
119

= = = Bevezetés
A  pártállami időszakban a  sajtóügyeket1 a  hatalom előszeretettel használta  fel agi- 
tációs célokra, arra, hogy meggyőzze a  társadalmat a  kommunizmus felsőbbrendű
ségéről a  nyugati demokráciákkal szemben.2 Ennek érdekében az  információáram- 
lást erőszakosan befolyásolta, ami végső soron leginkább azt a  célt szolgálta, hogy  
elhitesse a társadalommal a „proletárforradalom” világszintű elterjedésének reális le-
hetőségét és azt, hogy az egalitárius eszmék Magyarországon is tudnak győzni. Mind-
ez szovjet mintára és nyomásra történt, a keleti blokk többi országához hasonlóan, bár 
érthető módon minden szocialista államban – azok társadalmi-gazdasági-kulturális 
sajátosságaihoz igazodva – más-más témakörök kaptak hangsúlyt a tömegkommuni-
kációban. Jelen tanulmányban azt szeretnénk megvilágítani, hogy Magyarországon 
az 1956-os forradalom és szabadságharc leverése után néhány évvel mely kormányza-
ti egységekkel működött együtt, illetve adott nekik utasításokat a  legintenzívebben 
az a Tájékoztatási Hivatal (th), amely a legtágabban értelmezett sajtótermékek (írott 
és elektronikus médiumok) egyik pártállami ellenőrzési fóruma  volt. Ezenkívül vá-
laszt keresünk arra, hogy a sajtóirányításnak ez a része mely kérdésekkel foglalkozott 
leginkább, illetve hogy ezek tematizálásában mennyire lépett fel proaktív módon. 
Ennek tisztázására kézenfekvő felhasználni és elemezni a th Magyar Nemzeti Levél-
tár Országos Levéltárában található általános és titkos ügykezelésű iratait, valamint 
óhatatlanul szükség van a párközpont tematikus osztálya, az Agitációs és Propagan-
da Osztály (apo) idevágó iratainak ismeretére, mert a két szerv között nagyon szoros 
munkakapcsolat alakult ki sajtóügyekben. Ezek taglalása közben pedig következtetni 

1 = =	 A magyar sajtó általános történetéhez lásd: Murányi, 1994: 201–229. 

2 = =	Brown, 1971: 26–28. 

= = = =  Csatári Bence = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Betekintő 17. évf. 1. sz. 119–139. o. 

DOI: 10.25834/BET.2023.1.5

/// A Tájékoztatási Hivatal 
kapcsolata a kormányzattal  
1958–1963 között 

HATÁRON BELÜL ///



120

tudunk a két szerv viszonyára és arra, hogy mely ügyekben tartották a legfontosabb-
nak a közvetlen irányítást, és esetlegesen mely szakterületen elégedtek meg a kevésbé 
szoros ellenőrzéssel.

= = = Az állampárti sajtópropaganda helye a kormányzatban
A  legfőbb végrehajtó hatalom gyakorlása  a  Kádár-rendszerben a  pártállami viszo
nyoknak megfelelően a  Magyar Szocialista  Munkáspárt (mszmp) vezető testülete-
inek, elsősorban a  Politikai Bizottságnak (pb), valamint a  Központi Bizottság (kb) 
titkárainak a kezében volt. Az mszmp kb Jászai Mari téri székházában, a nemes egy-
szerűséggel csak pártközpontnak vagy „Fehér Ház”-nak nevezett épületben dőltek  
el a  tömegkommunikáció ügyei is, amelyet az  mszmp kb apo vezérelt. Innen, alig 
húszfős apparátussal irányították többek között a főszerkesztőket és a Magyar Rádió 
és Televízió vezetőit, itt vitatták meg a  legégetőbb személyi és cenzurális problémá- 
kat, és pb utasítására  itt dolgozták ki azokat a  stratégiákat, amelyeket a  későbbiek- 
ben – a pb jóváhagyása után – alkalmaztak a média területén.

Az 1956 végétől 1958 elejéig tartó alig több mint egy esztendőt leszámítva – ami-
kor az mszmp kb apo a Minisztertanács fennhatósága alá tartozó th-val vállvetve, 
illetve versengve vezette a médiát – az apo volt az, amely a végső szót kimondta a leg-
fontosabb ügyekben. Mivel azonban alkalmazottainak véges létszámából követke
zően nem tudott a média minden egyes szereplőjére egyforma hatékonysággal hatás- 
sal lenni, és egyébként is a pártállam legfelsőbb vezetésének mintájára ez a két szerv 
felosztotta egymás között a szerepeket, a th továbbra is szerepet játszhatott a médi-
airányításban. Ha úgy tetszik, az apo kisinasaként ugyan, de jelen lehetett a tömeg-
kommunikáció csatornáinak irányításában, és voltak ügyek, amelyek lebonyolításá- 
val a  th-t bízták meg. Ide sorolhatók többek között a  lapengedélyezések, amelyek- 
ben a th volt a végrehajtó szerv, és amelyekkel nem kismértékben gyakorolta a cen-
zurális hatalmat, a  legégetőbb kérdésekben azonban e téren is kikérték az apo véle-
ményét. A  lapok főszerkesztőinek tartott rendszeres üléseket úgyszintén a  th vezé-
nyelte le, amelyeknek hangulata sokszor hasonlított egyfajta raportra, hiszen ezeken 
a  fórumokon nemcsak az  újságok irányában támasztott kormányzati elvárásokat 
ismertették, hanem a th vezetői kifejtették a véleményüket a  sajtó munkatársainak 
addig végzett munkájáról, és ha valami nem tetszett nekik, azt nemegyszer keresetlen 
szavak kíséretében juttatták kifejezésre.3 Naményi Géza, aki 1959–1969 között vezette 
a  th-t, 1959. április 19-én például így fogalmazott, amikor afölött méltatlankodott, 
hogy a lapvezetők nem küldték el neki az újságírók másodállásáról és nyelvtudásáról 
készített összegzéseiket: „Általában jól értesült több egybehangzó forrásból szárma- 

3 = =	A  TH működési elveiről és a  médiapolitikában betöltött kezdeti szerepéről lásd:  
Csatári, 2015.



121

zó hír szerint ma már 17-e van, sőt dél is elmúlt, javaslom tehát, hogy mindenki tart-
sa meg a kért határidőket, mielőtt goromba leszek.”4 

A  th a  pb 1958-as határozata5 alapján az  állami szervek működése során ke
letkezett utasításokról – a Minisztertanács, az Elnöki Tanács és az országgyűlési bi-
zottságok döntéseiről – általában havi rendszerességgel tájékoztatta  a  sajtó vezető 
munkatársait. Ugyanezt a párt részéről szintén havonta az apo, illetve negyedévente 
annak a kb-propagandát felügyelő titkára végezte el. Elvileg Kádár János első titkár-
ként félévente összehívhatta volna a  sajtó képviselőit, de ennek lehetőségével a párt-
vezér csak nagyon ritkán élt, a kommunikációt legtöbbször informális úton rendezte  
el. Ugyanígy, a  különböző nemzetközi sajtódelegációkban helyet foglaltak mind az   
apo, mind a th képviselői.6 Ezenkívül – legfőképpen azért, mert maga is kormány- 
zati szerv volt – a  th a  minisztériumokkal napi szinten is tartotta  a  kapcsolatot  
különböző operatív teendők kapcsán. Ennek a  szövevényes hálózatnak a  működési  
elveit számos esettanulmánnyal mutatjuk be a következőkben. Vizsgálódásunk kez
deti időpontjául azért választottuk 1958 elejét, mert ekkorra  már eldőlt az  apo és 
a th közötti párharc, záró évnek pedig az 1956-os forradalom és szabadságharc utá- 
ni megtorlás végét (1963) jelöltük ki. Az  intézménytörténet-írás hagyományaival  
szemben tehát nem a th vezetőinek regnálása  lett a kronológiai cezúra meghatáro-
zásának szempontja, hanem a Kádár-rendszer közpolitikájának alakulása. Így a Gyá-
ros László elnöksége (1958–1959) utáni Naményi Géza-korszakot 1963-ig, a  pártálla- 
mi tömegkommunikáció által általánosként propagált amnesztia  meghirdetéséig  
tárgyaljuk.

A  pártállami sajtóirányítás7 tendenciózus volta  nem igényel különösebb bizo-
nyítást, továbbá a kortársak tisztában voltak azzal is, hogy „a  sorok között olvasás” 
a  célravezető, ha  értelmezni szeretnék a  híreket. Az  mszmp-nek, ahogy jogelődjé- 
nek, a Magyar Dolgozók Pártjának is az volt az elsődleges elvárása a médiától, hogy 
propagálja a kommunizmus vívmányait, s ezzel együtt lesújtó kritikával illesse a nyu-
gati demokráciák helyzetét; így kerültek előtérbe egyebek mellett a szocialista nehéz-
ipari beruházások és az  életszínvonal emelését szolgáló intézkedések, míg a  nyugati 
társadalmi problémák vagy politikai csatározások eleve negatív színben lettek feltün-
tetve, nemegyszer túlzó módon. Ehhez persze a valóságot kellett sokszor tendenció- 
zus módon beállítani, s emiatt a sajtóban megjelent hírek nem feltétlenül a tényeket 

4 = =	MNL OL XIX-A-24-b (10. doboz); Takács, 2012: 130.

