
 

AETAS 22. évf. 2007. 2. szám  147 

A. ROSS JOHNSON1 

A Szabad Európa Rádió szerepe  
az 1956-os magyar forradalomban* 

Bevezetés 

Sok magyar tett már tanúbizonyságot arról, hogy a Szabad Európa Rádió (SZER) az elmúlt 

negyven év alatt milyen nagy szerepet játszott abban, hogy Magyarország végül visszatér-

hetett a szabad nemzetek közösségébe. Antall József miniszterelnök 1990 júniusában így ír 

a Szabad Európa Rádiónak és a Szabadság Rádiónak (SZR) írott levelében: „A Szabad Eu-

rópa Rádió által tudhattuk meg az igazságot hazánkról és a nagyvilágról egy olyan időszak-

ban, amikor az igazságot kimondani államellenes cselekedetnek számított.” Göncz Árpád, 

a Magyar Köztársaság elnöke ekképp fogalmaz a Szabad Európa Rádióról 1991-ben: „A Sza-

bad Európa Rádió volt az egyik legfontosabb megszólalási lehetőség azoknak, akik fel-

emelték hangjukat a változásokért.” A lengyel Lech Walesához és a cseh Vaclav Havelhez 

hasonlóan a SZER szócsöve lett a másképp gondolkodó magyar személyiségeknek, akik 

– mivel a hazai médiában nem kaptak megszólalási lehetőséget – e rádión keresztül szólhat-

tak honfitársaikhoz. A volt pártideológus, Berecz János pedig ezt nyilatkozta: „…meggyő-

ződésem, hogy a fiatalság részben a nyugatról sugárzott rádióadásokból tájékozódott”. 

A magyar kormány – az országnak tett szolgálataik elismeréseként – 2000-ben ünnepélyes 

keretek között kitüntette a Szabad Európa Rádió magyar munkatársait.2 

Bár különböző politikai meggyőződésű magyar személyiségek egyetértenek abban, hogy 

a SZER tevékenységével hozzájárult a kommunista rendszer megdöntéséhez, a hideghábo-

rúról szóló irodalomban a legtöbbet tárgyalt téma mégis a rádió szerepe az 1956-os magyar 

forradalomban és a rádió CIA által történő finanszírozása. Ennek a cikknek – mely egy 

a Szabad Európa Rádió és a Szabadság Rádió történetéről szóló nagyobb lélekzetű tanul-

mány része – célja, hogy az erről kialakult képet pontosítsa. Tanulmányomban elsőként 

számba veszem a SZER 1956-os szerepét taglaló irodalom által említett legfőbb kritikai ész-

revételeket, ezeket összevetem a ma fellelhető forrásokkal, és megpróbálom eldönteni, va-

jon valóban helytállóak-e a vádak. A ’tények’ megállapításához forrásként a SZER/SZR ar-

chívumából származó, ma a Hoover Intézetben és az Open Society Institute Archívumában 

                                                           

 * Köszönjük a Történelmi Interjúk Videótára (Országos Széchényi Könyvtár) vezetőjének, Hanák 

Gábornak, valamint munkatársainak, Hajdu Máriának és Lukács Beátának a Szabad Európa Rádió 

adásai eredeti magyar nyelvű szövegeinek azonosításához nyújtott segítségüket.  

 1  Tudományos főmunkatárs. Woodrow Wilson Center, Hoover Intézet. Szakmai pályafutásom több 

mint felét a SZER-nél és a SZER/SZR-nél töltöttem. Ma tanácsadóként dolgozom a szervezetnél. 

1956-ban nem álltam kapcsolatban sem a Szabad Európa Rádióval, sem Magyarországgal. 

 2  Johnson, A. Ross: A Half-Century of RFE/RL Broadcasting to Hungary: the Endgame. Országos 

Széchényi Könyvtár, 2001. 



Vita A. ROSS JOHNSON 

148 

fellehető dokumentumok szolgáltak, valamint az Amerikai Egyesült Államok Külügy-

minisztériumának és a Német Külügyi Irodának nyilvánosságra hozott anyagai, az érintet-

tek visszaemlékezései és a velük készült interjúk. Az archív anyagok legfontosabb lelőhelye 

a Hoover Intézet SZER/SZR gyűjteménye, mely tartalmazza a Szabad Európa Rádió belső 

dokumentumait, a legtöbb magyar adás szövegének leírását és az ebben az időszakban le-

adott majdnem minden magyar nyelvű adás felvételét. Végezetül dolgozatom kitér a kül-

földi média válsághelyzetekre gyakorolt hatásának az 1956-os események által felvetett né-

hány problémájára és tanulságára. 

A cikk nem foglalkozik az 1956-ban Magyarországra sugárzó három nagy nyugati rá-

dióállomás, a Szabad Európa Rádió, az Amerika Hangja (AH) és a BBC adásainak össze-

hasonlító elemzésével. Sokan vizsgálták már a SZER 1956-os magyar nyelvű adásait; az AH 

és a BBC műsorairól azonban nem készült még ilyen összehasonlító elemzés. Az akkor még 

csak öt éves Szabad Európa Rádió 1956-os adásai kimagasló érdeklődést váltottak ki és 

váltanak ki a mai napig. Ez az elismerő vagy épp elmarasztaló figyelem azonban megilleti 

az Amerika Hangját és a BBC-t is. A BBC-nek bizonyíthatóan fennmaradt az időszakra vo-

natkozó archívuma3, az Amerika Hangja esetében nem lelhető fel hasonló. 

Köszönettel tartozom Robert Gillette-nek, Paul Henze-nek, Gene Partának, William 

Rademaekersnek és Ralph Walternek a cikk egy korábbi verziójához fűzött megjegyzései-

kért, valamint Margit Grigorynek a magyar nyelvű anyagok feldolgozásában nyújtott köz-

reműködéséért. 

A vádak 

A Szabad Európa Rádiónak az 1956-os magyar forradalomban betöltött szerepével foglal-

kozó irodalom hat fő vádpontot fogalmaz meg: 

1) A SZER a forradalom kirobbantására biztatta a közvéleményt. „Meggyőződésünk, 

hogy […] a SZER agresszív propagandája nagymértékben felelős a magyarországi vérfürdő-

ért …”4 

2) A szovjet hadsereggel szembeni fegyveres ellenállásra szólította fel a magyarságot, 

hamis reményeket ébresztve nyugati segítséget ígért a felkelőknek,5 minden realitás nél-

kül. Bátorított a harc folytatására, ezzel hozzájárult a Szovjetunió beavatkozását követő 

vérfürdőhöz. „[A SZER] a kétségbeesett felkelőket a Kremllel szembeni végső kitartásra 

                                                           

 3  Urban, George R.: Radio Free Europe and the Pursuit of Democracy. My War within the Cold 

War. New Haven, 1997. 14. fejezet. Urbán a magyar forradalom alatt a BBC munkatársaként dol-

gozott. A BBC magyar nyelvű adásai az Országos Széchényi Könyvtárban és a Magyar Rádióban 

találhatók meg. A BBC Written Archives Centre-ben (Redding) megtalálhatók a BBC 1956-os ma-

gyar vonatkozású szövegei. Egy október 26-i kommentár szimpatizált a magyar forradalommal, de 

kizárta a nyugati katonai segítség lehetőségét, egy másik kommentár október 27-én hevesen tá-

madta Nagy Imre kormányát. Vö. Rawnsley, Gary D.: Radio Diplomacy and Propaganda. The 

BBC and VOA in International Politics. New York, 1996. 89., 92.; az Amerika Hangja áttekintését 

lásd: Foreign Relations of the United States. Department of State, vol. XXV. Washington, D. C., 

1990. (a továbbiakban: FRUS) 437.; az Amerika Hangja a müncheni magyar főnök, Boros érzelem-

fűtötte kommentárjait nem sugározta. Vö. Rawnsley: Radio Diplomacy and Propaganda, 79. 

 4  Freies Wort. A Német Szövetségi Köztársaság Szabaddemokrata Pártjának lapja. 1956. novem-

ber 9. 

 5  A témával foglalkozó irodalom és a korabeli dokumentumok különböző terminológiákat használ-

hatnak: ’forradalmárok’, ’hazafiak’, ’szabadságharcosok’, ’lázadók’, ’nemzetiek’, ’felkelők’. 



A Szabad Európa Rádió szerepe az 1956-os magyar forradalomban Vita 

149 

buzdította. Még a Molotov-koktél elkészítésének receptjét is leadták.”6 „… az amerikai pén-

zekből finanszírozott Szabad Európa Rádió műsorairól készült jelentés szerint a csatorna 

meggondolatlanul azt sugallta, hogy nyugati segítség érkezhet, ha a felkelők kitartanak.”7 

„[A SZER] amerikai katonai segítséget ígért [a magyaroknak].”8 „A kommunista propa-

ganda is rengeteget foglalkozott ezzel a lehetőséggel.”9 

3) A Szabad Európa Rádió adásainak nagy szerepe volt abban, hogy a Szovjetunió 

végül is a forradalom leverése mellett döntött. 

„[A SZER] »információs tevékenysége« és műsorai az 1950-es években nagy valószínű-

séggel siettették […] a november 3–4-i szovjet beavatkozást, és könnyen lehet, hogy az 

áldozatok számának növekedésében is szerepet játszottak.”10 

4) A SZER egyrészt személyes támadásokkal, másrészt a radikális hazai politikai kö-

vetelések sulykolásával aláásta Nagy Imre helyzetét. Ezzel meggyengítette az egyetlen 

magyar politikust, aki talán képes lett volna egy olyan kormány konszolidációjára, mely 

eléggé egységes és népszerű ahhoz, hogy a Kreml számára kielégítő bel- és külpolitikai 

megszorításokat foganatosítson annak érdekében, hogy a Szovjetunió kiegyezzen a ke-

vésbé elnyomó, de még mindig kommunista „nagyizmussal”. „[A SZER] masszív gyűlölet-

kampányt indított (Hetze) Nagy Imre miniszterelnök, az egyetlen ember ellen, akinek fel-

tétel nélküli támogatása azokban a napokban talán a magyar szabadságharc sikerének zá-

loga lehetett volna.”11 Túlságosan nagy teret adva a felkelők szabadságjogokkal és nemzeti 

függetlenséggel kapcsolatos maximalista követeléseinek, a rádió csökkentette az esélyt egy 

a korlátozott reformok iránt elkötelezett kormány létrejöttére, mely kormányt esetleg  

a Szovjetunió is elfogadta volna. „[A SZER] a legradikálisabb felkelő csoportokkal azonosult, 

biztatta őket a harcok folytatására, míg minden követelésük nem teljesül.”12 

5) Az adások szenvedélyes hangvételűek voltak, taktikai tanácsokat közöltek, de szak-

mai szempontból gyengék voltak. „[Nagy vonalakban követték ugyan a nyugati politika 

irányvonalát], hiányzott azonban a magyar helyzet megértése […] és a szakszerűség a napi 

munkában.”13 

6) Az Adás kikerült az irányítás alól, az általa hirdetett politikai irányvonal eltért az 

amerikai kormányétól. „Nem az volt a probléma, hogy a CIA külön politikát folyatott. […] 

A baj a müncheni pult kontrollja körül volt.”14 

Tények és következtetések 

Vajon a jelenlegi ismereteink szerinti történelmi tények milyen mértékben támasztják alá 

ezeket a vádakat? Az események dokumentációja persze nem teljes, a meglévő felvételek 

átfogó, korszerű elemzése még várat magára, ugyanazokból a tényekből különböző követ-

                                                           

 6  Gati, Charles: Come Clean in Hungary. Washington Post, 2006. június 21. De Gati nem állítja, 

hogy a rádió nyugati katonai segítséget ígért volna. 

