedig nyilvánvaló, hogy az álla-
mi intézmények képtelenek annyi
pénzt pumpálni a csatornába reklá-
mok és szponzorációk útján, hogy
annak mûködését nyereségessé te-
gyék. Ezért fokozódott az elmúlt
hónapokban a reklámügynöksé-
gekre nehezedõ politikai nyomás
annak érdekében, hogy azok új
irányt szabjanak reklámelhelyezé-
seiknek, és az RTL Klubbal szem-
ben a TV2-t preferálják. 

A reklámpiac Fidesz-közeli érde-
keltségek kezére játszásán túl a rek-
lámügynökségek sikertelen fenye-
getése húzódhat meg annak az
ugyancsak rövidesen a parlament
elé kerülõ törvényjavaslatnak a hát-
terében, amely az ún. bónusz – amit
a médiumok fizetnek vissza a náluk
hirdetést elhelyezõ ügynökségnek –
megszüntetésével ezen ügynöksé-

gek bevételeit kívánja alaposan meg-
nyirbálni. Bár a kormányközeli oli-
garchák kezében lévõ vállalkozások
az elmúlt négy évben jelentõsen át-
rendezték a reklámpiacot, növekvõ
piaci részesedésük elsõsorban az
állami intézmények és cégek rek-
lámmegrendeléseinek monopolizá-
lásából származott. Napjainkban a
közigazgatási intézmények és az
állami vállalatok kizárólag két, Si-
micska Lajos érdekkörében álló
vállalkozással bonyolítják le sok-
milliárdos reklámügyleteiket. A pi-
ac legfontosabb szereplõi, a Magyar-
országon mûködõ multik többsége
azonban – így az RTL Klub is – az
ugyancsak itt mûködõ multinacio-
nális reklámcégekkel áll üzleti kap-
csolatban. Ezen a leosztáson szeret-
nének változtatni a kormánypártok.
Elsõ lépésben a nyomásgyakorlás
szelídebb eszközeivel próbálták a
reklámmegrendeléseket a kormány
közeli ügynökségek és médiumok
felé terelni, ám mivel ez sikertelen-
nek bizonyult, most minden terüle-
ten keményebb eszközökhöz, elsõ-
sorban az adók emelésével és a be-
vételek központi megnyirbálásával
próbálkoznak. A brutálisan prog-
resszív adózás nyilvánvalóan a leg-
nagyobb piaci szereplõket sújtja. 

A reklámadó azonban valóban
sokfenekû dob. Mert bár az RTL
Klubnál jóval kisebb mértékben, de
a Simicska Lajos köréhez tartozó
oligarchákat, így a TV2 rejtélyes
tulajdonosait is sújtja. Bár a tör-
vénybe az elfogadása elõtt becsem-
pészett módosító indítvány jelentõ-
sen csökkentette a TV2-t terhelõ
adó mértékét, az még így is megkö-
zelítheti az egymilliárd forintot,
ami egy tízmilliárd feletti vesztesé-
get termelõ cég esetében súlyos
csapás. Ez akkor is így van, ha a je-
lenlegi számítások szerint a két
konkurens csatorna közül az RTL

16



Klub csaknem ötször akkora adót
lesz kénytelen befizetni, mint ver-
senytársa. A Fidesz-közeli média-
oligarchák közül Simicska legna-
gyobb cégének, a köztéri plakáthe-
lyeket tulajdonló Publimontnak
több mint 300 millió forintot, a
Class FM tulajdonosainak 27 millió
forintot, a Metropol ingyenes újság
kiadójának 26 millió forintot, a Ma-
gyar Nemzet Kiadójának pedig 12
millió forintot kell befizetnie rek-
lámadó címén. Jól látható tehát,
hogy a Simicska–Nyerges–Liszkay–
Fonyó oligarcha-kvartettet, amely
tavaly csak a média- és reklámpia-
con nyolcmilliárd forint nyereséget
realizált, a reklámadó ugyancsak
hátrányosan érinti. Hogy az elkép-
zelést a kormánypárti politikusok
elõzetesen nem egyeztették az érin-
tett tulajdonosokkal, az a bejelen-
tésre történõ reakciókból is egyér-
telmûen kiderül. A reklámadó be-
vezetésének hírére a kormánypár-
tok iránt száz százalékig lojális, a
hatalom kiszolgálására berendez-
kedett médiumok egyszerre hör-
dültek fel, és fordultak kenyéradó
gazdáik ellen. Egytõl egyig a sajtó-
szabadság elleni merényletként ér-
tékelték a tervezett adó bevezeté-
sét, és csatlakoztak a független és
baloldali médiumok által meghir-
detett tiltakozó akcióhoz, ami pél-
dátlan esemény a Fidesz által
gründolt médiabirodalom életében.
Az elmúlt négy évben nem történ-
hetett olyan a vélemény- és sajtó-
szabadságot, a média függetlensé-
gét veszélyeztetõ kormányzati lépés,
amely ellen a jobboldali orgánumok
szót emeltek volna, mi több, nem
titkolt kárörömmel konstatáltak
minden ilyen, a szakmájukat és
kollégáikat hátrányosan érintõ
döntést. Õk ugyanis mindig kivéte-
lek, a hatalom kegyeltjei voltak,
akiket nem fenyegetett a médiaha-