5 = =	Az MSZMP Politikai Bizottságának határozata a sajtó helyzetéről, feladatairól. Vass–
Ságvári (szerk.), 1973: 174–175.

6 = =	Takács, 2012: 128. A  pártállami tömegkommunikáció kialakulásáról lásd: Romsics, 
2002: 359–376.; Szabó, 2000: 66–89.; Bajomi-Lázár, 2005: 19–51.; Heller–Némedi–Rényi, 
1992: 109–118. A  polgári demokráciák tömegkommunikációjának alapvetéseiről lásd: 
Habermas, 1971.

7 = =	 A magyar sajtó általános történetéhez lásd: Murányi, 1994: 201–229.



122

közölték, hanem agitáltak a  pártállam mellett. Ilyen körülmények között írott ma- 
laszt maradt az  1949. évi xx. törvénnyel életbe léptetett, szovjet mintára  készült al
kotmányban megfogalmazott lelkiismereti, szólás- és sajtószabadság. Valójában a cen-
zurális megfontolások játszották az elsődleges szerepet, amit jól mutat a sajtóról szó- 
ló 1959-es pb-határozat, miszerint „nem a szenzációéhség vagy érdekesség szempontjai, 
hanem politikai megfontolások döntik el, hogy bizonyos fontos, főleg belpolitikai anya-
gok megjelenhetnek a lapokban vagy sem”.8 Ez a pb 1958-as sajtóhatározatának tapasz-
talatairól szóló, 1959. február 24-én született pb-határozat megállapította, hogy a párt-
állam szempontjából egy év alatt javult az újságírók elvi meggyőződése, és már nem 
fogalmaztak meg annyi fenntartást a rezsimmel szemben, tehát az újságírók többsé-
gét szelíd erőszakkal vagy pusztán a hatalom tehetetlenségi nyomatéka által sikerült  
a Kádár-rendszer mellé állítani.9 Ez az 1959-es pb-határozat megállapította, hogy 1958-
ban a  médiumok teljes mértékben a  párt politikáját támogatták, és még az  1958-as 
parlamenti „választás” sikeréből is kivették a  részüket. A  szöveg büszkén említette 
a  másfél milliós példányszámú politikai napilapokat, holott ezek egy részét egészen 
biztosan politikai presszió hatására, de legalábbis megfelelési kényszerből f izették elő. 
Ugyanakkor hiányolta a sajtó kezdeményező szerepét a politikai életben, ezek között 
hozta fel, hogy a téeszesítés mellett nem kellőképpen agitáltak, illetve azt is, hogy kevés 
üzemi riport született. Ugyancsak hiányolta a kellő intenzitású antiimperialista pro-
pagandát, valamint sérelmezte azt, hogy a kommunista ideológia szempontjából nega-
tívnak tartott társadalmi jelenségeket (ide sorolható vélelmezhetően az alkoholizmus 
vagy a munkahelyi morál alacsony színvonala) – amelyek mihamarabbi felszámolását 
sürgették – magától értetődőnek állították be a lapokban.10

= = = A TH kapcsolata a kormányzattal Gyáros László 
elnöksége alatt (1958–1959)

1958 elején személyi változások történetek a th élén. Az első és egyben utolsó doku-
mentum, amely a Szirmai Istvánt váltó Darvasi István addigi elnökhelyettest elnök-

8  = =	 Vass–Ságvári (szerk.), 1973: 312.

9  = =	 MNL OL M-KS 288. f. 5/119. ő. e. A határozat tapasztalatairól a különböző orgánumok 
is beszámoltak a területileg illetékes pártbizottságokon keresztül az APO-nak. Így 
tett a Népszava  is 1960. március 4-én, amikor lojális módon megállapították, hogy 
a szerkesztőség igyekezett megszívlelni a határozatban foglaltakat. Egyúttal szám-
ba vették, hogy miben javult a munkájuk, illetve hogy miben kellett még javulniuk. 
MNL OL M-KS 288. f. 22/1960 9. ő. e.

10 = =	 MNL OL M-KS 288. f. 22/1959 6. ő. e.

11  = =	 Az irat Debrecen Megyei Jogú Városi Tanács Végrehajtó Bizottsága (VB) elnökétől 
származik, amelyben azt kérik a  TH-tól, hogy tegyék lehetővé körzeti rádióstúdió 
létrehozását a városban. MNL OL XIX-A-24-a 2. doboz. 59/1958. Ez év január 24-én 
az  Esti Hírlap munkatársa  még helyettes vezetőnek aposztrofálta  Darvasit egy 

ként említi, 1958. január 27-én kelt.11 Darvasit azonban rövidesen az mszmp kb apo 



123

ként említi, 1958. január 27-én kelt.11 Darvasit azonban rövidesen az mszmp kb apo 
osztályvezető-helyettesének nevezték ki.12 Február 4-én azonban a  Magyar Távirati 
Iroda (mti) sajtóorgánumok számára történő eseménynaptár-összeállítási kötelezett-
ségéről szóló dokumentumot már a  korábban a  th Sajtó Osztályát vezető Gyáros  
László írta alá, mint a th elnöke.13 Egy 1959-es irat pedig Naményi Gézát, a Tájékoz-
tatási Osztály korábbi vezetőjét nevesíti a  th elnökhelyetteseként.14 A  hivatalban 
azonban csak a vezető személyek tekintetében történt változás, a szervezeti struktú-
ra változatlan maradt. Az egységek közül jelentőségében egyértelműen kiemelkedett 
a  Tájékoztatási Osztály, amely közvetlenül tartotta  a  kapcsolatot a  sajtóorgánumok 
vezetőivel, főszerkesztőivel, és itt tettek konkrét lépéseket a th-hoz a pártközpontból 
befutó utasítások végrehajtására. 1958. április 26-án ugyanakkor a  th elnöke kérte 
a  Pénzügyminisztérium Költségvetési Főosztályától, hogy Tájékoztatási Osztályon 
belül működő, a külföldről érkező sajtótermékek ellenőrzését ellátó csoport létszámát 
négy fővel emeljék meg, mert dinamikusan megnőtt a  feldolgozandó információ
mennyiségük. Ez a csoport egyébként 1956-ban még a Művelődésügyi Minisztérium-
ban látta el feladatát, 1957 májusában vette át a th.15

Már Gyáros László aláírásával születtek meg 1958. április 25-én azok az intézke-
dések, amelyek – a Minisztertanács egyetértésével – a sajtóorgánumok vezetőinek fize-
tését állapította meg a th vezetője. A Magyar Nemzet főszerkesztői állására Mihály-
fi Ernő addigi művelődésügyi miniszterhelyettest (nem mellesleg az  Elnöki Tanács 
tagját) nevezték ki, aki ezért havonta  4600 forintot kapott. (Ez a  korabeli átlaghoz 
képest messze magasabb fizetést jelentett, egy átlag értelmiségi ennek hozzávetőleg 
a harmadát kereste ebben az  időszakban, de a  többi felelős szerkesztőnek is 1900 és 
3200 Ft között mozgott a bére.) Ennek felét a lapot megjelentető Lapkiadó Vállalat- 
nak kellett f izetnie, amiről Gyáros László értesítette Sala Sándort, a vállalat vezető-
jét.16 1959. október elején pedig Szabolcsi Miklóst az Élet és Irodalomhoz kellett el-
helyezniük félállásban (!), felelős szerkesztőnek. Erre Aczél György, a művelődésügyi 
miniszter első helyettese kérte meg Naményi Gézát. Szabolcsit visszamenőleges ha
tállyal, október 1-jétől nevezték ki, amiről október 5-én értesítették Sala Sándort. Az  
új szerkesztőnek havi 1700 forintos f izetést állapítottak meg; ez a th elnökének jog- 

	 olyan ügy kapcsán, amelynek során elmarasztalták a  lapot, mert az  Országgyű-
lés bizottságainak munkájáról túl korán (!) adott hírt. MNL OL XIX-A-24-a 2. doboz. 
54/1958. A TH-n belüli hatalmi viszonyok tisztázását egy másik dokumentum tovább 
bonyolítja. Ebben 1957. szeptember 19-i dátummal Siklósi Norbertet aposztrofálták 
a TH helyettes vezetőjének. MNL OL XIX-A-24-b 3. doboz. 1264/1957. Ez utóbbi állítást 
cáfolja egy másik irat, amelyen Siklósi Norbert neve TH osztályvezetőként szere-
pelt 1957. október 16-án. MNL OL XIX-A-24-b 3. doboz. 1258/1957.

12 = =	 MNL OL XIX-A-24-a 3. doboz. 235/1959. 