 7 New York Times vezércikk, 1996. november 3. 

 8  Süddeutsche Zeitung, München, 2006. június 23. 

 9  A Kádár-rezsim által kiadott Fehér könyvet idézi: Michie, Allan: Voices through the Iron Curtain: 

The Radio Free Europe Story. New York, 1963. 249. 

 10  Granville, Johanna: Caught with Jam on Our Fingers. Radio Free Europe and the Hungarian 

Revolution of 1956. Diplomatic History, vol. 29. (2005. november) no. 5. 811. 

 11  SPD-Pressedienst. A nyugatnémet Szociáldemokrata Párt lapja. 1957. május 29. 

 12  Gati: Come Clean in Hungary. 6. 

 13  Paul Lendvai véleménye, in: Schmidl, Erwin: Die Ungarnkrise 1956 und Oesterreich. Wien, 2003. 3. 

 14  Nelson, Michael: War of the Black Heavens. Syracuse University Press, 1997. 81. 



Vita A. ROSS JOHNSON 

150 

keztetések is levonhatók. Az alábbiakban saját értelmezésemet és következtetéseimet adom 

közre. 

1) Forradalmi bujtogatás? 

A Szabad Európa Rádió a magyar nyelvű adás sugárzását (hasonlóan a cseh, lengyel, ro-

mán és bolgár adásokhoz) az 1950-es évek elején kezdte el, annak érdekében, hogy a szov-

jet hatalmat visszaszorítani szándékozó amerikai törekvés részeként ellensúlyozza az  

információramlás kommunista monopóliumát (anélkül, hogy öngyilkos felkelésre buzdított 

volna), életben tartsa a jobb jövő reményét, korlátozza az önkényuralmat, a honi párbeszéd 

kereteit próbálja tágítani; és mindezt annak érdekében, hogy az ellenséges Szovjetunió sú-

lyát csökkentse. A SZER tudósított az első Eisenhower-adminisztráció Kelet-Európa fel-

szabadítására vonatkozó nyilatkozatairól (ez mindig is politikai és nem katonai célkitűzés 

volt). A gyakorlatban a rádió adásai sokkal mérsékeltebb hangot ütöttek meg, mint azt 

a „felszabadítás” szó sugallta volna. A Szabad Európa Rádió 1951 novemberében kiadott, az 

irányelveket megfogalmazó kézikönyve óva intett attól, hogy az adásokban bármilyen ígéret 

hangozzék el a Nyugat beavatkozásának lehetőségéről. Amikor az 1952-es elnökválasztási 

kampány kortesbeszédeiben felmerült a „leigázott népek felszabadításának” motívuma, 

a SZER 1952. szeptember 2-án külön utasítást adott ki a „felszabadítás” témakörében: 

„a [kampány] beszédeknek egyetlen szava sem használható arra, hogy a militáns antikommu-

nistákat a passzív ellenállásról aktív ellenállásra való áttérésre buzdítsuk annak reményé-

ben, hogy ezt majd a Nyugat támogatni fogja.” A kampány e vonatkozásban legradikálisabb 

beszédét – abban a félelemben, hogy az Kelet-Európában félreértésre adhat okot – a Sza-

bad Európa Rádió le sem adta.15 

Az 1953-as kelet-berlini és pilseni felkelés leverése még inkább rádöbbentette a Szabad 

Európa Rádió vezetőségét és az azt felügyelő Szabad Európa Bizottságot (a továbbiakban: 

SZEB) a hosszútávú politikai változások kelet-európai lehetőségeinek korlátozott voltára. 

A SZER a Sztálin halála utáni enyhülést, a térségben bevezetett korlátozott reformintézkedé-

sek „új irányvonalát” a kommunista rezsim meggyengüléseként és a kommunizmus elleni 

szűk ellenzék megerősítésének lehetőségeként értékelte. Az 1954 májusában megtartott 

3. pártkongresszus elemzésekor a SZER München tanácsadója, William E. Griffith arra a kö-

vetkeztetésre jutott, hogy „amíg a megváltozott légkör fennáll, amíg a kommunisták foly-

tatják a valós vagy hamis engedmények politikáját a helyi tanácsokkal, a Népfronttal és 

a szellemi élettel kapcsolatban, addig nekünk a belföldi ellenzéki rádió szerepét kell játsza-

nunk. Újabb és újabb követelések közvetítésével a mind nagyobb engedmények útjára kell 

kényszerítenünk a kormányt.”16 

Ezzel megkezdődött a ’Fókusz Hadművelet’ nevű médiakampány, mely rádión és hő-

légballonokról terített röplapokon népszerűsítette a 12 pontot a lakosság körében – a 12 pont 

egyike sem volt kifejezetten politikai jellegű, nem támadták az egypártrendszert és a szovjet 

csapatok jelenlétét –, ennek fő célja az volt, hogy a rezsim olyan tömegszervezeteit, mint 

a Népfront a fokozatos reformok kikényszerítésének eszközévé tegye az ellenzék kezében. 

A Fókusz Hadművelettel kapcsolatos utasítás szerint „fő célunk, hogy a magyar nép figyelmét 

felhívjuk azokra a törvényes eszközökre, melyek segítségével további engedményeket csi-

                                                           

 15  Az idézett SZER-dokumentumok kivétel nékül a Hoover Archívum SZER/SZR gyűjteményében 

találhatók meg. 

 16  A SZER politikai tanácsadójának irodája: Hungarian Target H-6. 1954. június 14. 



A Szabad Európa Rádió szerepe az 1956-os magyar forradalomban Vita 

151 

karhatnak ki a rezsimtől.”17 A Fókusz Hadművelet 1955 márciusában, alig hat hónap múl-

tán befejeződött, mivel a SZEB és az amerikai külügyminisztérium berkeiben is megkérdő-

jelezték hatékonyságát. A magyar adások ezután enélkül folytadótak, a röplapokat nagyobb 

információtartalmú kis újságok váltották fel. 1956. október 18-án és 20-án 350 000 röp-

lapot szórtak szét hőlégballonról Magyarország felett – ez volt az utolsó ilyen akció.18 

1956 az erjedés éve volt a kommunista világban. A SZER minden nyelvű adása átfogóan 

tudósított az eseményekről. Márciusban például tudósított a Hruscsov februári ’Titkos Be-

szédéről’ szóló első nyugati beszámolókról; júniusban leadta a beszéd teljes szövegét, ahogy 

az a New York Timesban megjelent a poznani zavargások beszámolójával együtt, ősszel pe-

dig a ’Lengyel Október’ eseményeiről számolt be. 1956 nyarán és őszén tudósított a Ma-

gyarországon egyre növekvő feszültségről, a reformpárti Petőfi Kör gyűléseiről. Beszámolt 

az ausztriai eseményekről azután is, hogy a Magyarországgal szomszédos ország 1955-ben 

visszanyerte függetlenségét. 

A rádió a kommunista világban ekkor lejátszódó folyamatokhoz való viszonyulását az év 

során számos ’útmutatóban’, azaz szerkesztői irányelvekről szóló kiadványban19 ismertette. 

A kommunista világban kialakuló feszültségekkel foglalkozó, március 27-én kibocsátott 26. 

számú útmutató figyelmeztet: „Nem valószínű, hogy a Nyugat [a kelet-európai népeket] 

felszabadító katonai akciót indítana”. A július 9-én kiadott 27. számú útmutató a rendszer 

keretein belül maradó fokozatos átalakulást vetített előre: „Várakozásunk szerint […] a re-

formok […] a [kommunista] párt hatalmának megőrzése mellett és az SZKP 20. Kongresz-

szusán meghirdetett »enyhülés« keretein belül játszódhatnak csak le. […] Miközben célunk 

nem lehet a nemzeti kommunizmus kiépítése, nem veszünk tudomást bizonyos reform-

folyamatok »címkéiről« (»titoizmus«, »nemzeti kommunizmus« stb.); ítéletünk alapja min-

dig is az lesz, hogy az adott folyamat könnyít-e népünk terhein, segíti-e őt a demokráciához 

vezető úton.” Ennek alapján a SZER tanácsadója, Griffith 1956. szeptember 26-án kiadott 

memorandumában a rádió szerepét „az enyhülés fenntartásában és kiterjesztésében” 

és a liberalizálás elősegítésében látta a kommunista uralom fennmaradásának viszonyai kö-

zött.20 

                                                           

 17  Hungarian Guidance No. 15 on Operation Focus. 1954. szeptember 3.; Hungarian Guidance No. 

16. Continuation of Operation Focus. 1955. január 5.; Free Europe Press: Operation Focus. 1954. 

szeptember 15. – december 31. A műsorok a SZER Magyar Adása műsorszerkezetének szerves ré-

szét képezték. A röplapokat a Szabad Európa Kiadó, a Szabad Európa Bizottság SZER-től független 

alszervezete adta ki. 1954 márciusa és 1956 márciusa közt több mint egymillió különböző röplapot 

szórtak szét Magyarország felett (nem csak a Fókusz Hadművelet keretein belül). A Szabad Európa 

Bizottság röplapokkal kapcsolatos tevékenységéről lásd: Cummings, Richard: Balloons Over East-

ern Europe. The Cold War Leaflet Campaign of Radio Free Europe. Elhangzott az International 

Intelligence History Study Group éves ülésén 1999-ben. http://www.btinternet.com/~rrnotes/

psywarsoc/fleaf/rfe.htm. 

 18  William E. Griffith Lewis Galantiere-hez [a SZET new york-i tanácsadója] írt memoranduma, 

1956. szeptember 28.; Summary Report on Munich Free Europe Press Operations from October 1 

–December 1, 1956; Hugh Seton-Watson külső jelentése a hőlégballonnal végrehajtott akciókról. 

1956. október 3.; Free Europe Press: Effectiveness of FEC Leaflet Operations, dátum nélkül. 