tóság szigora, az adóhatóság, az
ügyészség, és számolatlanul dõltek
hozzájuk az állami reklámmegren-
delések. Ezt a korábban mûködõ
szereposztást írta át a kormánypárt
a reklámadóval, és mivel pontosan
tudjuk, hogy a Fidesz minden ilyen
lépése politikai gesztusként is ér-
telmezhetõ, bátran gondolhatjuk,
hogy Orbán Viktor most saját oli-
garcháinak is figyelmeztetõ üzene-
tet küldött. 

Egyszerre reflektál a hatalom
politikai és a párt holdudvarába
tartozó gazdasági körök érdekeire,
ahogyan a Fideszhez közel álló mé-
diaoligarchák a rádiós és televíziós
közönségmérés területébõl is egyre
nagyobb szeletet hasítanak ki. A
közönség nagyságának és összeté-
telének mérése, a nézõi szokások
alakulásának nyomon követése
nélkülözhetetlen információ a be-
vételeik túlnyomó többségét a rek-
lámokból realizáló médiatulajdono-
sok számára. A nézettségi adatok
igazítják el a reklámok megrende-
lõit abban, hogy melyik orgánum
mekkora közönséget vonz, melyik
mûsorsávban mely rétegek tagjai
közül hányan nézik, hallgatják a
mûsorokat, és reklámjaikkal mikor
érik el leghatékonyabban az álta-
luk megcélozni kívánt közönségré-
teget. A rádiós közönségmérés már
tavaly egy olyan cég kezébe került,
amelynek tulajdonosa közismerten
közel áll a fideszes médiaoligar-
chákhoz, és csupán az irdatlan ösz-
szegû befektetést igénylõ beruházás
akadályozta meg eddig ugyaneze-
ket a köröket abban, hogy a televí-
ziós közönségmérésre rátegyék a
kezüket. Ám ami késik, nem múlik,
bizonyosak lehetünk benne, hogy
komoly think-tankek dolgoznak a
televíziós közönségmérés piacának
lenyúlásán. 

Nem nehéz észrevenni, hogy az

17



ötletszerûnek tûnõ törvényjavas-
latok és médiapiaci tranzakciók
hátterében alaposan végiggondolt
stratégia áll. A kereskedelmi televí-
ziók piacán a rádiók esetében jól
bevált forgatókönyvet kívánják al-
kalmazni, és a végsõ cél nem más,
mint hogy a piacvezetõ csatorna el-
lehetetlenítésével, politikailag és
gazdaságilag is monopolhelyzetbe
kerüljenek a kormánypártok és az
õket körülvevõ oligarchák. A fel-
adat azonban mégsem lesz olyan
egyszerû, mint a rádiók esetében
volt, ahol a Neo FM sikeres tönkre-
tételében fontos szerepet játszott a
gazdaságilag gyenge lábakon álló
tulajdonosi kör és a szakmailag di-
lettáns menedzsment is. Az RTL
Klub esetében azonban olyan tõke-
erõs multival akaszt tengelyt a kor-
mányt, amely a bankokhoz hasonló-
an, ha megéri neki, évekig bírhatja a
szívatást, és komoly fegyverek van-
nak a kezében. Ha harc, legyen
harc – üzente az RTL Klub vezér-
igazgatója, és ebbõl a küzdelembõl
már egyáltalán nem biztos, hogy
Orbán Viktor és pártja kerül ki
gyõztesen. 