13 = =	 MNL OL XIX-A-24-a 2. doboz. 74/1958. 

14 = =	 MNL OL XIX-A-24-a 3. doboz. 285/1959. 

15 = =	 MNL OL XIX-A-24-a 2. doboz. 168/1958.

16 = =	 MNL OL XIX-A-24-a 2. doboz. 172/1958. A Magyar Nemzethez felelős szerkesztőnek 
kinevezett Révész Jenő illetményét ugyanekkor 4500 forintban állapították meg.



124

köre volt, de szinte biztos, hogy a  korabeli informális eljárásrend alapján ebben is 
egyeztettek Aczél Györggyel.17 A th tartotta a kapcsolatot a médiumokkal, a sajtópo-
lémiákat mederben tartotta, a minisztériumokat pedig azok sajtóosztályain keresztül 
a lapok által felvetett problémák megválaszolására és megoldására ösztönözte. A tár-
cák sajtóosztályai ugyanis leginkább a problémák szőnyeg alá söprésében voltak érde-
keltek, alapelvük ugyanis az volt, hogy abból lehet a legkevesebb nehézség, ha azokról 
nem beszélnek vagy közölnek adatokat. A th a pártállami sajtóviszonyoknak megfe-
lelően az újságírókat sok esetben közvetlenül is instruálta a politikusokkal készített in-
terjúk vagy sajtótájékoztatók során felteendő kérdéseik megfogalmazásában, ugyanis 
a hatalom birtokosai nem szerettek váratlanul kérdéseket kapni, azokat előre egyeztet-
ni kellett velük, hogy felkészülten tudjanak megnyilvánulni. 

= = = Kézi irányítás: a főszerkesztői értekezletek 
1959–1963 között

A  th működése során Naményi Géza  1959-ben kezdődő elnöksége alatt is szinte 
mindegyik minisztériummal tartotta a kapcsolatot, ami érthető, hiszen gyakorlatilag 
minden tárcának voltak a sajtóval kapcsolatos ügyei. A pb 1960. augusztus 30-i ülé-
sén úgy döntött,18 hogy a népgazdaságot érintő átfogó kérdésekben csak az illetékes 
szakminiszterek vagy helyetteseik jogosultak nyilatkozni, és ők is csak úgy, ha előtte 
konzultáltak a tematikus pártszervekkel.19 Ebből szintén világossá válik a pártszervek 
állami apparátus feletti dominanciája. A th vezetőjét már a Kádár-rendszer kezdeti 
éveiben is ellátták, a  kormányülések – jellemzően informálisan – a  médiairányítás-
ra  vonatkozó instrukciókkal. A  th vezetője politikai súlyának növekedését mutat- 
ja, hogy az  1962. március 8-án kelt 3066/1962. számú kormányhatározattal arról  
intézkedtek, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (ksh) elnöke és a Minisztertanács 
Tanácsszervek Osztályának mindenkori vezetője mellett a  th első embere is rend
szeresen részt vehet a kormány ülésein, tanácskozási joggal.20 Az itt kapott informá
ciók is visszaköszöntek a  th által tartott rendszeres főszerkesztői üléseken az  egyes 
szerkesztőségek felé megfogalmazott instrukciókban.21 

17 = =  MNL OL XIX-A-24-a 3. doboz. 187/1959. Szabolcsi Miklós előtt nem kisebb személyi-
ség, mint Mesterházi Lajos töltötte be a lapnál ezt a posztot. MNL OL XIX-A-24-b 3. 
doboz. 1160/1957. 

18 = =  MNL OL M-KS 288. f. 5/198. ő. e. 

19 = =  MNL OL XIX-A-24-b 17. doboz. 314/1962.

20 = =	MNL OL XIX-A-24-b 16. doboz. 124/1962.

21 = =  Naményi Gézának volt olyan kezdeményezése is egy Darvasi Istvánnak írt feljegy-
zésében 1960. december 7-én, hogy a  Minisztertanács és a  kormány Gazdasági 
Bizottságának üléseire az  MRTV és az  MTI riportereit, valamint a  napilapok és 
a  legnagyobb példányszámú hetilapok főszerkesztőit is hívják meg, ennek pozitív 
irányú fejleményeiről azonban nincsen tudomásunk. MNL OL XIX-A-24-b 11. doboz. 
562/1960.



125

A  Kállai Gyula  által 1960 áprilisától havonta  összehívott főszerkesztői érte- 
kezleteken, melyeken a politikus nem mindig vett részt, a Minisztertanács sajtóügye- 
ket is felügyelő első helyettese általában az utolsó négy-öt minisztertanácsi ülés ren-
deleteit, határozatait magyarázta  a  meghívottaknak: a  Népszabadság, a  Népszava, 
a Magyar Nemzet, az mti, a Magyar Rádió és Televízió, az Esti Hírlap, a Népsport, 
a Filmhíradó, a Hétfői Hírek, a Jövendőnk, a Magyar Ifjúság, a Nők Lapja, a Ország-
Világ, a Szabad Föld, a Figyelő és a Ludas Matyi főszerkesztőinek, valamint a párt 
kb apo Sajtóalosztálya  vezetőjének, a  Magyar Újságírók Országos Szövetsége főtit
kárának és a  Külügyminisztérium Sajtó Osztálya  vezetőjének. Ezenkívül kormány- 
zati előterjesztésekről, jelentésekről, beszámolókról is ejtett szót Kállai Gyula, az  er- 
re vonatkozó iratokat pedig a  th gyűjtötte egybe a  számára. Ezeken az  alkalma- 
kon jelezte továbbá a  kormányfőhelyettes a  vezető politikusok sajtóval szembeni  
éppen aktuális igényét, valamint észrevételeit. A  bennfentesebb főszerkesztőknek 
megengedték, hogy ezen a  szűk plénumon feltegyenek előre egyeztetett kérdéseket 
Kállai Gyulának, és azt is megbeszélték, hogy az  elhangzottakból mi az, ami pub- 
likus, és mi az, amit csak háttérinformáció gyanánt ismertettek velük. A  felmerülő 
kérdéseket ugyancsak a th szerkesztette egybe a havi, általában minden hónap első 
szerdáján 10 órakor kezdődő alkalmakra.

Kivételes alkalmakkor a th-ban rendezett főszerkesztői ülésekre a fentieken kí-
vül meghívták a rádió Idegennyelvű Főosztályának vezetőjét, a Néphadsereg, az Élet 
és Irodalom, a  Falusi Vasárnap, a  Film, Színház, Muzsika, valamint a  kizárólag 
külföldön terjesztett Magyar Hírek című lapok vezetőit is.22 A főszerkesztői ülése- 
ken 1960-ban a  lehető legkülönbözőbb témákat tárgyaltak meg, egyebek mellett az   
ukrán kultúra  ünnepéről, az  újságírók fizetésének befagyasztásáról, az  országos ku
koricatermesztési tanácskozásról vagy a  „felszabadulás” 15. évfordulóján rendezett  
ünnepségekről ejtettek szót.23 Trautmann Rezső az  építőipari24 és műemlékvédel- 
mi25 kérdésekről, Benke Valéria  az  „iskolareformról”,26 Losonczi Pál az  időszerű  
mezőgazdasági kérdésekről,27 Nyers Rezső pénzügyminiszter a  vállalatoknál beve
zetett nyereségrészesedési rendszerről,28 Czottner Sándor tárcavezető a  nehézipari  
beruházások ütemezéséről29 adott tájékoztatást, de kitértek a  Hazafias Népfront 

22 = =	MNL OL XIX-A-24-b 10. doboz. 156/1960.

23 = =	 MNL OL XIX-A-24-b 12. doboz. Az 1960. január 15-i főszerkesztői értekezlet iratai.

24 = =	 MNL OL XIX-A-24-b 12. doboz. Az 1960. március 4-i főszerkesztői értekezlet iratai.

25 = =	MNL OL XIX-A-24-b 12. doboz. Az 1960. augusztus 16-i főszerkesztői értekezlet iratai.

26 = =	MNL OL XIX-A-24-b 12. doboz. Az  1960. március 18-i és 1960. szeptember 2-i főszer-
kesztői értekezlet iratai.

27 = =	 MNL OL XIX-A-24-b 12. doboz. Az 1960. július 8-i főszerkesztői értekezlet iratai.

28 = =	MNL OL XIX-A-24-b 12. doboz. Az 1960. szeptember 30-i főszerkesztői értekezlet ira-
tai.

29 = =	MNL OL XIX-A-24-b 12. doboz. Az 1960. december 6-i főszerkesztői értekezlet iratai.