 19  Részletesebb ismertetést lásd a Függelékben. 

 20  Idézi: Puddington, Arch: Broadcasting Freedom; The Cold War Triumph of Radio Free Europe 

and Radio Liberty. Lexington, 2000. 97. Az útmutatók az USA külpolitikai irányvonalának szel-

lemében készültek. Az Operations Coordinating Board sztálinizmussal foglalkozó speciális munka-

csoportja a célkitűzéseket és a „beavatkozástól mentes propaganda”, azaz a Szabad Európa Rádió, 

a Szabadság Rádió és az Amerika Hangja feladatait így határozta meg: „lazítani a szatellit országo-

kat Moszkvához fűző kötelékeket, és olyan feltételeket teremteni, amelyek lehetővé teszik szá-



Vita A. ROSS JOHNSON 

152 

A SZER magyar nyelvű adásai21 a forradalom kirobbanása előtt igazodtak a fenti irány-

elvekhez. Ezt támasztják alá a forradalmat megelőző hónap adásai közül a következő, bár-

mely mércével mérve is kivétel nélkül objektív és kiegyensúlyozott hangvételű műsorok: 

a július 3-i, a Magyar Kommunista Párt sztálinizmus-ellenes kommunistáihoz címzett mű-

sor,22 egy augusztus 10-i adás, mely felszólítja a magyar vezetést, hogy tanulmányozza 

a lengyel vezetésnek a poznani felkelés után a reformok szükségszerűségéről levont követ-

keztetéseit;23 október 6-án a független bírói testületek felállításának fontosságát hang-

súlyozó program,24 október 11-én pedig a titkosrendőrség megtisztításáról szóló műsor.25 

A forradalmat megelőzően a rádió nem buzdított felkelésre, a kommunista hatalommal 

történő erőszakos összecsapásokra, és nem hangoztatott irreális antikommunista nézeteket 

sem. 

A vád, hogy a SZER a forradalom kirobbantására buzdított volna, teljességgel abszurd, 

hiszen a forradalmak belső okokból táplálkoznak, megvan saját dinamikájuk; külhoni mé-

dia hatására még nem tört ki felkelés sehol sem. Mindenesetre a Szabad Európa Rádió ma-

gyar adásai az 1956 októberét megelőző hónapokban általában szenvedélymentesek voltak, 

a fokozatos reformokat támogatták, és nem a „felszabadítást”, hanem a később liberalizá-

lásnak26 nevezett folyamatot. 

2) Ellenállásra való biztatás, nyugati segítség ígérgetése? 

Biztatta-e a magyarságot a SZER a szovjet hadsereg elleni harcra? Az elhangzott tudósítá-

sok hangvétele kivétel nélkül valóban szolidáris volt a forradalommal. Október 24-én  

a magyar adás többször felszólította a magyar hadsereget és a rendőrséget, hogy ne lőjenek 

a felkelőkre, és a bíróságokat, hogy ne hozzanak statáriális halálos ítéleteket.27 Gyakran vet-

tek át a forradalommal szimpatizáló, annak folytatására, ellenállásra felszólító magyar adá-

                                                                                                                                                 
mukra a Moszkvától való függetlenség irányába való elmozdulást.” Summary of U. S. Policy Guid-

ance and Actions Taken to Exploit the Campaign, 1956. máj. 17. FRUS, XXV. 99ff. Egy NSC belső 

tanulmány pedig így fogalmaz: „egyrészt kerülni bármiféle konkrét ígéretet a szovjet uralom alóli 

felszabadulás időpontjára és eszközeire nézve, ahogy kerülni az időelőtti felkelésre való buzdítást 

is, másrészt viszont ébren tartani a hitet a szabadság valamikori helyreállításában.” NCS Staff 

Study Annex to NSC 5608, 1956. júl. 7. FRUS, XXV. 208. 

 21  A Szabad Európa Rádió Magyar Adása, azaz a Szabad Magyarország hangja – ahogy ebben az idő-

ben hívták – teljesértékű, a helyi médiát helyettesítő adó volt. Mint ilyen, a nap nagy részében su-

gárzott, minden egész órában hírműsorokkal, 18 nyugat-európai és amerikai városban volt irodája 

helyszíni tudósítókkal; nyugati sajtószemlével, többek között zenei, vallási, sport, politikai, gazda-

sági és társadalmi témájú műsorokkal jelentkezett. A kritikával illetett 1956-os magyar műsorok 

nagy része politikai kommentár volt. 

 22  Kirosi-Krizsán Sándor: A személyi kultusz következményeiről. Kommunisták című műsor. 1956. 

július 3. No. C-291 147. mikrofilmtekercs. Az idézett műsorok szövegei kivétel nélkül fellelhetők 

a Hoover Intézet Archívumának SZER/SZR gyűjteményében. 

 23  Kazinczy András: Ochab, Gerő és a poznani események. Reflektor, 1956. augusztus 10. No. C-381, 

180. tekercs 

 24  Mikes Imre: A bírói függetlenségről. Reflektor, 1956. október 6. C-430, 180. tekercs 

 25  Mikes Imre: Az Állambiztonsági Szervezet saját hálójában.  Reflektor, 1956. október 11. No. 

C-434, 180. tekercs 

 26  Gati, Charles: Failed Illusions. Moscow, Washington, Budapest, and the 1956 Hungarian Revolt. 

Washington D. C., 2006. Én a SZER 1953 és 1956. október közötti műsorpolitikáját másként értel-

mezem, mint Gati. 

 27  Idézi: Urban: Radio Free Europe and the Pursuit of Democracy, 215–216. 



A Szabad Európa Rádió szerepe az 1956-os magyar forradalomban Vita 

153 

sokat, például tudósítást a magyar munkásság általános sztrájkjának jelentőségéről.28 Októ-

ber 28-án elhangzott, hogy a szovjet hadseregnek tiszteletben kellene tartani a Nagy Imre-

kormány tűzszünetre szóló felhívását.29 Október 30-án (amikor a harcok ideiglenesen 

jobbára alábbhagytak) a műsorvezetők taktikai katonai tanácsokat adtak, és elhangzott,  

hogy a magyar szabadságharcosok nagyobb erőt képviselnek, mint a szovjet hadsereg.30 

Egy november 1-jei adásban a magyarságot felszólították, hogy a kivívott szabadságjogok és 

a függetlenség zálogaként tartsák meg a fegyvereiket: „Azt mondottuk csupán, vigyázz reá 

[fegyveredre], ne add ki, ne tedd le. De nem azt mondottuk, hogy használjad is, amikor en-

nek célja és értelme nincs.”31 Amikor a második szovjet intervenció november 4-én meg-

kezdődött, a rádió kinyilvánította, hogy Magyarország hadban áll.32 Ugyanezen a napon 

hangzott el a következő szenvedélyes kommentár: „…mi, kis nép, de nagy nemzet [törté-

nelmi viadalt] folytatunk a ránk zúduló zsarnoksággal szemben […] azok a barikádok, 

amelyeken vérünk hullik, a századok végezetéig megmaradnak mint az emberi szabadság 

legfényesebb bástyái …”33 November 6: „A magyar nép harca most nem zárul le. A harc to-

vább folyik Magyarország területén is.”34 Ismét november 6-án: „A hazai véreb hatalom és 

a szörnyű szovjet túlerő ellen pontosan azok küzdenek legtovább, legkétségbeesettebben, 

az életeket nem is számolva és nem is sajnálva, akiket Kádár János együttese és a mögötte 

álló vörös légiók megmenteni, felszabadítani hirdetnek. A magyar proletariátus saját véré-

vel írja fel a történelem lapjaira, hogy mi a valóság, és mi az igazság.”35 Ezekben – ahogy 

a rádió egyéb műsoraiban is – a felkelők iránti csodálat és a szovjet hadsereggel szembeni 

ellenállással vállalt szolidaritás kapott hangot. Ezt a hallgatók könnyen értelmezhették az 

ellenállásra való felszólításként. Olyan SZER adás azonban nem hangzott el, amely a szov-

jet hadsereggel szembeni fegyveres ellenállásra szólította volna fel a magyar népet. 

A magyar adás valóban nyugati katonai segítséget ígért? A hidegháború elemzői gyak-

ran idézik fel azt az egyetlen adást, mely a november 4-én újraindult szovjet támadás után 

egyértelműen sugallta, hogy ha a felkelők ki tudnának tartani, megérkezne a nyugati segít-

ség. Az adás a londonban megjelenő Observer napilap november 4-i számában megjelent 

cikk sajtószemléje volt, mely cikk szerint „elkerülhetetlenül nyomás nehezedik az Egyesült 

Államok kormányzatára, hogy katonai segítséget küldjön a szabadságharcosoknak”. A ma-

gyar adás szerkesztője, Thury Zoltán tollából a következő kommentár hangzott el: „Lon-

doni, párizsi, amerikai és egyéb nyugati beszámolók szerint a világ reakciója a magyar ese-

ményekre minden elképzelhetőt felülmúl.” „Londonban, Párizsban, Washingtonban, New 

Yorkban, a szabad országokban mindenütt mérhetetlen, valóban elemi erejű felháborodás 

fogadta a szovjet merénylet hírét […] A közvéleményt nyugaton rendkívül gyorsan, valójá-

                                                           

 28  Molnár József a magyar munkásság általános sztrájkjának jelentőségét méltatja. 1956. október 

30. 9 óra 23 perc 

 29  Rövid kommentár Vámos Imre tollából. 1956. október 28. 

 30  Borsányi Julian – Litterati-Loodz Gyula: A fegyveres erőkről. Az utóbbi, a rádiónak szabadúszó-

ként dolgozó Litterati-Loodz és nem Borsányi (álneve Bell ezredes volt) mondta el október 30-án, 

hogyan kell „Molotov-koktélt” készíteni. (A szöveg fordítása hibás adásdátummal – 1956. október 

28. – megtalálható: Békés Csaba–Byrne, Malcolm–Rainer M. János: The 1956 Hungarian Revo-

lution: A History in Documents. Budapest, 2002.) 