A rádiós piacon mára egyértelmû-
en monopolhelyzetbe kerültek a
kormánypártokhoz közel álló poli-
tikai és üzleti körök. Az utolsó nem
kormánypárti rádióadó, a Klubrá-
dió, az elmúlt hónapokban lényegé-
ben reflektálatlanul veszítette el
két utolsó vidéki – gyöngyösi és
debreceni – frekvenciáját, és a fõvá-
rosban is sokkal rosszabb körülmé-
nyek között fogható az adása, mint
korábban. Mindemellett a nemcsak
az állami, hanem a politikai retor-
zióktól félõ magáncégek is széles
ívben elkerülik, reklámbevételei
mûködési költségeihez képest el-
enyészõk. A munkatársak jelentõs
része ingyen vagy éhbérért dolgo-

zik, a rádió – a kereskedelmi média
világában példátlan módon – a hall-
gatók adományaiból vegetál, hosz-
szabb távon azonban ez fenntart-
hatatlan, kiváltképp mivel közön-
sége is egyre nehezebb egzisztenci-
ális körülmények közé kerül. Sem-
miféle adminisztratív intézkedésre
nincs szükség ahhoz, hogy a Klub-
rádió mûködésképtelenné váljon.
Mindeközben azzal, hogy a tönkre-
tett Neo FM frekvenciáját nem hir-
dette meg eladásra a médiaható-
ság, a kereskedelmi rádiók piacán
egyeduralkodóvá vált a fideszes oli-
garchák által tulajdonolt Class FM,
valamint az ugyanehhez a tulajdo-
nosi körhöz tartozó, csaknem or-
szágos lefedettséggel rendelkezõ
Music FM, és folyamatosan bõvül a
fideszes politikai köröknek átját-
szott közösségi és egyházi rádiók vé-
telkörzete is. Miközben a Klubrádió
az elmúlt években elveszítette mind
a tíz vidéki frekvenciáját és a poli-
tikai kötõdéssel nem rendelkezõ
Rádió1 a frekvenciapályáztatások
eredményeképpen megszûnt, a ko-
rábban csak Budapesten sugárzó,
nyíltan kormánypárti Lánchíd Rá-
dió adásai ma már az egész ország-
ban foghatók, a katolikus egyház-
hoz kötõdõ Katolikus Rádió és
Szent István Rádió az elmúlt évek-
ben 17, a református egyházhoz kö-
tõdõ Európa Rádió hat új frekven-
ciát nyert a médiahatóság által
meghirdetett pályázatokon, és az
ugyancsak vallási mûsorokat su-
gárzó Mária Rádió vételkörzete is
több mint kétszeresére növekedett. 

Nemcsak a rádiós piacot, hanem
szinte észrevétlenül a politikai na-
pilapok piacát is monopolizálták a
kormányközeli üzleti körök. Gya-
korlatilag visszhangtalanul került
a még ma is a legmagasabb pél-
dányszámban eladott politikai na-
pilap, a Népszabadság egy Fidesz-

18



hez kötõdõ tulajdonosi csoport tu-
lajdonába, és egyáltalán nem esik
szó arról sem, hogy a Közgépen ke-
resztül ma már a másik baloldali
napilapot, a Népszavát is Simicska
Lajos finanszírozza. (Legalábbis a
választásokig ez volt a helyzet.) S
bár ezek a változások a lapok irá-
nyultságán és tartalmán egyelõre
csak alig észrevehetõ nyomot hagy-
nak, nyilvánvaló, hogy a politikai
irányváltás vagy a lapok tönkreté-
tele és megszüntetése, a két balol-
dali napilap sorsa, jövõje Simicska
Lajos és barátainak kezében van.
Mindeközben a kormánypártokhoz
közel álló orgánumokhoz számolat-
lanul dõlnek az állami intézmé-
nyek reklámmegrendelései, de nem
fukarkodnak a reklámköltéssel
ezeknél az orgánumoknál a kor-
mánnyal jó kapcsolatot ápolni
szándékozó multik és magánvállal-
kozások sem. A legnépszerûbb kor-
mánypárti hetilap, a Heti Válasz
esetében például az elmúlt évben
már fajlagosan magasabb volt az
egy példányra jutó állami reklám-
költésekbõl származó bevétel, mint
egy-egy példány eladási ára. Miköz-
ben az eladott példányok száma év-
rõl évre csökken. A magyar sajtópi-
ac örök rejtélye marad, hogy vajon
milyen forrásból finanszírozzák az
alapító-fõszerkesztõ Csurka István
halála óta is folyamatosan megjele-
nõ Magyar Fórumot, amelynek elõ-
állítási költsége évente több száz-
millió forint. Számos bukásra ítélt
kísérlet után, néhány hét múlva
egy újabb kormánypárti, kizárólag
közpénzekbõl kistafírozott közéle-
ti-irodalmi periodika, a Magyar
Krónika is útjára indul. A lap, ame-
lyet feltételezhetõen az Élet és Iro-
dalom jobboldali alternatívájaként
képzeltek el, alapító ülését, ame-
lyen Orbán Viktor miniszterelnök
is részt vett és beszédet mondott, a