126

1960-as országos kongresszusára is.30 Novemberben Kállai Gyula hosszasan, ugyan-
akkor semmitmondóan elemezte a  magyar sajtó helyzetét, amelynek munkájával  
alapvetően meg volt elégedve. Ugyanezen az értekezleten Bányász Rezső az apo Saj
tóalosztálya részéről elemezte a Magyar Rádió és Televízió (mrtv) munkáját.31 

Az  1960. december 6-i főszerkesztői értekezleten egy kifejezetten kényes téma   
került terítékre, ugyanis a  budapesti Szabadság téren a  november 7-i ünnepségen a   
23 meghívott főszerkesztő közül mindösszesen egy fő jelent meg, s ezt egy felszólaló 
– hogy ki, nem lehet tudni, mert a  feljegyzésen nem jelezték – meglehetősen rossz 
néven vette. Elmondta azt is, hogy a szovjet hősi emlékmű tőszomszédságában lévő 
amerikai nagykövetségen bizonyára  az  lett volna  a  legnagyobb csemege, ha  alig lé-
zengenek érdeklődők, miközben a szovjet nagykövetség teljes személyzete koszorúzik  
a  saját hadseregük emlékműve előtt.32 Az  eset arra  is rávilágít, hogy a  szovjet meg-
szállást még a  legfontosabb sajtóorgánumok vezetői is fenntartással kezelték, bár  
azt egyelőre homály fedi, hogy tudtak ennyien távol maradni a Szovjetunió számá-
ra talán legfontosabb magyarországi rendezvénytől.

A  főszerkesztői értekezleteken 1961-ben is fajsúlyos témák kerültek elő. Ajtai  
Miklós, az  Országos Tervhivatal elnöke 1961. október 30-án a  második ötéves terv 
kérdéseiről beszélt,33 1961. április 14-én többek között a Vatikáni Rádió, illetve a me-
zőgazdaság helyzete került szóba.34 1961. február 7-én Naményi Géza  az  előző év- 
re vonatkozó, a népgazdaságról szóló belső kormányhatározatot ismertette, amelyet 
értelemszerűen nem tettek közzé, de éppen emiatt kellett annak tartalmát megbeszél-
ni a gazdasági rovatvezetőkkel. A dokumentum többek között megfogalmazta, hogy 
az eredmények annak is köszönhetők, hogy terven felül növelték a gazdasági egysé- 
gek létszámát. Kritikaként pedig azt, hogy a  háztáji állatállomány száma  túl lassan 
növekedett.35

A  főszerkesztői értekezletek sora  folytatódott 1962-ben is. Egy alkalommal  
Szirmai István kb-titkár vezette az  ülést, aki nem a  Parlamentbe, hanem saját tere- 
pére, a pártközpontba hívta össze a médiumok vezetőit. Ezen az – egyébként dátum 
nélkül rögzített – ülésen Gáspár Sándor adott tájékoztatót a  viii. pártkongresszus 

30 = =	 MNL OL XIX-A-24-b 12. doboz. Az 1960. május 27-i főszerkesztői értekezlet iratai.

31  = =	 MNL OL XIX-A-24-b 12. doboz. Az 1960. november 2-i főszerkesztői értekezlet iratai.

32 = =	 MNL OL XIX-A-24-b 12. doboz. Az 1960. december 6-i főszerkesztői értekezlet iratai.

33 = =	 MNL OL XIX-A-24-b 15. doboz. Az 1961. október 30-i főszerkesztői értekezlet iratai.

34 = =	 MNL OL XIX-A-24-b 15. doboz. Az 1961. április 14-i főszerkesztői értekezlet iratai.

35 = =	 MNL OL XIX-A-24-b 15. doboz. Az 1961. február 7-i főszerkesztői értekezlet iratai.

36 = =	MNL OL XIX-A-24-b 17. doboz. 172/1962. A VIII. pártkongresszus érintőlegesen fog-
lalkozott a hazai sajtóviszonyokkal is. Megállapították, hogy fejlődött a média, ami 
azt jelentette, hogy a  pártállamot jobban kiszolgálta, mint néhány évvel azelőtt. 

tiszteletére induló szocialista munkaverseny előkészületeiről.36 1962. májusban Tausz  
János belkereskedelmi miniszter tartott főszerkesztői értekezletet, amelyben a  th  



127

tiszteletére induló szocialista munkaverseny előkészületeiről.36 1962. májusban Tausz  
János belkereskedelmi miniszter tartott főszerkesztői értekezletet, amelyben a  th  
feljegyzése szerint a  belkereskedelmi problémákról volt szó, kiemelten kezelve az   
iparcikkekben jelentkező krónikus áruhiányt.37 1962 júniusában egy (pontos dá- 
tum nélküli) th-feljegyzés Doleschall Frigyes egészségügyi miniszter védőoltások- 
ról szóló beszámolóját osztotta  meg a  meghívott főszerkesztőkkel és kollégáikkal  
(összesen általában 50 ember kapta meg a dokumentumot),38 1962. június 22-én pe- 
dig Ilku Pál művelődésügyi miniszter beszélt a  továbbtanulás mechanizmusáról  
a  főszerkesztőknek.39 Utóbbi megnevezésben jó adag eufemizmus is volt, hiszen ez 
alkalommal azt taglalták hosszasan, hogy a  munkás-paraszt származású jelentkező- 
ket hogyan kell a  lehető legnagyobb előnyhöz juttatni polgári vagy netán nemesi 
származású vetélytársaik rovására. 1962. augusztus 13-án Incze Jenő külkereskedelmi  
miniszter a kgst és a Közös Piac, valamint Magyarország külkereskedelmi helyzetét  
tárta fel a főszerkesztőknek a th irodájában, a Parlamentben.40 Kovács Imre élelme-
zésügyi miniszter 1962. szeptember 28-án Magyarország lakosságának fogyasztási 
helyzetéről,41 Bognár József, a Magyarok Világszövetségének elnöke pedig 1962. no-
vember 9-én a  Belügyminisztérium érdeklődését is felkeltő, emigrációval kapcsola- 
tos pártállami politikával foglalkozott.42

= = = Főszerkesztői megfontolások – A TH és a Pénzügy-
minisztérium kapcsolata

Nagy jelentőségű volt a főszerkesztői értekezletek sorában az – az iratok alapján pon-
tosan nem datálható – 1961. szeptemberi tanácskozás, amelyen az  elnöklő Kállai  
Gyula  mellett a  tárcák miniszteri vagy miniszterhelyettesi szinten képviseltették  
magukat. Ezen megfogalmazták, hogy „fegyvertársi” szintre kell emelni a miniszté- 
riumok és a sajtó kapcsolatát, azaz – a szlogenek szintjén legalábbis – egyenrangú fél-
ként kell kezelni a hatalmat és a médiát. Ez az elképzelés azonban nem valósult meg, 
hiszen a  pártállam sohasem tekintette egyenlő partnernek a  médiát, inkább „fegy
verhordozónak” tartotta, nem pedig „fegyvertársnak”. Az értekezleten a főszerkesz-

	 Az APO ezt követően és ennek jegyében megfogalmazott feljegyzésében hangsú-
lyozta többek között az újságírók ideológiai képzettsége emelésének kívánalmát, 
a lapok kulturális színvonal-növekedésének, valamint a tömegbefolyásolás intenzí-
vebbé tételének szükségességét, illetve azt, hogy lett volna igény egy színvonalas 
családi képes magazinra is. MNL OL M-KS 288. f. 22/1962. 10. ő. e. 194–204. 

37 = =	 MNL OL XIX-A-24-b 17. doboz. 216/1962.

38 = =	MNL OL XIX-A-24-b 17. doboz. 218/1962.

39 = =	MNL OL XIX-A-24-b 17. doboz. 298/1962. 

40 = =	 MNL OL XIX-A-24-b 17. doboz. 336/1962. Naményi Géza 1962. augusztusi feljegyzés-
ében kifejezésre juttatta, hogy a  KGST működésével kapcsolatban a  lakosságot 
az addigiaknál jobban kell tájékoztatni. Nyilvánvalóan ez is a kommunista sikerpro-
paganda része volt, amellyel bizonyítani szerették volna a szocialista blokk felsőbb-
rendűségét a nyugati világ felett. MNL OL XIX-A-24-b 17. doboz. 374/1962. 

41  = =	 MNL OL XIX-A-24-b 17. doboz. 398/1962.

42 = =	MNL OL XIX-A-24-b 17. doboz. 520/1962.