 31  Mikes Imre: Gallicus rovata. Reflektor, 1956. november 1. 9 óra 35 perc. F-1 

 32  Béry László rövid kommentárja. 1956. november 4. 

 33  Mikes Imre rövid kommentárja. Reflektor, 1956. november 4. 5 óra. No I-1 

 34  Béry László rövid kommentárja. 1956. november 6. 5 óra 39 perc. No. K-1 

 35  Mikes Imre rövid kommentárja. 1956. november 6. 5 óra 27 perc. K-2 



Vita A. ROSS JOHNSON 

154 

ban páratlanul gyorsan sikerült mozgósítani.”36 Ez az egyetlen olyan műsor, melyet a SZER 

adásairól készült számos hazai és külföldi elemzés ilyen szempontból megemlít. A hideg-

háború irodalmában a témával foglalkozó tanulmányokban ez az egyetlen említett ilyen 

adás.37 

A SZER, az Amerika Hangja és a BBC volt a három legfontosabb Nyugatról sugárzott 

magyar nyelvű rádióadás ebben az időszakban, de más külfödi csatornák is folytatták ma-

gyar nyelvű adásaik sugárzását Magyarországra, vagy kezdtek magyar nyelvű közvetíté-

sekbe a forradalom alatt. Kettő ezek közül valóban beszélt a Nyugatról érkező katonai se-

gítségről. A Rádió Madrid – melynek munkatársai főként a Franco-rezsim jobboldali me-

nekültjei voltak – a harcok folytatására biztatta a magyarokat, állítva, hogy a magyar hatá-

ron gyülekeznek a nyugati szimpatizáns önkéntesek. A Nyugat-Németországból sugárzó 

orosz emigráns rádió, az NTS pedig arról beszélt, hogy a Volt Magyar Katonák Szövetsége 

a felkelők megsegítésére készül.38 Mivel ebben az időszakban több mint tíz hazai és külföldi 

magyar nyelvű adás élt, s a vétel gyakran nehézkes volt a sok csatorna miatt, a hallgatók 

könnyen juthattak arra a helytelen következtetésre, hogy nyugati segítség reményében 

a SZER biztatta a magyarságot fegyveres ellenállásra.39 

A november 4-i Observer cikket valóban hiba volt leadni. Ez azonban az egyetlen mű-

sor volt az egy hónapos, csaknem 24 órás, több mint 500 adást kitevő tudósításfolyamban, 

az elhangzottak pedig nem voltak általában jellemzők az adásokra. A forradalomban részt 

vevő magyarok tényleg szinte kivétel nélkül hittek a küszöbön álló, valamilyen formát öltő 

nyugati segítségben, és a Nyugatról sugárzott rádióadások alapot adtak ennek a hitnek. Er-

ről még szót ejtek a későbbiekben. A hit azonban nem a fent említett Szabad Európa Rádió-

műsornak volt a következménye; annak amúgy is kis hatása volt az eseményekre. Ahogy 

már említettem, egyetlen adás sem bátorított a fegyveres ellenállás folytatására. Lehet,  

hogy a magyar hallgatóság a SZER adásaiból a harcok folytatására való bátorítást és a nyu-

gati segítség ígéretét hallotta ki – de ez ilyen nyíltan nem hangzott el. 

                                                           

 36  Thury Zoltán ’Nótárius’ jegyzete. 1956. november 4. 3 óra 26 perc. No. 1–2. 189. Az eredeti ma-

gyar szöveg nem maradt fenn, de a fordítás az eredeti 1956-os hangfelvétellel összevetve helyesnek 

bizonyult (Griffith Memorandum, 1956). Egy másik november 4-i, pár órával azelőtti olasz sajtó-

szemle finomabban fogalmaz: „Jelek vannak arra, hogy az amerikai szállítómunkások fellépésének 

módjára megmozdul a nyugati munkásság nagy többsége, megmozdulnak a szakszervezetek, 

a pártok és az eddigi londoni, párizsi, washingtoni hangulatból arra lehet következtetni, Moszkva 

magyarországi cselekedetei visszhangját és a nyugati közvélemény erejét nem becsülte fel meg-

felelő módon.” 

 37  Ideértve a Discovery Channel Árulás Budapesten című, a magyar forradalomról szóló dokumen-

tumfilmjét, mely a november 4-i Observer-cikk ismertetésének felvételével zárul, háttérben a SZER 

stúdiójának képével. 

 38  Az NTS által szponzorált Szabad Oroszország Hangja magyar nyelvű műsora. 1956. október 30. 

Greewich-i idő szerint 10 óra 5 perc.; FBIS. Kagan távirata; New York Post, 1956. november 26.; 

SZER New York távirat NYC 223. 1956. november 26.; Michie: Voices through the Iron Curtain: 

The Radio Free Europe Story, 281. 

 39  Erre példa Benkő Zoltán visszaemlékezése: Szabad Európa Rádió, 1956. október 24 –november 3. 

Valóság, 136. évf. (1993) 5. sz. 83., idézi: Urban: Radio Free Europe and the Pursuit of De-

mocracy, 238. 



A Szabad Európa Rádió szerepe az 1956-os magyar forradalomban Vita 

155 

3) A szovjet beavatkozás katalizátora? 

Erre a vádra nem szükséges sok szót vesztegetni.40 A Szovjetunió 1956-tal kapcsolatos dön-

téshozatalát jól dokumentáló anyagok a Szabad Európa Rádiót alig említik.41 Hruscsov és 

a szovjet Központi Bizottság tisztán látta, mit jelentene a magyar forradalom győzelme 

a kommunista blokk számára, és ezért – habár vonakodva – a fegyveres beavatkozás mellett 

döntött. A Külügyminisztériumtól, a KGB-től, a katonai vezérkar magyarországi tagjaitól, 

a Moszkvából odaküldött ügynököktől pontos tájékoztatást kaptak az újjáéledő többpárt-

rendszerről és arról, hogy Magyarország ki akar lépni a Varsói Szerződésből. A SZER mű-

sorai nélkül is tisztában voltak a Nyugat kommunistaellenességével. 

4) Nagy Imre helyzetének meggyengítője és a radikalizmus pártolója? 

Ezek az egymással összefüggő vádak a Szabad Európa Rádió magyar forradalom alatt be-

töltött szerepének és küldetésének lényegét érintik. A Nagy Imrével kapcsolatos, New 

Yorkban és Münchenben papírra vetett irányelvek szkepticizmust sugalltak, és – akárcsak 

a lengyel vezető, Wladyslaw Gomulka esetében – a kivárás politikáját írták elő. Az október 

23-i napi utasítás párhuzamot von Nagy és Gomulka közt. Az október 24-i szerint „az, hogy 

Nagy a szovjet csapatok segítségét kérte a »rend« helyreállításához [ez valójában nem tör-

tént meg, habár a legtöbb megfigyelő ebben a hitben élt], csorba, melyet ki kell majd köszö-

rülnie; mégpedig azzal, hogy [a reformmal kapcsolatos] ígéreteit betartja.” A SZEB New 

York-i központjának október 28-án napvilágot látott útmutatója szerint a magyar felkelők 

dolga megválasztani vezetőiket: „A Szabad Európa Rádió a legteljesebb mértékben el kíván 

kerülni minden olyan megnyilatkozást, ami akár nyílt, akár burkolt módon támogatna bár-

kit is egy ideiglenes kormányban […] különös tekintettel olyan kommunista vezetőkre, 

mint Nagy Imre vagy Kádár János […] A patrióta csoportoknak (közülük sokan hisznek ab-

ban, hogy Nagy Imre teljesíteni tudja és akarja majd követeléseiket) kell eldönteniük, hogy 

a folyamatosan változó helyzetben kinek kell mennie vagy maradnia.”42 A müncheni adás 

munkatársai telexükben egyetértésüket fejezték ki: „A SZER teljes mértékben tartózkodik 

attól, hogy egyes vezetőket támogasson.”43 

Általánosságban elmondható, hogy a rádió magyar nyelvű kommentárjai nem tartották 

be ezeket az irányelveket (melyek nyíltabban is óvhattak volna az egyes személyeket érintő, 

nem helyén való bírálattól vagy azok támogatásától). Szükség lett volna Nagy múltjának, 

akkori támogatottságának és lehetőségeinek kritikus értékelésére. Ehelyett számos kom-

mentátor minden mérlegelés nélkül elítélte Nagyot, nem egyszer személyeskedő, szenve-

                                                           

 40  Granville, Johanna: Caught with Jam on Our Fingers. Radio Free Europe and the Hungarian 

Revolution of 1956. Diplomatic History, vol. 29. (2005. november) no. 5. 817. Ő állítja ezt egyedül. 

A SZER adásait a szovjet döntésekkel hozza párhuzamba, következtetéseket von le, de bizonyítani 

nem tudja őket: „…láthatjuk, a SZER adások hogyan befolyásolhatták a szovjet és amerikai dön-

téshozatalt a magyar válság előestéjén és közben.” 

 41  Kramer, Mark: New Evidence on Soviet Decisionmaking and the 1956 Polish and Hungarian 

Crises. Bulletin of the Cold War International History Project, issues 8–9. (1996–1997. tél) 358–

384. 

 42  SZER New York telex PREB 15, 1956. október 28. 

 43  RFE München telex MUN 292. 1956. október 29. Akkor, ahogy később is, az amerikai kormány és 

a SZER néhány képviselője is bizonyíthatóan rosszabb véleménnyel volt Nagyról, mint Gomulká-

ról. „Gomulka eszes, könyörtelen aparatcsik volt, míg Nagy naív populista utópista, a reálpolitiká-

val jobban hadilábon állt, mint Dubcek 1968-ban.” Griffith, William E.: RFE and the Hungarian 

Revolution and the Polish October. Magyarország és a világ 1956-ban. Konferencia-előadás, Új le-

véltári bizonyítékok. Konferencia, Budapest, 1996. szeptember 26–29. 



Vita A. ROSS JOHNSON 

156 

délyes, szidalmazó hangnemben.44 A SZER New York-i irodája fejezte ki először aggodal-

mát a Nagy-ellenes kommentárok miatt, és ezt jelezte is Münchennek november 2-án, uta-

sításba adva, hogy „egyetlen alkalommal sem szabad – akár közvetlenül, akár közvetve – 

állást foglalni negatívan vagy pozitívan az ideiglenes kormány bármely személyével kap-

csolatban.”45 

Amíg a SZER magyar műsorai joggal vádolhatók Nagy-ellenességgel, számos értékelés-

sel ellentétben46 nem kérhető számon rajtuk az, hogy Mindszenty bíborost Nagy Imre poli-

tikai alternatívájaként népszerűsítették volna. A magyar adás lelkésze többször követelte 

Mindszenty szabadon bocsátását: „Mindszenty bíboros térjen vissza Esztergomba! Vegye át 

a magyar katolikus egyház irányítását!”47 Egy másik alkalommal érzelmektől átfűtött tudó-

sításban üdvözölték október 31-i szabadon bocsátását: „Abban a pillanatban, amikor Ma-

gyarországon megnyíltak az ajkak, elhangzott a követelés: engedjék szabadon Mindszentyt, 

helyezzék vissza prímási méltóságába!”48 A SZER követelte és üdvözölte Mindszenty szaba-

don bocsátását, ünnepelte morális győzelmét, (hasonlóan a Szabad Európa Rádió lengyel 

adásához Wyszynski bíboros esetében), de soha nem kezelte őt Nagy Imre politikai alterna-

tívájaként. 

A Szabad Európa Rádió vágatlan változatban leadta a ’szabad rádiók’ (a felkelők által 

elfoglalt hazai rádióállomások) Nagyról szóló riportjait, kommentárjait. A helyi csatornák 

                                                           

 44  Vö.: Katona Judit –Vámos György: Nagy Imre és a Szabad Európa Rádió 1956-ban. In: Nagy 

Imre és kora. Tanulmányok és források. Budapest, 2002. 139–190.; Urban: Radio Free Europe 

and the Pursuit of Democracy, 221–222. 