szélsõjobboldali Demokrata szer-
kesztõségében rendezték meg né-
hány hónappal ezelõtt. Fõszerkesz-
tõje az a Bencsik Gábor lesz, aki-
nek korábban azért kellett lemon-
dania a legnagyobb újságíró-szer-
vezet, a MÚOSZ elnöki székérõl,
mert kiderült, hogy „másodállás-
ban” fivérével, a Demokrata fõ-
szerkesztõjével hungarista és náci
könyveket árusító könyvesboltot
üzemeltet. Az igényes megjelenésû
Krónika tízezer példányban fog
megjelenni, ebbõl ötezret ingyen
osztogatnak majd oktatási intéz-
ményekben. Bemutatkozó számát
már láthattuk is. 

A hatalmas csatazajban pedig a
reklámadóval szinte észrevétlenül
vérezteti ki az állam a legnagyobb
hazai laptulajdonost, az eladósor-
ban lévõ Sanoma csoportot. Sikeres
portfóliójának eladási árát nyilván-
valóan jelentõsen csökkenti az új
adó, és a szezonvégi leértékelés se-
gítségével potom pénzért vásárol-
hatja meg legnépszerûbb kiadvá-
nyait valamelyik kormányközeli
médiaoligarcha. 

A közpénzekbõl fenntartott
elektronikus médiumok már a kor-
mányváltást követõen egyértelmû-
en a kormánypropaganda eszközé-
vé, valamint a kormányközeli oli-
garchák kifizetõhelyévé váltak. A
kormánypártok már 2011-ben ko-
rábban soha nem látott összegû –
72 milliárd forint – költségvetési
támogatást szavaztak meg az álla-
mi médiának, amelynek mûködése
a közszolgálat ethoszának megcsú-
folása, és szervilizmusát csak a
szakmai dilettantizmusa múlja fe-
lül, mûködése a Kádár-korszak új-
ságírásának legsötétebb epizódjait
idézi. A kormánypártokat kedve-
zõtlen színben feltüntetõ hírek el-
hallgatása, eltorzítása, manipulálá-
sa éppen olyan mindennapossá vált

19



az állami médiában, mint amilyen
a diktatúra idején volt, egy-egy
ilyen eset – pl. a Cohn-Benditrõl
szóló tudósítás meghamisítása vagy
a 2012. januári, operaház elõtti el-
lenzéki tüntetésrõl szóló beszámoló
– immár médiatörténeti legendává
vált, amelyet még az unokáinknak
is elrettentõ szakmai példaként
fognak emlegetni az egyetemek
médiafakultásain. Az utóbbi hetek-
ben az egyik elsõ számú fõgonosszá
kikiáltott Bilderberg-csoport ta-
nácskozásáról szóló tudósítás dilet-
táns manipulálása és az idézett elõ
hasonló hullámokat, amikor bár az
MTI tudósítója jelen volt az esemé-
nyen, az állami hírügynökség még-
sem tájékoztatott a DK sajtótájé-
koztatójáról, amelyet Lázár János
közpénzekbõl finanszírozott utazá-
sairól tartottak. Az állami média
reklámtevékenységének teljes ver-
tikuma – a reklámfilmek gyártásá-
tól a reklámidõ értékesítésén ke-
resztül a reklámbevételek elosztá-
sáig – Simicska Lajos és üzlettársa-
inak kezében koncentrálódik. S bár
az öt állami televíziócsatorna né-
zettsége együttesen sem haladja
meg a tíz százalékot, az M1 nézett-
sége pedig példátlan mélypontra
süllyedt, és a Kossuth rádió is elve-
szítette piacvezetõ szerepét, a köz-
média közvéleményre gyakorolt
hatását mégis hiba volna bagatelli-
zálni. A lakosság nem elhanyagol-
ható része – elsõsorban a kisebb te-
lepülésen élõk – ugyanis ma is mér-
tékadó tájékozódási forrásként te-
kint ezekre az orgánumokra, és ha
szórakoztató mûsorait alig-alig né-
zik-hallgatják is, hírmûsorait ma is
jelentõs rétegek tekintik orientáci-
ós pontnak.   