128

tők ígéretet tettek arra, hogy megkövetelik beosztottjaiktól a precíz munkát, a meg- 
írt cikkeket megjelenés előtt bemutatják az  interjúalanynak, ha  pedig a  közzétett  
cikkben találnak bármiféle kivetnivalót a minisztériumokban, annak feltétlenül utá-
najárnak és korrigálják, és ha  kell, alkalomadtán retorziót is alkalmaznak (ez súlyo- 
sabb esetekben lehetett prémiummegvonás, sőt külsős munkatárs esetén a  f lekkdíj  
ki nem fizetése is). Azt is vállalták, hogy a helyi vállalati vagy kulturális vezetők be
szédéből is idéznek, ha már amúgy is írnak az eseményről. A miniszterek ennek viszon-
zásaként partnerséget ajánlottak a  sajtó képviselőinek az  információk szolgáltatásá- 
ban, természetesen az  állami, katonai és hivatali titkok kivételével. Még azt is kilá
tásba  helyezték, hogy ha  az  illetékességi területükön visszásságokat észlelnek, akkor 
felhívják azokra  a  főszerkesztők figyelmét. Emellett szabad bejárást ígértek a  fenn
hatóságuk alatt álló üzemekbe, hogy az  újságírók elvégezhessék munkájukat (ezt  
nem mindig váltották valóra). Álságos módon kijelentették, hogy „cenzúra  nincs”, 
a  tárcák csak az  adatok javítására  szorítkozhattak a  cikkek előzetes átvizsgálása- 
kor.43 Ez azért nem állta  meg a  helyét, mert eleve voltak olyan témák, amelyekről  
nem lehetett írni, ezen túl pedig az újságíró, a szerkesztő, rovatvezető vagy szükséges 
esetben a  főszerkesztő házon belül is gyakorolhatta  az  (ön)cenzúrát. Adott esetben 
még így is szükség lehetett arra, hogy a minisztériumok belenyúljanak a cikkek szö
vegébe, és számos példát találunk a már megjelent írások miatti retorziókra is.

	 Az  1961. szeptemberi értekezletet követően több tárcán belül is tanácsko- 
zást tartottak, amelyeken a  kormányzat és a  sajtó viszonya  javításának lehetőségeit  
tárgyalták meg, ezekre pedig rendszerint meghívták a  th vezetőjét. Az  egyes tár-
cák és a th ennélfogva jellemzően konkrét ügyek mentén kapcsolódtak egymáshoz, 
amelyek megoldásához a  th jelentős mértékben hozzájárult. A  Pénzügyminisztéri-
um kollégiumának erre a célra összehívott ülésére 1961. október 16-án került sor. En- 
nek anyaga rávilágít: a kormányzat tisztában volt azzal, hogy a médiát jó lehet hasz-
nálni a  rendszer közvéleménnyel való elfogadtatására. Ennek érdekében például jól 
megválogatott pénzügyi adatokat is hajlandóak voltak közzétenni. Bárdos György  
titkárságvezető önkritikusan megjegyezte: nem volt kielégítő a Pénzügyminisztérium 
és a  sajtó kapcsolata, ezért főosztályaik munkatervébe felvették, hogy ezen az  álla- 
poton javítsanak, illetve elkészítették a  minisztérium féléves sajtótervét is. A  kora- 
beli viszonyokból fakadóan kissé szokatlan, mondhatni üdítő kivételként hat ez a   
hangvétel, mert a  rezsim általában úgy gondolta, hogy a  média  van értük, és nem 
fordítva. (Persze nem lehetünk biztosak abban, hogy ez az  elhatározás őszinte fel
ismerésből született.) A titkárságvezető – a korai Kádár-rendszerre jellemző módon 
– úgy gondolta, hogy elég, ha egy másféle munkakörrel egyébként is leterhelt főelő- 
adó intézi a  minisztérium sajtóügyeit, ami óhatatlanul a  kommunikációs tevékeny- 
ség rovására  ment, nem beszélve arról, hogy nem is volt szakember az  illető. Min

43 = =	 MNL OL XIX-A-24-b 18. doboz. 576/1962. A  tanácskozás anyaga  megtalálható az   
MSZMP KB APO iratai között is. MNL OL M-KS 288. f. 22/1961 7. ő. e. 176–184.



129

denesetre ez jól jellemzi a hatalom kétarcúságát a médiával kapcsolatban: nagy nyil
vánosságot akartak (persze csak azokban az ügyekben, amelyek nekik fontosak vol- 
tak, a  kényes témákat igyekeztek elhallgatni) – a  diktatúra  jellegéből fakadóan ezt  
meg is kapták –, ugyanakkor nem voltak hajlandók áldozni alapvető munkaerő- és 
szakmai tényezőkre, amelyek segítették volna  a  kommunikációt; igaz, nem is volt 
erre feltétlenül szükségük, hiszen a propagandagépezet e nélkül is működött. A tár-
ca munkatársa a mind nagyobb publicitás elérése érdekében felvetette, hogy ne csak 
a szaksajtóban, hanem a napilapokban is foglalkozzanak olyan nagy fontosságú gaz
dasági kérdésekkel, mint a  készletgazdálkodás, az  önköltségcsökkentés, illetve a  ter
melékenység emelése. Bárdos a sajtó képviselőit is kritikával illette, hiányolva részük- 
ről azt a  törekvést, hogy tervszerű kapcsolatot építsenek ki a  kormányzattal. Példa-
ként hozta  fel erre, hogy egy alkalommal a  sajtó-munkatervüket megtárgyalták a   
Népszabadság egyik munkatársával, ám utána  nem érdeklődtek az  ott megbeszélt  
témák iránt. A  tárca  képviselője ezért a  probléma  megoldása  érdekében azt kezde-
ményezte, hogy minden napilapnál jelöljenek ki valakit, aki a Pénzügyminisztérium 
ügyeivel foglalkozik.

A  pénzügyi tárca  kollégiumi ülésén Tímár Mátyás pénzügyminiszter-helyet-
tes a cikkek sokszínűségének hiányát és a  sajtóval való kapcsolattartás esetlegességét 
emelte ki. Ajánlott is témákat, amelyeket fel lehetett volna  dolgozni, így a  selejtek 
problémáját vagy a pénzügyi visszaéléseket. Ezekről nemigen lehetett hallani a médiá-
ban, csak akkor, ha már óriásira dagadt egy botrány, és nem lehetett elhallgatni. Réti  
Károly, a  Deviza  Főosztály vezetője arról beszélt, hogy az  egyik deviza-bűncselek- 
mény bírósági peréről nem tudósítottak az újságírók kellő alapossággal, illetve a  fo-
lyamatot nem kísérték a  végsőkig figyelemmel. Ebben a  szűk kollégiumi körben,  
tapasztalataira  alapozva, megjegyezte: e tekintetben szerinte Magyarország rosszab
bul teljesített, mint a keleti blokk jó néhány állama. László Andor, az otp Nemzeti 
Vállalat vezérigazgatója (ő a tanácskozás után két héttel a Magyar Nemzet Bank elnö- 
ke lett) azt vetette a lapok szemére, hogy a cikkek tévedéseit ritkán javították ki, hol- 
ott ezek szerinte meglehetősen gyakoriak voltak. Itt meg kell jegyezni, hogy a  szak
májának szaknyelvét precízen használó pénzügyi munkatársnak a  média  képviselői 
előtt az érthetőség kedvéért egyszerűbben kellett fogalmaznia, ami miatt előfordul-
hattak félreértések, alkalomadtán hibák is. Ez a  probléma  azonban nem feltétlenül 
függ a politikai rendszerektől, hanem a nyelvhasználat sajátossága. Annyiban azon-
ban mégis lehetett alapja  a  minisztériumi méltatlankodásnak, hogy a  Kádár-rend-
szer elején valóban kevésbé voltak képzettek az  újságírók, mint néhány évtizeddel  
később. 

Nyers Rezső higgadtabb hangot ütött meg ebben a  problémakörben, elismer- 
te, hogy a Pénzügyminisztérium is adott már néhány alkalommal szerencsétlen nyi- 
latkozatot. Megemlítette, hogy az  újságok több alkalommal jogosan kritizálták 
a munkájukat, de arra is felhívta a f igyelmet, hogy ezeket a hibákat minden esetben 
korrigálni kell, s erről a közvéleményt szükséges tájékoztatni. Azt viszont kifejezetten 



130

hangsúlyozta, hogy sajtótervet kell készíteniük, amiről a  th-t és a  fontosabb lapok 
főszerkesztőit tájékoztatják majd, illetve előírta, hogy évente egyszer a  tárca  veze
tőinek találkozniuk kell a sajtótervek megvitatása céljából a napilapok főszerkesztői- 
vel, az mti-t pedig tájékoztatni kell az újonnan kiadott utasításokról, rendeletekről. 
Némety Kálmán, a  Pénzügyminisztérium Adóügyi Főosztályának vezetője pedig 
afölötti aggodalmának adott hangot, hogy az  újságírók kevéssé érdeklődtek a  tárca   
új lépései iránt. Ennek alátámasztására azt hozta fel, hogy az adófizetés változtatásai- 
ról szerettek volna nyilatkozni a Magyar Rádió „Falurádió” című műsorában, de há-
romszori megkeresésükre sem válaszoltak a  riporterek, s csak miután magát a  rádió 
elnökét, Gács Lászlót keresték meg ez ügyben, jutottak be a műsorba.44