 45  SZER telex NYC 28. 1956. november 2.; SZER memorandum a SZER New York-i igazgatója, 

Egan és az európai (müncheni) igazgató, Condon között 1956. november 2-án lejátszódott tele-

fonbeszélgetésről. A SZER New York-i igazgatósága csak az amerikai kormány beavatkozása 

(„A jugoszláv beavatkozás a Külügyminisztériumnál” Condon levele Egannek, 1956. november 3.) 

és a New York-i műsorelemző csoport 1956. október 29-i tartalomelemzése után figyelt fel a Nagy-

ellenes kommentárokra. A jugoszláv külügyminisztérium tisztségviselője 1956. október 31-én azt 

panaszolta az Amerikai Nagykövetség munkatársának, hogy a SZER (saját bevallása szerint októ-

ber 29-től nem hallgatta az adásokat) „…a kommunizmus teljes kiirtására uszít, és Nagyot sem is-

meri el.” Külügyminisztériumi távirat. Belgrád No. 584. 1956. október 31., titkosítás alól feloldva 

1996. szeptember 12. NARA 764.00/10-3166. Ugyanakkor egy nappal korábban egy másik jugo-

szláv tisztviselő kritikával illette Nagyot, mert nem szakított egyértelműen a magyar sztálinisták-

kal. Külügyminisztériumi távirat. Belgrád No. 570. 1956. október 30. Titkosítás alól feloldva 1996. 

szeptember 12. NARA 764.00/10-3056). 

 46  Vö. például: Békés–Byrne–Rainer: The 1956 Hungarian Revolution: A History in Documents, 6.; 

McCargar, James: Policy and Personalities. Magyarország és a világ 1956-ban. Konferencia-

elődás, 1996.; Urban: Radio Free Europe and the Pursuit of Democracy, 308. A 11. jegyzet félre-

értelmezi Griffith az alábbiakban idézett október 31-i napi elemzését, amelyben ő nem ellenezte 

a „finn típusú megoldást”, és – amellett, hogy elismerte a bíboros tekintélyét – nem állította be 

Mindszentyt Nagy politikai alternatívájaként. Puddington: Broadcasting Freedom; The Cold War 

Triumph of Radio Free Europe and Radio Liberty, 108. idézi Borbándit, aki szerint egy müncheni 

utasítás Mindszenty bíboros kedvező beállítását és Nagy Imre jövőbeli alternatívájaként történő 

bemutatását írja elő. Az útmutatók hiánytalan gyűjteménye azonban nem tartalmaz ilyen utasítást. 

 47  Vö. például: Fábián Károly (a magyar adás katolikus lelkésze): A magyar nép követeli Mindszenty 

hercegprimás azonnali szabadonbocsátását. 1956. október 26. 4 óra 50 perc. A Fábián Atya által 

beolvasott sorozat része. 

 48  Mindszenty Józsefet köszöntötte Balogh Balázs [Béry László] 1956. október 31. 8 óra 14 perc. 

A szenvedélyes kommentárt Granville tévesen úgy értelmezi, mintha Mindszentyt Nagy alternatívá-

jaként üdvözölné. Granville: Caught with Jam on Our Fingers’, Radio Free Europe and the Hun-

garian Revolution of 1956, 832. 



A Szabad Európa Rádió szerepe az 1956-os magyar forradalomban Vita 

157 

cikkismertetéseket is közöltek az országszerte újonnan megalakult újságokból. Ezek a füg-

getlen beszámolók és cikkek egyaránt hoztak le támogató és elmarasztaló véleményeket 

Nagyról. Október végén (mielőtt még elhatárolta volna magát az október 24-i események-

től, és nem kommunista tagokkal is bővítette volna kormányát) nagy részük kritikusabb 

hangot ütött meg vele kapcsolatban, november 1-jén azonban a szabad választások és  

a semlegesség ígéretével kivívta támogatásukat.49 

Az, ahogy a SZER magyar adása Nagy személyét kezelte, részben magyarázható azzal, 

hogy a forradalom első napjaiban, amikor a nemzetközi kommunikáció csatornái be-

dugultak, nem létezett független információforrás Magyarországon. A SZER (a Nyugat köz-

véleményének többségéhez hasonlóan) abban a Gerő Ernő által terjesztett tévhitben dolgo-

zott, hogy részben Nagy döntése volt a szovjet erők korábbi segítségül hívása és a statárium 

bevezetése. Nagy csak október 28-án ismerte el, hogy a felkelés „a tömegek demokratikus 

megmozdulása” volt, és nem „ellenforradalom”. Október 30-tól kezdte támogatni a több-

pártrendszer gondolatát, és tette nyilvánvalóvá, hogy a statárium bevezetése és a szovjet  

csapatok segítségül hívása az ő tudta nélkül történt. Ennek ismeretében sincs mentség 

a számtalan Nagyot gyalázó SZER-műsorra. A rádió ebben eltért mind az amerikai kormány 

akkori álláspontjától (melyet a későbbiekben kifejtek), mind a SZER írott utasításaitól. 

Ezeket az anyagokat nem lett volna szabad leadni. 

Ennek ellenére nehéz elfogadni Charles Gati, Jan Nowak és mások véleményét,50 akik 

szerint 1956 októberében a Szabad Európa Rádiónak Nagy mögé kellett volna állnia, mint 

ahogy a kritikus pillanatban hallgatólagosan tette ezt a lengyel Gomulkával kapcsolatban,51 

sőt aktívan kellett volna népszerűsítenie a nemzeti, reformpárti, de kommunista „nagyiz-

must”. Magyarország ugyanis sosem volt Lengyelország. Lengyelországban 1956 októberé-

ben a hatalom a párt- és kormányirodák kezében volt, a lengyel kommunisták hatalma 

sértetlen maradt; a szovjet és lengyel pártvezetés közti konfliktus hátterében pedig jövő-

beni nagy tömegmegmozdulások és a két hadsereg közti fegyveres konfliktus lehetősége 

rejlett. Emiatt fogadta el végül is a Szovjetunió Gomulkát. Magyarországon ezzel szemben 

felkelés tört ki, a szovjet csapatoknak és a kommunista karhatalomnak már százak estek 

áldozatul, az elnyomás és a ellenőrzés intézményei recsegtek-ropogtak, a hatalmat pedig az 

utca népe vette át. Itt kommunista- és szovjetellenes forradalom tört ki. 

Képzeljünk el egy másik, egy „lengyelesebb” magyar helyzetet: a békés miskolci tünte-

tést szétveri az ÁVH, több tucat diák esik áldozatul. A párton kívül és belül egyaránt nö-

vekvő feszültségre válaszul Nagy Gerőt felváltja a Kommunista Párt főtitkári pozíciójában, 

megtisztítja a vezetőséget a legradikálisabb sztálinistáktól. Átveszi a hatalmat a karhatalom 

felett, elismeri a diákok és más csoportok jogos reformköveteléseit azzal a feltétellel, hogy 

a Kommunista Párt hatalma sértetlen marad. Mindszenty bíborost szabadon bocsátják. Nagy 

elkötelezi magát a magyar nemzeti érdekek védelme mellett, de figyelmezteti a nemzetet, 

                                                           

 49  Free Europe Committee: The Revolt in Hungary. A Documentary Chronology of Events Based 

Exclusively on Internal Broadcasts by Central and Provincial Radios. October 23, 1956 – No-

vember 4, 1956. New York, 1957.; Griffith, William C.: Analysis of Satellite Developments (Hun-

gary) As of 1300 Hours, 1956. okt. 31. SZEB memorandum, Hoover Archivum. 

 50  Nowak, Jan: Poles and Hungarians in 1956. Konferenciaelőadás, Magyarország és a világ 1956-

ban …; Nowak, Jan: Wojna w wterze. Krakow, 2000. In: Radio Wolna Europa wobec tragedii we-

gierskiej 274–296. „[A SZER-nek] a forradalom második hetétől kezdve teljes mellszélességgel 

támogatnia kellett volna Nagy Imrét, de ezt nem tette meg.” Gati: Failed Illusions. Moscow, Wa-

shington, Budapest, and the 1956 Hungarian Revolt, 6. 

 51  Gomulka SZER általi támogatottságát gyakran túlértékelik. A SZER helyeselte, amikor 1956 őszén 

védte Moszkvával szemben a lengyel érdekeket, de a rádió ekkor sem támogatta nyítan. 



Vita A. ROSS JOHNSON 

158 

hogy a szovjet geopolitikai befolyást el kell fogadni, fenn kell tartani az ország Varsói Szer-

ződés-beli tagságát. Ebben a felállásban a Szabad Európa Rádió helyesen járt volna el, ha 

a lengyel adás főszerkesztőjének, Jan Nowaknak 1956-os kommentárjaival összhangban tu-

dósít az eseményekről: „A [júniusi poznani felkeléshez] hasonló események […] a sztáli-

nisták malmára hajtják a vizet, akik a terror és az elnyomás légkörét szeretnék visszaállí-

tani. A szabadságért való küzdelmet siker fogja koronázni, mert az elnyomásra épülő ha-

talmak bukásra vannak ítélve. A küzdelem során azonban megfontoltnak kell lennünk. 

Lengyelország szabadságáért érzett közös, szenvedélyes vágyunkban kérnünk kell minden-

kit, hogy őrizze meg nyugalmát, és tartózkodjon a kétségbeesett cselekedetektől.” (június 

29.) „A kommunisták programja sohasem lesz a mi lengyel programunk. […] [de] aki ha-

zája függetlenségét védi, bárki legyen is az, élvezni fogja a társadalom egészének támogatá-

sát, tekintet nélkül politikai meggyőződésére vagy pártkötődésére.” (október 23.) „Lengyel-

ország a Szovjetunió markában marad […] Oroszország hatalmas katonai ereje túl közel 

van, az Egyesült Államok pedig túl távol ahhoz, hogy meg tudja védeni Lengyelországot egy 

szovjet támadástól.” (november 9.)52 

A magyar események azonban ennél gyorsabb és erőszakosabb fordulatot vettek. Nagy 

Imre nem volt Gomulka; gyakran volt döntésképtelen. Egymásnak ellentmondó nyilatko-

zatokat tett: kezdetben elítélte a felkelőket, védte a szovjet beavatkozást, majd ennek ellen-

kezőjét állította.53 Nem pártfőtitkár volt, hanem miniszterelnök, tisztázatlan hatalommal. 