A legnagyobb hírportálok közül
az Index tulajdonosának kormány-
párti kötõdése közismert, és mára
ízelítõt kaphattunk abból is, hogy

piaci nyomásgyakorlással hogyan
tudja sakkban tartani és zsarolni
azt a multit, amelynek tulajdonában
a másik nagy hírportál, az Origo
van. A 444.hu által közölt háttér-
elemzésbõl egyértelmûen kiderül,
hogy az egyébként a német állam
többségi tulajdonában lévõ Deut-
sche Telekom milyen könnyûszer-
rel beáldozza a magyar sajtószabad-
ságot egy zsíros üzlet reményében.
Az Origo körül a fõszerkesztõ nyil-
vánvalóan politikai okokból történt
elbocsátása miatt fellángolt bot-
rány azonban meghiúsíthatja egy
újabb Fidesz-közeli médiabiroda-
lom látványos izmosodását a mé-
dia- és reklámpiacon. Az Origót
ugyanis a Szolnok volt fideszes pol-
gármestere, a városának különösen
nagy vagyoni hátrányt okozó ingat-
laneladás miatt jogerõsen felfüg-
gesztett börtönbüntetésre ítélt
Várhegyi Attila és felesége által tu-
lajdonolt cég kívánta megvenni. 

A médiapiacon zajló hatalmas
felfordulás zajában szinte észrevét-
lenül született meg az Alkotmány-
bíróság döntése, amely újabb szö-
get üt a véleménynyilvánítás sza-
badságának koporsójába. A testü-
let döntése szerint a honlapján
kommentek közzétételét lehetõvé
tevõ tartalomszolgáltató akkor is
felelõséggel tartozik a mások jogait
sértõ kommentek miatt, ha nem is
volt tudomása a jogsértõ tartalom-
ról, sõt akkor is, ha a sértett kíván-
ságára azt azonnal eltávolította. Ez
a döntés nyilvánvalóan oda fog ve-
zetni, hogy véget vet az internetes
portálokon folyó közéleti vitáknak.
Ha a portálok mûködtetõinek azzal
kell számolniuk, hogy egy-egy
komment miatt bíróságra citálhat-
ják, és ott – esetleg súlyos anyagi
következményeket is maga után
vonva – elmarasztalják õket, akkor
oldalaikon egyszerûen meg fogják

20



szüntetni a kommentelés lehetõsé-
gét.

És végül, de nem utolsósorban
álljon itt a Kúria minapi hajme-
resztõ döntése, amely már nem-
csak a sajtószabadság, hanem a jó-
zan ész elemi követelményeinek is
ellentmond, és nyugodtan nevez-
hetjük példátlannak az elmúlt ne-
gyedszázad sajtótörténetében. A
kizárólag kormánypárti delegáltak-
ból álló Médiatanács után a magyar
bíróság is kimondta, hogy törvény-
sértés követ el az, aki a mind ideo-
lógiailag, mint tevékenységében

nyilvánvalóan szélsõjobboldali Job-
bikot nyilvánosan szélsõjobboldali
pártnak nevezi. Az a párt tehát,
amelynek rendszeres rasszista, an-
tiszemita megnyilvánulásai szerte
Európában olyan felháborodást
keltenek, hogy az EP-be bejutott ra-
dikális jobboldali pártok is rendre
elhatárolódnak tõle, és nem hajlan-
dók közös frakcióba ülni tagjaival,
Magyarországon nemhogy náci-
nak, hanem szélsõjobboldalinak
sem nevezhetõ.  

„Éljen a magyar szabadság, éljen
a haza!”

21Szerzõink könyvei