= = = Nehézipari és kulturális témák a TH előtt
Kádár János állt a  hátterében annak az  1961. októberi sajtóirányítási intenciónak, 
amelynek célja  az  volt, hogy a  Barátság kőolajvezetékről az  akkori időkben elszapo-
rodott írások számát a  lehető legkevesebbre csökkentsék. Ennek oka  talán az  ipari 
technológiák „titkainak” féltése állhatott, de még az  is lehet, hogy a  társadalom ez- 
zel kapcsolatos túlzott várakozásait akarta  megelőzni. Az  mszmp kb első titkára,  
aki akkor a kormányt is vezette, tiltakozott ugyanis Czottner Sándor nehézipari mi-
niszternél az ebben a témában megjelent cikkek magas száma miatt. Ahogy az ilyen- 
kor lenni szokott, az  egész apparátus megmozdult amiatt, mert néhány újságban – 
Hétfői Hírek, Esti Hírlap – a tiltás ellenére megjelentek erről írások. A feljegyzések- 
ből kiderül, hogy egyik lapnál sem terhelt senkit felelősség a  közölt anyagokért,  
ugyanis a  pártvezér paranccsal felérő kívánságát későn tolmácsolták telefonon ke-
resztül az  érintetteknek, amikor már megjelentek az  inkriminált cikkek. Naményi 
Géza  1961. október 17-én Czottner Sándornak írt levelében arról tájékoztatta  a  mi- 
nisztert, hogy a Hétfői Hírek munkatársa, Nagy Lajos az információit azonnal visz
szaolvasta  a  hírforrásnak, míg az  Esti Hírlapot későn, már a  megjelenés után érte- 
sítették a  tiltásról, így ők nem tehettek eleget az  utasításnak. Naményi Géza  a  Ne
hézipari Minisztérium Sajtó Osztályának felelősségét hangoztatta, amiért nem érte
sítették idejében a lapokat a tiltásról.45

Az  ipari termelés visszásságaival függ össze az  a  méltatlankodó levél, amelyet 
a  Kohó- és Gépipari Minisztérium Sajtóirodájának vezetője, Fazekas Márton kül- 
dött a TH-nak 1961. október 25-én. Általában elmondható, hogy a tárcák sajtóügye-
it intéző beosztottak leginkább akkor léptek kapcsolatba a th-val, ha egy cikk nem 

44 = =	 MNL OL XIX-A-24-b 18. doboz. 576/1962. 1–7. A  kollégiumi ülések közül ezenkívül – 
ugyanezen jelzet alatt – fennmaradt a  Kohó- és Gépipari, a  Külkereskedelmi és 
a Könnyűipari Minisztérium, valamint az Országos Tervhivatal feljegyzése, amelyek-
ben hasonló problémákról számoltak be a munkatársak.

45 = =	 MNL OL XIX-A-24-a 10. doboz. 1006/1961.



131

nyerte el a  tetszésüket.46 A  Hivatalon keresztül kértek helyreigazítást, illetve jelez- 
ték a  lapoknak, hogy hibás adatokat jelentettek meg, vagy azokat nem megfelelő 
kontextusban tárgyalták. A  th ezeknek a  kéréseknek rendszerint eleget tett, ahogy 
az adott minisztériumnak a válasza sem maradt el. A fenti ügyhöz visszatérve, a mi-
nisztérium Sajtóirodája elismerte, hogy az elektromos biztosítók 6, 10 és 15 amperes 
betétjeinek kereskedelmi hiánya fennállt, ugyanakkor hangsúlyozták, hogy már dol-
goznak ennek felszámolásán. A  helyzet a  kgst rendszerszintű problémájára  világí- 
tott rá: a  tervutasításos rendszerben előírták az  egyes gyáraknak, mely termékből 
mennyit kell termelniük, és azokat az államközi két- vagy többoldalú megállapodá- 
sok keretében értékesítették, így előfordulhatott, hogy bizonyos termékeket nem le-
hetett kapni az előállító országban, csak ott, ahová szállították azokat. Ezt a  jelensé- 
get tette szóvá a  Népszava  a  fenti árukat illetően, miközben a  Kohó- és Gépipari  
Minisztérium a  gyártó Világítástechnikai Vállalat nevében ígéretet tett arra, hogy 
a  termelés volumenét 1959-hez képest 60%-kal megnövelik 1962-re, ami elegendő  
a  hazai lakossági igények kielégítésére. A  kínos helyzetet a  tárca  érvelése szerint az   
idézhette elő, hogy állami megrendelés az  ötvenes évek végén meglehetősen kevés  
volt az  elektromos biztosítókra, így kapacitásaikat át kellett állítaniuk más árukra.  
Úgy látszik, ez olyannyira  sikerült, hogy kifejezetten áruhiány keletkezett ezekből 
a termékekből. A Sajtóiroda vezetője egyébként ebben az esetben nem követelt feje- 
ket, mindössze közölte a helyesbítéseiket.47

A  kultúrpolitika  egyik legfontosabb irányítója, a  Kádár Jánossal baráti vi- 
szonyt ápoló Aczél György is nemegyszer beleszólt a sajtóirányítás ügyeibe, leginkább 
akkor, amikor ennek kulturális vetülete volt. Naményi Géza az mszmp kb tko ké
résére 1960. december 7-én számolt be neki arról, hogy milyen nehéz anyagi hely
zetben vannak bizonyos kulturális folyóiratok, a szegedi Tiszatáj, a debreceni Alföld, 
a  miskolci Borsodi Szemle, a  pécsi Jelenkor és a  címében a  kiadás helyét is megjelö- 
lő Soproni Szemle. Ezek közül csak a  Tiszatáj kapott az  előállításához szükséges  
papírt a th-tól, a többi lap papírszükségletét a helyi nyomdák ellátmányából fedez- 
ték. Naményi azzal az  ötlettel állt Aczél György elé, hogy három-négy megye fog- 
jon össze, és adjon ki nagyobb példányszámú periodikákat, ezzel a  költségeket el  
lehetne osztani a  megyei pártbizottságok és tanácsok között, nem beszélve arról,  
hogy a  nagyobb példányszám gazdaságosabb előállítást eredményezett volna. Úgy  
látszik azonban, hogy a  költséghatékonyság nem volt elsődleges szempont a  pártál- 

46 = =	A Kohó- és Gépipari Minisztérium sajtóirodája számos alkalommal tiltakozott a TH-
nál a szerintük pontatlan megfogalmazású cikkek miatt. Egyebek mellett a bérjelle-
gű kifizetések Népszavában megjelent kritikáját vitatta 1962. április 28-án a TH-nál. 
MNL OL XIX-A-24-a  18. doboz. 404/1962. Az  Ország-Világban írt cikknek a  valóság-
tartalmát is kétségbe vonta, ami arról szólt, hogy egy mezőgazdasági gépipari ta-
lálmánnyal nyolc éven keresztül nem foglalkoztak. MNL OL XIX-A-24-a  18. doboz. 
405/1962.

47 = =	 MNL OL XIX-A-24-a 10. doboz. 1052/1961.



132

lami rendszerben, mert ez a  terv nem valósult meg országos szinten, ugyanakkor  
elmondható, hogy így legalább minden fontosabb vidéki városba  jutott saját, helyi 
kulturális folyóirat.48

Egy nappal később Naményi Géza  arról számolt be Aczélnak, hogy a  Tisza-
táj alkalmazottainak már alig tudnak honoráriumot fizetni, így a szintén a Tiszatáj  
kiadója  által megjelentetett kis könyvtársorozat könyveiből adtak nekik fejenként  
50–50 példányt, amit eladhattak, egyfajta  „fizetéspótlék” gyanánt. Mindez annak 
fényében még kétségbeesettebb próbálkozásnak tűnik, hogy az állami támogatáson  
felül még hirdetéseket is szerveztek.49 Hozzátehetjük: a piacgazdasági viszonyok kö- 
zött sem az alkalmazottak természetbeni kifizetése, sem a hirdetésszervezés nem ör-
dögtől való, ám a  pártállam ekkor még egyik tevékenységet sem nézte jó szemmel,  
mivel az  állandó dotáció a  megjelentetés egyik kulcsmozzanata  volt. Az  újságok, 
időszakos kiadványok, kulturális lapok arra törekedtek – és legtöbbször célt is értek 
–, hogy az  állami támogatásból és az előfizetésekből, illetve az  utcai terjesztésekből  
fedezzék a kiadási költségeket. Ha ez nem sikerült teljes mértében, még mindig lehe- 
tett pénzügyi segítséget kérni a  megyei pártbizottságoktól és tanácsoktól, ám ha   
a  kommunizmus ideológiájának, illetve a  szocialista  embereszménynek nem megfe- 
lelő lapokat ajánlottak a  f igyelmükbe, esélyük sem volt a  lapoknak. Ezt tekinthet- 
jük a cenzúra első lépcsőjének. Az Aczél Györgynek írt levélből tehát a párt erős em
berének is tudnia kellett az „áldatlan viszonyokról”. Aczél válasza ez ügyben egyéb-
ként nem ismeretes, így csak feltételezhetjük, hogy megtették a kellő intézkedéseket 
a lapok támogatására, hiszen azok továbbra is működhettek, sőt egyre több regioná- 
lis kulturális lap jelent meg.50

= = = A Földművelésügyi Minisztérium sajtóügyei
A Földművelésügyi Minisztérium volt érintett abban a  több mint egy évig elhúzó-
dó polémiában, amely még 1959. április 15-én kezdődött. Ekkor értesítette a th-t Bak  
István, a  tárca  osztályvezetője arról, hogy drasztikusan csökkent a  mezőgazdasági 
szaklapok előfizetése, miután már – mint utóbb kiderült: csak átmenetileg – nem 
lehetett klíringelszámolással olvasókat és előfizetéseket gyűjteni. A probléma abban 
gyökerezett, hogy az  éppen akkoriban – a  pártállam nyomására  hol f izikai erősza- 
kot alkalmazva, hol pszichológiai hadviselést folytatva  – tömegesen alakuló terme

48 = =	MNL OL XIX-A-24-a 6. doboz. 1183/1960. 3–4.