Nem ellenezhette a szovjet intervenciót, amikor az már folyamatban volt. Nem tudta meg-

akadályozni a napról-napra egyre jobban elhatalmasodó erőszakot. A rendszert épen hagyó 

mérsékelt reformjavaslatainak nem tudott elegendő támogatást szerezni; az olyan népszerű 

reformtörekvések, mint a mezőgazdaságban a termelőszövetkezetek feloszlatása, a több-

pártrendszer visszaállítása, szabad választások és a Varsói Szerződésből való kilépés egyre 

inkább tért nyertek. Ebben a helyzetben a Szabad Európa Rádió feladata nem az volt, hogy 

bírálja vagy támogassa Nagyot és a „nagyizmust”, hanem az, hogy beszámoljon a róla szóló 

hazai és nemzetközi kommentárokról, és tartózkodjon a saját véleménynyilvánítástól.54 

A SZER magyar adásának Nagy Imrével kapcsolatos tudósításai elválaszthatatlanok 

a felkelők radikális (kommunista-ellenes) követeléseiről szóló tudósításoktól. A SZER nem 

hagyhatta figyelmen kívül ezeket a követeléseket, mint ahogy nem hagyhatta figyelmen kí-

vül júniusban a poznani felkelők szabadságjogokkal és életszínvonallal kapcsolatos köve-

teléseit sem. A SZER átvette (az amerikai kormány külön engedélyével – lásd alább) az 

október 23. után Magyarországon tömegesen létrejött kommunista-ellenes forradalmi bi-

zottságok és más független szervezetek, médiák radikális politikai követeléseiről tudósító, 

már antikommunista hazai rádióállomások adásait.55 November 1-jén a SZER leadta a(z) 

                                                           

 52  Nowak: Wojna w wterze, 241–242., 264., 290.; Puddington: Broadcasting Freedom; The Cold 

War Triumph of Radio Free Europe and Radio Liberty, 93. 

 53  Gati: Failed Illusions. Moscow, Washington, Budapest, and the 1956 Hungarian Revolt 5. fejezete 

nagyszerű összefoglalást és magyarázatot ad Nagy politikai pályájáról. 

 54  Nelson: War of the Black Heavens, 72. szerint a BBC nem bírálta Nagy Imrét. Urban: Radio Free 

Europe and the Pursuit of Democracy, 231. Urban állítja, hogy a BBC magyar adásai „a forrada-

lom alatt habozás nélkül [Nagy] mellé álltak.” A BBC műsorai a SZER-rel szemben nem tartal-

maztak politikai kommentárokat. Az állítás bizonyításához a BBC adásainak viszgálata szükséges. 

Vö. a 3. számú jegyzettel. Az Amerika Hangja rádió álláspontja ebben a kérdésben nem ismert. 

 55  Október 30-ra a médiák kommunista ellenőrzése megszűnt. A Budapest Rádió október 30-tól Kos-

suth Rádióként üzemelt. Debrecen, Dunapentele, Eger, Győr, Kaposvár, Miskolc, Nyíregyháza, 

Pécs és Szombathely helyi rádiói is független rádióként sugároztak. A SZER külön egységet állított 

fel Bécsben a kis sugárzási hatókörű rádiók műsorainak figyelésére. 



A Szabad Európa Rádió szerepe az 1956-os magyar forradalomban Vita 

159 

(akkor már független) Budapest Rádió és a győri rádió beszámolóit a frissen megalakult  

Dunántúli Nemzeti Tanács munkássztrájkokat támogató döntéséről, a szombathelyi rádió 

tudósítását a szombathelyi püspöknek az elesett szabadságharcosokért felajánlott imáiról, 

a Budapest Rádió tudósításait a Varsói Szerződésből való kilépés követeléséről, a Kisgaz-

dapárt kommunistáktól való megtisztításáról, valamint a parasztok gazdasági és politikai 

reformokkal kapcsolatos követeléseiről.56 Az átvételekből néhányat megvizsgálva megálla-

pítható (ezek nem az eredeti tudósítás bejátszásából, hanem annak felolvasásából álltak), 

hogy a SZER a tényleges információk érzelmi töltés és saját kommentár nélküli átadására 

szorítkozott. Jó példa erre az a műsor, mely beszámolt a miskolci diákok helyi rádióban 

október 26-án beolvasott 18 pontos követeléséről.57 

A forradalom kitörése után a Szabad Európa Rádió irányvonalának alakítói – a forra-

dalom vezéralakjaihoz hasonlóan – a Szovjetunió által elfogadható posztkommunista rend-

szer konszolidációját várták. A Szabad Európa Bizottság előbbiekben már idézett, október 

28-án kiadott New York-i utasítása (PREB 15) a SZER szerepét a „nemzeti csoportok” radi-

kális követeléseivel való azonosulásban határozta meg a demokratikus szabadságjogok ki-

vívásának és a kommunista ellenforradalom megakadályozásának érdekében. Október 31. 

után Griffith úgy vélte, van némi esély rá, hogy folytatódjanak a szovjet csapatkivonások, és 

utána „a semleges Ausztriához vagy (a mi szempontunkból legrosszabb esetben) Finn-

országhoz hasonló nyugati típusú demokrácia alakuljon ki. A »Nagy-kormány« egyre in-

kább a Forradalmi Bizottság befolyása alá kerül, a tényleges hatalom valószínűleg már az ő 

kezükben van.”58 A SZER München vezetése már ebben a korai időpontban felvetette a le-

hetőséget, hogy a szabad választások megtartása és az új, szabadon választott kormány fel-

állása után „a Szabad Európa Rádió magyarországi küldetése befejeződik”.59 

A Szabad Európa Rádió magyar nyelvű műsorai tehát egyrészt – helytelenül – befeke-

títették Nagy Imrét, másrészt – helyesen – tudósítottak az országszerte megalakuló füg-

getlen szervezetek és médiák radikális, az alapvető szabadságjogokkal és a demokratikus 

átalakulással kapcsolatos követeléseiről. A forradalom jellegéből és tempójából adódóan 

nehéz elképzelni, hogy a rádió esetleges ezzel ellentétes magatartása – azaz Nagy Imre tá-

mogatása és a rendszerváltozással kapcsolatos követelések elhallgatása – jelentősen nö-

velte volna a reformkommunista „nagyizmus” esélyeit. Emellett egyik sem volt a Szabad 

Európa Rádió feladata. 

5) Gyenge szakmai színvonal? 

Mind korabeli, mind mai mércével mérve sok magyar műsor színvonala a forradalom ide-

jén – természetesen nem a többségé – gyenge volt. Egy 1956. decemberi belső jelentés sok 

jó programot talált; 308 műsorból 171 kapott kiváló vagy jó minősítést. A többit azonban 

közepesnek vagy annál rosszabbnak ítélték; Griffith szerint a közepes és a rossz minősítésű 

műsorok háttérbe szorították a jó vagy egyenesen kiváló adásokat. (Kérdés, hogy ezek az 

adatok hogyan viszonyulnak a többi SZER adás (a lengyel adást nem számítva) akkori 

adataihoz és az Amerika Hangja vagy a BBC műsorainak minőségéhez). Az adásszerkezet 

alapját képező, óránkénti, egész órában sugárzott híradások (az utólagos jelentések egyike 

sem vizsgálja ezeket) – a néhány alapján, melyet vizsgáltam – szenvedélymenteseknek, 

                                                           

 56  Czonka Emil győri riportja. 1956. november 1. F1. 

 57  Idézi: Michie: Voices through the Iron Curtain: The Radio Free Europe Story, 225–227. 

 58  A SZER politikai tanácsadójának müncheni irodája. A magyar események napi elemzése. I. rész. 

1956. október 31. 

 59  SZER München telex MUN 330. 1956. október 31. 



Vita A. ROSS JOHNSON 

160 

objektíveknek, szakmai szempontoknak megfelelőnek bizonyultak.60 Tényszerűek voltak az 

európai fővárosokból és az Egyesült Államokból leadott helyszíni tudósítások. Legkevésbé 

a politikai kommentárok feleltek meg az alapvető újságírói szakmai követelményeknek, az 

eluralkodó szenvedélyes, kioktató, szidalmazó hangnem, a megalapozatlan véleménynyil-

vánítások és a taktikai tanácsok miatt. Az 1956. decemberi Griffith-jelentésben ’D’ és ’F’ 

minősítést kapott legtöbb adást ezekkel a hibákkal lehet jellemezni. Emellett – ahogy már 

említettem – négy műsor megbocsáthatatlan módon figyelmen kívül hagyta a SZER irány-

elveit azzal, hogy hadvezetési tanácsokat adott (3),61 és nyugati segítségnyújtást sugallt. (1). 

A Szabad Európa Rádió magyar adásának programszerkezetében a legnagyobb hibát 

ebben az időszakban talán a tudósítások közé időről-időre beszúrt, névtelenül elhangzó jel-

szavak jelentették: „Munkások! Hazafiak! Ne engedjétek megbontani a forradalmi egysé-

get! Nincs más választás! A hazáért vagy ellene!”, „Gyilkosokkal nem kötünk békét!”,  

„Azonnal vonják vissza a statáriumot!” 

Az adások minősége novemberben javult. A munkatársak, akik addig érzelmektől át-

fűtött hangon tudósítottak a november 4-ét megelőző szenvedélyes napokban, ezután – az 

október 23-át megelőző időszakhoz hasonlóan – tökéletesen kiegyensúlyozott adásokat ké-

szítettek. Ennek jó példája Béry László november 20-án elhangzott tudósítása a forradalom 

vezető személyiségeinek deportálásáról, az ENSZ és a Vöröskereszt segélyakcióiról.62 A for-

radalom leverése után a SZER napi rendszerességgel adta le a Nyugatra épségben kijutott 

menekültek üzeneteit az otthonmaradottaknak (csak a keresztneveket vagy fedőneveket 

használva).63 A Szabad Európa Rádió körülbelül kétszázezer ilyen üzenetet adott le, amivel 

hatalmas közszolgálati feladatot látott el. 

Ha 1956-ban a SZER magyar nyelven sugárzott műsorainak minősége volt a leginkább 

megkérdőjelezhető, addig a lengyel adás kapta a legtöbb elismerést. Egy kétszáz adás szö-

vegét fordításban, ötvenötöt pedig eredeti nyelven vizsgáló belső felmérés szerint „a műso-

rok folyamatosan az irányelvek szakmailag magas szintű, kreatív és hatékony alkalmazásá-

ról tesznek tanúbizonyságot. A Szabad Lengyelország Hangja Rádió a válságra fegyelem-

mel, visszafogottsággal és intelligens megközelítéssel reagált, egészében a legmagasabb 

szakmai elvárásoknak felelt meg.”64 Griffith így emlékezett vissza harminc év távlatából 

a Magyarországot érintő 1956-os tudósítások általános hangvételére: „szakmailag megkér-

dőjelezhető, érzelmektől túlfűtött, túl didaktikus. Semmibe vették a fontosságában min-

dent felülmúló objektivitást és a hitelességet.”65 

A lengyel adás 1956-os teljesítménye bizonyítja, hogy a Szabad Európa Rádió szervezet-

ként képes volt felelős, érzelmektől mentes, magas színvonalú tudósításokat készíteni. Ma-

gyarország esetében azonban – mely bevallottan sokkal nagyobb kihívás elé állította őket – 

kudarcot vallott, és ez a kudarc fontos negatív tanulságokkal szolgált a jövőre nézve. 

                                                           

 60  Vö. például: Hírek. 1956. október 25. du. 5 óra., 1884. tekercs, 11. CD az eredeti szalagról. Hoover 

Archívum. A hírekben a budapesti harcok, a sztrájkok, kijárási tilalom, bezárt iskolák, a kaotikus 

tömegközlekedés, szovjetellenes plakátok, Kádár pártfőtitkári kinevezése, Nagy aznapi beszéde, tűz 

a Nemzeti Múzeumnál, reakciók Londonból, New Yorkból, Varsóból és az Európa Tanácsból stb. 

 61  Borhi, László: Liberation or Inaction? The United States and Hungary in 1956. In: Schmidl, Er-

win A.: Die Ungarnkrise 1956 und Oesterreich. Wien, 2003. 143. helytelenül tulajdonítja a műso-

rok ötletét Griffith-nek. 

 62  Béry László kommentárja. A-2., 156. tekercs 

 63  Vö. például: Hunyadi Katalin üzeneteket olvas be. 1956. november 9. H-3, 165. tekercs 

 64  Policy Review of Voice of Free Poland Programming, 1 October –30 November 1956. Griffith me-

moranduma Richard Condonhoz, 1956. dec. 8. 

 65 Griffith: RFE and the Hungarian Revolution and the Polish October, id. mű 



A Szabad Európa Rádió szerepe az 1956-os magyar forradalomban Vita 

161 

6) „Dezertőr”? 

Kérdés, hogy a Szabad Európa Rádió 1956-os magyar adásai igazodtak-e az Amerikai Egye-

sült Államok akkori álláspontjához. Ahhoz, hogy válaszolni tudjunk erre a kérdésre, meg 

kell vizsgálnunk az USA kormányának üléseiről készült jegyzőkönyveket és a Szabad Eu-

rópa Rádió számára adott irányelveket, amelyek közül csak néhány hozzáférhető. Az Egye-

sült Államok kormánya – a Szabad Európa Rádióhoz hasonlóan – figyelemmel kísérte 

a Hruscsov Sztálint bíráló, az SZKP 20. kongresszusán elhangzott beszéde nyomán a kom-

munista világban megkezdődött erjedést, s igyekezett bátorítani azt. Nyomon követték 

a Petőfi Kör kritikus hangvételű vitáit, részben az újságíró Simon Bourgin tudósításain ke-

resztül, aki részt vett azokon, és magánúton tudósított. A budapesti követség pedig október 

16-án egy győri ezerfős nagygyűlésről számolt be, ahol Háy Gyula elnökletével olyan köve-

telések hangzottak el, mint az ÁVH vezetőjének bíróság elé állítása, többpártrendszer, sza-

badabb sajtó, a szovjet csapatok kivonása az országból.66 Amikor október 23-án megkezdő-

dött a forradalom, az Amerika Hangja mellett a Szabad Európa Rádió jelentette azon kevés 

eszközök egyikét, amellyel az amerikai kormány hatást gyakorolhatott az eseményekre. 

A nyilvánosságra hozott dokumentumok, melyeket az USA Külgyminisztériuma Az Egyesült 

Államok külkapcsolatai című sorozat kereteiben adott ki, azt tanúsítják, hogy az USA kor-

mányát – a Szabad Európa Rádióhoz és mindenki máshoz hasonlóan – váratlanul érte 

a magyar forradalom kitörése. A felkelés megindulása után röviddel az USÁ-t lekötötte az 

Egyiptom elleni angol–francia–izraeli támadás. Rá kellett jönnie arra, hogy a Szabad Eu-

rópa Rádión kívül nincs a tarsolyában túl sok eszköz az események befolyásolására. Nagy 

Imrében nem bíztak, tartózkodtak attól (ezt egy október 30-i külügyminisztériumi körtáv-

irat is bizonyítja), hogy hivatalosan bármilyen irányban állást foglaljanak vele kapcsolatban 

az akkori tisztázatlan és ellenmondásos helyzetben.67 Ebből következik, hogy a SZER ma-

gyar adásainak szélsőséges Nagy-ellenes hangneme nem az amerikai kormány utasításait 

tükrözte (mint ahogy azt például Katona és Vámos feltételezte).68 

A felkelőket tekintve a magyar nép törvényes képviselőinek, az amerikai kormány ki-

fejezetten utasította a SZER-t, hogy a kialakuló független magyar média egyfajta „kommu-

nikációs központjaként” lépjen fel, átvéve az országszerte beinduló radikális „szabad rá-

diók” adásait. Ezt az álláspontot a külügyminisztérium munkatársa, Jacob Beam által ve-

zetett szervezetek közötti különbizottság – mely 1956 során folyamatosan ülésezett – meg-

beszélésén fogadták el október 26-án. Három nappal később a bizottság óvott attól, hogy 

a SZER magyar adása bármiféle taktikai tanácsot adjon.69 A rádió magyar kommentárjai 

– ahogy azt már jeleztük – nem vették figyelembe a Nagy Imre személyével kapcsolatban 

óvatosságra intő figyelmeztetéseket. A Nagyot támadó kommentárokra először a jugoszláv 

                                                           

 66  Budapesti követség távirata, 151. sz. 1956. okt. 23. FRUS, XXV. 260–263. 

 67  Külügyminisztériumi 332. sz. körtávirat, 1956. okt. 30. FRUS, XXV. 344–345. Az Egyesült Álla-

mok budapesti követsége sürgette, hogy az Amerika Hangja és a Szabad Európa Rádió kerüljön 

„egyelőre minden állásfoglalást Nagy Imrével kapcsolatban”. 154. sz. távirat, 1956. okt. 23. éjjel. 

FRUS, XXV. 264.; FRUS, XXV. 345. 

 68 Katona–Vámos: Nagy Imre és a Szabad Európa Rádió 1956-ban, id. mű 

 69  A bizottság 39. ülése. 1956. október 26. FRUS, XXV. 300–303., 40. ülés, 1956. okt. 29. Uo. XXV. 

322–325. Az ülés jegyzőkönyve a következő párbeszédet rögzítette: Cox (CIA): „…azt kellene mon-

danunk a felkelőknek, hogy ne mozgósítsanak?” McKisson (Külügyminisztérium): „Azt kellene 

mondanunk, hogy nincsenek arra bizonyítékok, hogy a szovjetek kivonulnának, de nem vagyunk 

abban a helyzetben, hogy megmondjuk a felkelőknek, mit csináljanak.” Ernst (DOD): „Mit mond-

junk a felkelőknek?” Beam (Külügyminisztérium): „…folyamatosan informáljuk őket. Ez az, amit 

megtehetnek.” 



Vita A. ROSS JOHNSON 

162 

külügyminisztérium hívta fel az amerikai külügyminisztérium figyelmét október 31-én, de 

nyilvánvalóvá tette a problémát a rádióadó New York-i irodájának október 29-i belső je-

lentése is, amely tartalmi összefoglalót adott néhány Nagy-ellenes kommentárból. Novem-

ber 2-án – amint említettük – a New York-i vezetés jelezte aggódalmait Münchennek ezen 

kommentárokkal kapcsolatban. 

A forradalom elfojtása után, amikor a SZER szerepét illető kritikák megsokasodtak, 

a magyar adás politikai irányvonalát megvizsgálták amerikai kormányzati szervek, s bizo-

nyos fokig megfelelőnek találták. A CIA igazgatója, Allen Dulles a szervezetek közötti Ope-

rációs Koordinációs Tanács november 21-i ülésén védelmébe vette a SZER tudósításait.70 

Az amerikai kormány 1956. október–novemberi tanácskozásainak hozzáférhető jegyző-

könyvei azt suggallják – akárhogyan is ítéljük meg az amerikai kormány akkori álláspontját –, 

hogy a SZER írásban rögzített irányelvei illeszkedtek a kormány álláspontjához, míg szá-

mos magyar tudósítás ezzel szemben nem. Irányítási problémák merültek fel, de nem az 

USA kormánya és a SZER között, hanem magán a SZER-en belül. A rádió vezetésében el-

lentétek alakultak ki a forradalom alatt. A SZER New York-i igazgatója, W. J. Convery Egan 

az előző napi Nagy Imrével kapcsolatos megbeszélések után, november 3-án továbbította 

Richard Condonnak, a SZER európai igazgatójának az „irányelvek súlyos, majdhogynem 

botrányos” megsértéséért a rádiót ért kritikát, utasította a rádió amerikai vezetését a műso-

rok előzetes kontrolljára, valamint felszólított a kommentároktól való tartózkodásra.71 

A Condon által november 5-én Egannek küldött levélben a müncheni vezetés védte állás-

pontját, elismerve azonban, hogy néhány olyan program is elhangzott, aminek nem kellett 

volna elhangoznia. Egan sarkos megfogalmazásai ellenére valójában a négy említett prog-

ram és a Nagy Imrével kapcsolatos negatív állásfoglalás tért csak el bizonyos irányelvektől, 

habár a szenvedélyes és a negatív hangnem ellentétben állt a SZER általános érvényű 

irányelveivel és minőségi előírásaival. 

A SZER irányítási válságának több oka is volt: a Szabad Európa Bizottság új elnököt 

kapott a leszerelt tábornok, Willis D. Crittenberger személyében, aki a forradalom előesté-

jén foglalta el posztját; a New York-i SZER és a Szabad Európa Bizottság, valamint a New 

York-i és a müncheni SZER közti régi bürokratikus természetű ellentét;72 a müncheni poli-

tikai és programosztály közti megosztott felelősség (az utóbbi vette fel és bocsátotta el 

a magyar adás szerkesztőit); az adások műsorba kerülését megelőző nem megfelelő kommu-

nikáció a rádió amerikai politikai vezetése és a legfontosabb magyar adások készítői közt,73 

valamint a magyar adás szervezetének hiányosságai. 

Az irányítási válság megmutatkozott személyes hibákban is, elsősorban Gellért Andor, 

a magyar adás vezetőjének esetében, akinek teljesítménye nem felelt meg a követelmények-

                                                           

 70  FRUS XXV. 479ff., 469.ff. 

 71  SZER New York telex. NYC 39. 1956. november 3. 

 72  SZEB Memorandum. 1956. június 26. A Szabad Európa Bizottság New York-i tanácsadója, 

Gallantiere júniusban így ír a bizottság elnökének, Shepardsonnak: „Sajnálattal látom a SZER 

helyzetét. Mély szakadék tátong München és New York közt. Míg München hat év alatt okos és 

taktikus hagyományokat alakított ki, és a kelet-európai problémákat az amerikai érdekek, a politi-

kai realitások és az emigránsok véleményének és érzéseinek tiszteletben tartásával kezeli, addig 

a New York-i SZER figyelmen kívül hagyja a SZER hagyományait, és megpróbálja a szervezetet az 

USA egyik ügynökségévé tenni.” 

 73  A SZER-en belül a műsorokért mindig is a különböző adások igazgatói tartoztak felelősséggel. 

A műsorokat (egy 1968. augusztusi rövid időszaktól eltekintve) sosem kellett az amerikai vezetésnek 

jóváhagynia. A későbbiekben erre még visszatérek. 