49 = =	Uo. 1–2.

50 = =	Nem Aczél Györgynek, hanem Tímár Mátyásnak számolt be a megyei kulturális la-
pok helyzetéről Naményi Géza 1962. március 28-án. Ebben leírta, hogy több megyé-
ben is kérték, indíthassanak kulturális magazinokat, periodikákat, ami aggodalom-
mal töltötte el a kultúrpolitikai vezetést. A már addig meglévő ilyen típusú lapoknak 
az anyagi támogatása sem volt tisztázott, valamint azt is hiányolták, hogy nem volt 
biztosítva az eszmei-politikai-művészeti irányításuk. MNL OL XIX-A-24-b 17. doboz. 
151/1962.



133

lőszövetkezetekben az év végi zárszámadáskor fizették ki a  szövetkezeti tagokat, ad- 
dig csak előleget kaptak. Ez azt jelentette, hogy csak úgy tudtak előfizetni a  szakla- 
pokra, hogy megelőlegezték nekik az  erre való összeget. Ezért is folyamodott a  tár-
ca  engedélyért a  th-hoz, hogy megkaphassa  a  lehetőséget továbbra  is előlegekkel, 
meghitelezési módszerrel gyűjteni az előfizetőket, s ennek a kérésüknek eleget is tet-
tek – valószínűsíthetően azért, mert a lentebb tárgyalandó visszaélésekről akkor még 
a  th-ban nem szereztek tudomást.51 Keresztes Mihály földművelésügyi miniszter
helyettes a  th-elnöknek írt 1959. október 22-i levelében a  szakismeretek terjesztésé- 
nek fontosságával indokolta, miért kell minél nagyobb példányszámban eladni a   
mezőgazdaságban dolgozóknak ezeket a lapokat. Ezért azt kérte a th-tól, hogy a ter-
melőszövetkezetek továbbra is előlegezhessék meg tagjaiknak az előfizetési díjakat.52 

Ez aztán végül így is történt, a  termelőszövetkezeti parasztság azonban felzú-
dult. Csollány Ferenc, a  Hírlapkiadó Vállalat igazgatója  1960. július 20-án ugyan-
is arról tájékoztatta  Naményi Gézát, hogy az  előfizetéseket gyűjtő Posta  Központi  
Hírlapirodához panaszok érkeztek az  úgynevezett megelőlegezett előfizetési díjak- 
kal kapcsolatban, annak összegét ugyanis a  tsz-parasztok fizetéséből vonták le ké- 
sőbb – ez arra  enged következtetni, hogy a  tsz-tagok nemigen számítottak arra,  
hogy az  újságok árát azonnal és teljes mértékben levonják tőlük. Megemlített egy- 
két szélsőséges példát is, amelyek azonban véleménye szerint jellemzők voltak or
szágszerte: a  nagyszénási postahivatal kimutatása  szerint például a  helyi termelő
szövetkezet felháborító módon apa  és f ia, apa  és lánya, illetve egyazon háztartás- 
ban élők számára  is előfizette ugyanazt a  lapot tudtukon kívül és a megkérdezésük 
nélkül, majd a főkönyvelő levonta tőlük az újságok árát. Még a kiadóvállalat vezetője  
is elismerte: „Ez a  terjesztési módszer ma  már nem megengedhető, s azt a  dolgozók  
jogosan kifogásolják.” Ígéretet tett arra, hogy kivizsgálják ezeket az  ügyeket, utalva   
arra, hogy a  th-n tartott együttes ülésükön végül abban állapodtak meg, hogy –  
megváltoztatva  a  tapasztalatok alapján az  addigi gyakorlatot – ezentúl semmilyen  
formában nem lehet levonásos módszerrel előfizetőket gyűjteni.53

Ez utóbbi megállapítással a  Posta  Központi Hírlap Iroda  nem értett egyet,  
mert szerintük jogszerűen jártak el, és nem történt megállapodás az  előleggyűjtés  
tiltásáról.54 Az  ügyben döntőbíróként a  th-t kérték fel, amelynek vezetője 1960.  

51  = =	 MNL OL XIX-A-24-a  5. doboz. 539/1960. 15. A  mezőgazdasági lapok támogatásá-
ra  azért is volt szükség a  kormányzat részéről, mert a  téeszesítés még nem ért  
véget, így kellett a  propaganda  annak teljes lebonyolításához. Ilyen megfontolá-
sokból támogatta Naményi Géza a Békés Megyei Népújság kérését 1960 október-
ében, miszerint a lap mezőgazdasági rovatvezetőjének három hónapos légoltalmi 
képzésétől tekintsenek el, mert az őszi betakarítási munkálatok miatt elengedhe-
tetlenül szükség volt a munkájára. A légoltalom ebbe beleegyezett, azzal, hogy egy 
év haladékot adott az újságírónak. MNL OL XIX-A-24-a 6. doboz. 1006/1960. 1–4. 

52 = =	MNL OL XIX-A-24-a 5. doboz. 539/1960. 16. 

53 = =	Uo. 6.

54 = =	Uo. 5.



134

július 26-án levelet írt Tömpe Istvánnak, a  földművelésügyi miniszter első helyet
tesének, ismertetve a  helyzetet: a  tsz-tagoknak kiosztott, munkaegységre lebontott 
pénzbeli részesedésükből vonták le az előfizetési díjakat, sőt az az abszurd eset is elő
fordult, hogy ezt az  összeget a  vetőmagként beszolgáltatott takarmány árából von- 
ták le.55 (A Tömpének írt levél másolatát annak rendje és módja  szerint, a pártálla- 
mi szolgálati utat betartva, elküldték az apo helyettes vezetőjének is.56) A th azon-
ban a  jelek szerint kibújt a  döntőbíráskodói szerepe alól, ugyanis Naményi Géza   
1960. július 26-án arról tájékoztatta  Csollány Ferencet, hogy a  Földművelésügyi  
Minisztériumot a  szaklapok előfizetés-gyűjtési módszerének felülvizsgálatára  kérte, 
annak esetleges eredményéről azonban már nem számolt be. A  probléma  megoldá
sának elmaradását jelzi az  is, hogy levelében Naményi közölte: Darvasi Istvánt arra   
kérte, ne csak az  apo, hanem az  mszmp kb Mezőgazdasági Osztálya  vezetőjével is  
tárgyaljanak erről a meglehetősen ellentmondásos és a tsz-tagságot kényes helyzetbe 
hozó pénzügyi jelenségről.57 A  probléma  megoldása  minden bizonnyal 1963 után-
ra maradt, mert 1963-ig erről nem találunk a th-iratanyagában információkat. 

A  Földművelésügyi Minisztérium által irányított mezőgazdasági dolgozók a   
hatvanas évek legelején a téeszesítés elszenvedői voltak, ami rányomta bélyegét a kor-
mányzat kommunikációjára  is. Mivel a  diktatórikus rendszer a  média  világában is 
gyökeret vert, szinte rutinszerűvé vált az  a  gyakorlat, amit Losonczi Pál földműve- 
lésügyi miniszter is követett. A termelőszövetkezetek 1962-es állami támogatását tag- 
laló 3004/4-es kormányhatározatról58 szóló, kincstári optimizmustól hemzsegő nyi-
latkozatát előre megszövegezett formában elküldték a th-nak és az mti-nek is a tár-
ca Sajtó Osztályáról, azzal a kikötéssel, hogy a szöveget az mti csak a th engedélye- 
zése után használhatja fel, és nyilvánvalóan csak ezt követően közölhették azt az új
ságok, valamint a televízió és a rádió is. Ebben a nyilatkozatban a miniszter a valósá- 
got elferdítve arról beszélt, hogy a közös gazdaságok többsége politikailag, gazdasá
gilag, szervezetileg megerősödött, noha  elismerte, hogy akadtak olyan termelőszö-
vetkezetek, ahol a termésátlagok elmaradtak a várttól. Kidomborította a téeszeknek  
nyújtott állami pénzügyi segítséget, amelyből leginkább a komoly gondokkal küsz-
ködők részesültek, és amelynek egy részét nem kellett visszafizetniük. A  miniszter  
elmondta: az 1962-es változás lényege, hogy ezentúl minden eladott termék után kap-
nak kedvezményt a téeszek, még a háztájiban termelt áruk után is, s ez jobban ösztön- 
zi majd őket a jobb munkára, ahogy az is, ha az új állóeszköz-beruházásaik után bi

55 = =	Uo. 4. 

56 = =	Uo. 3.

57 = =	 Uo. 1.

58 = =	A kormányhatározatot és azok utasításait tartalmazó szöveget a Mezőgazdasági 
Értesítő című szaklap hozta nyilvánosságra, emiatt az ezt tartalmazó szám a szo-
kásosnál nagyobb példányszámban és terjedelemben jelent meg. A TH hozzájárult, 
hogy ez a kiadvány mintegy három tonnával túllépje az 1961. IV. negyedévre engedé-
lyezett papírkeretet. MNL OL XIX-A-24-a 10. doboz. 1231/1961.



135

zonyos összeget elengednek hiteltartozásaikból. Államilag támogatják majd a  szak-
emberek téeszekbe kerülését is, amit leginkább az  agronómusjelöltekkel kötendő  
ösztöndíj-szerződésekkel lehet elérni – tette hozzá, megjegyezve: a  végső cél a  sok  
árut termelő, szocialista mezőgazdasági nagyüzemek elterjesztése.59 

= = = Összegzés
A  Kádár-rendszer médiapolitikájának metódusa  a  köztörténeti változásokkal ös�-
szefüggésben szilárdult meg. A megtorló intézkedések csillapodásával együtt járt az   
1958 és 1963 között tapasztalható kormányzati tömegkommunikációs technikák ki-
kristályosodása, ami kitapintható a  jelen tanulmányban taglalt minisztériumokkal 
való kapcsolattartásban is. Nemzetközi téren az  1963-ban kihirdetett, kormányzati 
részről jelentősen eltúlzottan általánosként aposztrofált amnesztiával összefüggés- 
ben nyerte vissza  legalább részben a  bizalmat a  kádári tömegkommunikáció, ezért 
tekinthető ez egyfajta  – belföldi szempontból leginkább a  lapengedélyezésekben60 
megnyilvánuló – cezúrának a hazai médiatörténetben. A th és a kormányzat részt-
vevőinek viszonya  mindemellett meglehetősen aktívnak mutatkozott az  ötvenes– 
hatvanas évek fordulóján, ami a  minisztériumok aktuális médiaügyeinek operatív  
irányításában, befolyásolásában érhető tetten. Az  apo politikai befolyása  alatt álló  
th lényegében mindegyik minisztériummal tartotta  a  kapcsolatot sajtóügyekben, 
ezek közül kiemelkednek a tanulmányban is tárgyalt tárcák. Ez sem véletlen, hiszen 
ezeken a szakterületeken kifejezetten nagy változások mentek végbe, akár a téeszesí-
tés elnyúló folyamatára, akár a nehézipar helyzetére vagy az ország pénzügyi állapo-
tára, akár a  kormányzat számára  mindig neuralgikus pontot jelentő kultúra  irányí-
tására  gondolunk. A  th szerepet játszott a  kormányzati munka  közvélemény előtti 
bemutatásában is, amelynek egyik fő színtere a hivatal által szervezett főszerkesztői 
értekezletek voltak. Ezenkívül operatív módon be tudott avatkozni a  kormányzati  
tömegkommunikációba, ha  kellett, és ha  engedélyt kapott rá az  apo-tól, de vol-
tak olyan ügyek is, amelyeket a korszakban nem tudott maradéktalanul megoldani.  
Összességében elmondható, hogy a  th 1958 és 1963 között szigorúan a  pártállam  
érdekeit szem előtt tartva, a  kormányzat és a  média  szereplőinek együttműködé-
sét segítette elő, még akkor is, ha e két entitás érdekei sok esetben nem konvergáltak  
egymáshoz. Ezek után érdemes lenne a th 1963 utáni években zajló tevékenységéről  
is kutatásokat folytatni, különösen érdekes lehet az 1968 és 1972 közötti időszak fel
tárása. Ezenkívül fontos lenne, hogy nemzetközi összehasonlításban, a többi szocia
lista ország hasonló intézményeivel is összevessük a működését.

59 = =	MNL OL XIX-A-24-a  10. doboz. 1147/1961. A  kormányhatározat magyarázatát címol-
dalon hozta  le a  Népszabadság 1962. január 7-i száma  egy MTI-hírre hivatkozva. 
Ugyanezen a napon, szintén a címoldalon hozta le a hírt a Népszava  is. Losonczi 
Pál nyilatkozata ugyanakkor nem szerepel ezekben a szövegekben.

60 = =	A lapengedélyezésekről lásd: Csatári, 2021. 



136

= = = = Levéltári források = = = =
Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára (mnl ol) 

xix-a-24-a A Tájékoztatási Hivatal általános iratai
xix-a-24-b A Tájékoztatási Hivatal titkos ügykezelésű iratai
m-ks 288. f. 5. cs. Az mszmp kb pb iratai
m-ks 288. f. 22. cs. Az mszmp kb apo iratai

= = = = Hivatkozott irodalom = = = =
Bajomi-Lázár, 2005
Bajomi-Lázár Péter: Médiapolitika. In: Magyar médiatörténet. Szerkesztette:  

Bajomi-Lázár Péter. Akadémiai, Budapest.

Bölöny, 1992
Bölöny József: Magyarország kormányai 1848–1992. Akadémiai, Budapest.

Brown, 1971
Brown, j. a. c.: Techniques of Persuasion. From Propaganda to Brainwashing. 

London, Penguin Books. 

Csatári, 2015
Csatári Bence: A Tájékoztatási Hivatal története Szirmai István elnöksége alatt 

(1956–1957). Nemzeti Emlékezet Bizottsága, Budapest.

Csatári, 2021
Csatári Bence: A Tájékoztatási Hivatal lapengedélyezési eljárásai Gyáros László 

elnöksége alatt. Polymatheia, 3–4. sz. 24–40.

Habermas, 1971
Habermas, Jürgen: A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltása. Gondolat, Budapest.

Heller–Némedi–Rényi, 1992
Heller Mária – Némedi Ágnes – Rényi Ágnes: A magyar nyilvánosság 

szerkezetváltozásai a Kádár-rendszerben. In: Értékrendek és társadalmi-
kulturális változások. Szerkesztette: Somlai Péter. elte Szociológiai Intézet, 
Budapest.

Murányi, 1994
Murányi Gábor: A magyar sajtó története 1948-tól 1988-ig. In: A magyar sajtó 



137

története. Szerkesztette: Kókay György – Buzinkay Géza – Murányi Gábor. 
Magyar Újságírók Országos Szövetsége, Budapest.

Romsics, 2002
Romsics Ignác: Magyarország története a xx. században. Osiris, Budapest.

Szabó, 2000
Szabó Ildikó: A pártállam gyermekei. Tanulmányok a magyar politikai 

szocializációról. Új Mandátum, Budapest.

Takács, 2012
Takács Róbert: Politikai újságírás a Kádár-korban. Napvilág – Politikatörténeti 

Intézet, Budapest.

Vass–Ságvári (szerk.), 1973
A Magyar Szocialista Munkáspárt határozatai és dokumentumai 1956–1962. 

Szerkesztette: Vass Henrik – Ságvári Ágnes. Kossuth, Budapest.

Kulcsszavak 
= = = = = = = = = = = = = = = = =

értelmiség, Magyar Szocialista Munkáspárt, sajtó



138

Osvát utca, Athenaeum Nyomda, a Népszava	 Fortepan  /  Szalay Zoltán
1985. június 21-i száma, a 15. oldal tördelése.



139

The article attempts to describe the operation of a special mass communication 
institution of the Kádár era, the Information Office, between 1958 and 1963. The 
Office was under the supervision of the Council of Ministers.

The decisive factor in the choice of the time frame was that after 1958 the 
Agitation and Propaganda Department of the Central Committee of the Hungarian 
Socialist Workers’ Party became politically dominant. The aim was to show how 
the Information Office worked with different government departments, mainly 
ministries. The research was mainly based on documents held in the National 
Archives of Hungary.

The author gives an overview of the role of state party press propaganda in 
governance. The introduction describes diplomat László Gyáros's brief presidency 
from 1958 to 1959, the procedures of the editorial meetings chaired by the president  
of the Office and the concepts behind the choices of topics.

The archival material clearly shows the main themes of the press during this 
period, which were controlled from the party centre through the Office: f inance, 
heavy industry, agriculture, and culture. Overall, it can be concluded that under  
the inf luence of the Agitation and Propaganda Department, the office contributed  
to the public presentation of the government's work very effectively, trying to im- 
prove the negative public perception of the Kádár government.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

/ The Relationship of the 
Information Office with  
the Government 1958–1963  /  



Rálátás a Blaha Lujza térre, balra a Népszabadság-székház	 Fortepan  / FŐMTERV
és távolabb a Corvin Áruház. Jobb oldalon a Nemzeti Színház,
1959.