A Szabad Európa Rádió szerepe az 1956-os magyar forradalomban Vita 

163 

nek (a problémát betegsége is súlyosbította)74, valamint abban, hogy a magyar tudósítók 

„jobboldalibbak” voltak, mint a magyar közvélemény – az akkori közelmúlt magyar törté-

nelme is demoralizálhatta őket, hiányzott belőlük a fegyveres ellenállás alatt megtanult fe-

gyelem. Ezzel szemben a lengyel adás készítői – magyar társaiknál nem kevésbé antikom-

munisták – jobban értették a helyi viszonyokat, a varsói felkelés veteránjaiként képesek 

voltak fegyelmezetten dolgozni krízishelyzetben. A legtragikusabb az volt, hogy Gellért he-

lyettesei is minősíthetetlenül teljesítettek, a legrosszabb adásokat – melyekben az eltúlzott 

érzelemnyilvánítás, a hadvezetési tanácsok és a szidalmazó hangvétel lett úrrá – a magyar 

adás főszerkesztői készítették, azok, akiknek példát kellett volna mutatniuk a műsorkészí-

tésben. A főszerkesztők pedig nem voltak primitív propagandisták. Normális körülmények 

között jó műsorokat készítettek. Béry László és Mikes Imre műsorai az 1956. decemberi  

Griffith-jelentésben a legrosszabb minősítést kapták (átlaguk D+ volt), de jó programokat 

készítettek mind a forradalom előtt, mind az után. Nyilvánvalóan érzelmeik hatása alá ke-

rültek, a váratlanul kitört és véressé fajuló forradalom irreális reményekkel töltötte el őket. 

Ez ugyan magyarázattal szolgál gyenge teljesítményükre, de semmiképpen sem lehet 

mentség. 

Kétségtelen, hogy a Szabad Európa Rádió magyar adásának még a legjobb körülmények 

között is rendkívüli kihívással kellett szembenéznie 1956-ban. A forradalom kitörése min-

denkit váratlanul ért, még a SZER-nél is. Borbándi Gyula (abban az időben kezdő szer-

kesztő, később helyettes igazgató) visszaemlékezései szerint a magyar adást készületlenül 

érték az események, a döbbenet és az izgalom lett urrá a munkatársakon, Gellért betegsége 

miatt hiányzott a megfelelő útmutatás, megzavarta őket a a hatalmas mennyiségű informá-

ció.75 Ettől azonban a tény tény marad, ahogy egy belső jelentés is megfogalmazta: „A [ma-

gyar] adás irányíthatatlanná vált, a fegyelmet nem lehetett fenntartani.”76 November máso-

dik felében a müncheni vezetés elismerte, hogy gondok voltak a magyar adással, kiemelve, 

hogy míg a magyar forradalom nagyjában-egészében baloldali beállítottságú volt, addig 

a SZER munkatársai „a politikai »jobboldal« iránt voltak elkötelezettek, tudósításaik hang-

vétele az évek során egyre keményebb, szenvedélyesebb és általánosítóbb lett, oly mértékig, 

hogy jó ideje már úgy éreztük, drasztikus lépésekre van szükség a tudósítások objektivitá-

sának visszaállításhoz.”77
  

Visszatekintve nyilvánvaló, hogy a SZER München amerikai vezetése nem fordított elég 

figyelmet a magyar műsorok tartalmára a forradalom kritikus időszakában, részben abban 

a hitben, hogy a magyar adás készítői is hasonlóképpen értelmezik a rádió műsorkészítési 

irányelveit, és ennek megfelelő fegyelmet tanúsítanak (ezeknek az elvárásoknak a magyar 

adás a lengyellel ellentétben nem felelt meg), részben pedig azért, mert hiányoztak az el-

lenőrző, nyelvi és fordítói kapacitások az adásokat megelőző kritikai megbeszélésekhez, az 

adás alatti ellenőrzéshez és az adás utáni gyors kiértékeléshez. A kapacitások egy részét 

arra fordították, hogy a „szabad rádiók” adásait fordítsák New York és Washington szá-

                                                           

 74  Nowak: Wojna w wterze, 284. Nowak a válság alatt beszélt Gellérttel. Szerinte Gellért súlyos beteg 

volt, és elvesztette a kapcsolatot munkatársaival. 

 75  Borbándi: Magyarok az angolkertben, 205–277. 

 76  Review of RFE and FEP Operations to Hungary and Poland, October 1 –December 1, 1956 

[Walker-memorandum], 1956. december 7. 

 77  SZER München telex New Yorkba. MUN 236. 1956. november 20. 



Vita A. ROSS JOHNSON 

164 

mára,78 más részüket pedig ma már kevésbé fontosnak tűnő feladatok megoldásának szen-

telték.79 

Volt más, jobb példa is. A Szabadság Rádió orosz nyelvű adása (számos műsorát kifeje-

zetten a Magyarországon állomásozó szovjet csapatoknak szánták) sokkal visszafogottabb 

volt. Howland Sargeant, az SZR New York-i vezetője már a válság kezdetén utasításba adta, 

hogy a SZR tudósításainak hírekre kell szorítkozniuk, tartózkodniuk kell a külföldi média 

kommentárjainak átvételétől, de különösen saját kommentár közlésétől. A Szabadság Rá-

dió munkatársai és a müncheni amerikai vezetés rossz néven vették a megkötéseket, de ha-

bár felszólaltak azok ellen, alávetették magukat.80 

1957 elején a magyar adást átszervezték. Gellértet, akit a New York-i irodába helyeztek 

át, Bede István, Mátyás Viktort, a helyettes igazgatót pedig András Károly váltotta fel. Má-

tyás Viktort tizenkét munkatársával együtt – köztük Thury Zoltánnal, aki a november 4-i 

Observer-cikk átvételéért volt felelős – elbocsátották. Mikes Imre kommentárjait 1957 kö-

zepéig levették a műsorról. A magyar adás új csapata az 1960-as években és utána is jó 

szakmai munkát végzett. A Szabad Európa Bizottság és a Szabad Európa Rádió vezetésében 

is változások történtek; 1958 végéig távozott többek között Crittenberger, Egan, Condon, 

Griffith és Henze. Utódaik kevésbé ismerték a kelet-európai helyzetet, és kevésbé voltak 

rátermett vezetők; ezt a hátrányt csak az 1960-as évek elején tudta leküzdeni a rádió, ami-

kor John Richardson lett a Szabad Európa Bizottság elnöke, Rodney Smith a SZER igaz-

gatója és Richard Burks, majd Ralph Walter a SZER irányvonaláért felelős igazgató. 

A SZER 1956-os magyar adásai szubjektív tudósításaikkal, Nagy Imrével kapcsolatos 

negatív kommentárjaikkal eltértek az amerikai kormány álláspontjától, a SZER irányelvei-

től és minőségi követelményeitől; négy program esetében taktikai tanácsokkal és nyugati 

katonai segítséget sugallva nyíltan megsértették a rádió írott utasításait. Ezekért a hibákért 

elsősorban a magyar adás igazgatója és vezető munkatársai voltak a felelősek, akik nagy-

fokú önállósággal rendelkeztek a SZER struktúráján belül. Nekik kellett volna megítélniük, 

mi a felelős és hatékony tudósítás, és mi nem az. Az általános felelősség nyilvánvalóan 

a Szabad Európa Bizottság és a SZER amerikai vezetőségét terhelte, hiszen a magyar adás 

vezetőségét ők alkalmazták, és ők mulasztották el mind az adások megfelelő ellenőrzését, 

mind a nem megfelelő minőségű műsorok leállítását.81 

A válságövezeti befolyás problémája 

A SZER által ezer ausztriai magyar menekült megkérdezésével készített és 1957 februárjá-

ban közreadott közvélemény-kutatás szerint a menekültek a forradalom alatt jórészt a kül-

                                                           

 78  William Rademaekers közlése a szerzőnek. Rademaekers volt a SZER amerikai vezetésének egyet-

len magyarul beszélő tagja 1956-ban. 

 79  A SZER München Politikai Tanácsadójának Irodája. Háttérinformáció. 1956. október 29-én és 

30-án általános kerekasztal-tárgyalások Peter Wiles, Franz Borkenau és Edmond Taylor külső 

szakértők részvételével. A politikai tanácsadó, Griffith napokig távol volt, mert a SZEB Párizsba 

rendelte, hogy Frank Wisnerrel, a CIA helyettes igazgatójával konzultáljon. SZER München telex 

MUN 336. 1956. október 31.; McCargar: Policy and Personalities; Interjú Griffith-szel, 1992. 

 80  A müncheni konzulátus távirata. FRUS, XXV. 343–344; SZR [München] heti jelentés, 1956. no-

vember 2. és 16. Hoover Archívum. 

 81  Az, hogy a SZER New York-i vezetése nem ismerte a magyar adások tartalmát, világos a müncheni 

vezetés 1956. november 5-i táviratából, mely dicsérte Gellértet, bagatellizálta a magyar adással 

kapcsolatos problémákat, ahogy a Nagyot elítélő megjegyzések jelentőségét is, s egyáltalán nem 

említette a műsorok érzelmi fűtöttségét. 



A Szabad Európa Rádió szerepe az 1956-os magyar forradalomban Vita 

165 

földi rádióadók adásaiból tájékozódtak mind a belföldi, mind a külföldi eseményekről.  

90%-uk hallgatott valamilyen külföldi rádiót, közülük 81% rendszeresen hallgatta a SZER-t, 

67%-uk pedig az Amerika Hangját és a BBC-t. A Rádió Bécsnek, a RIAS-nak és a Vatikáni 

Rádiónak ugyancsak számottevő volt a hallgatottsága a megkérdezettek körében.82 Az oszt-

rák Institut für Markt- und Meinungsforschung magyar menekültek körében végzett ku-

tatása szerint a megkérdezettek 72%-a hallgatott napi szinten valamilyen nyugati sugár-

zású rádiót, legtöbben a SZER-t.83 A SZER magyarországi hallgatottságát a történelmi száj-

hagyomány is alátámasztja. 

A Szabad Európa Rádiónak az 1956-os forradalom alatt kétségkívül nagy volt a hallga-

tótábora Magyarországon. Nagy volt a hatása is. Ezt a hatást azonban sokszor értékelik túl 

és ismerik félre. Számos külföldi rádióadó sugárzott magyar nyelvű adást ekkor, és habár 

a zavarás (időlegesen) szünetelt október 24-től, a hallgatók gyakran nem tudhatták, hogy 

melyik adót is hallgatják valójában. Az eltiport forradalom után nyugaton kollektív lelki-

ismeretfurdalás és a bűnbakkeresés lett úrrá. A magyarországi nyugati zsurnaliszták egy-

oldalúan a SZER-t tették felelőssé, figyelmen kívül hagyva más adók szerepét; ebben a témá-

ban Leslie Bain cikkei, majd később a témáról írt könyve a legnagyobb hatásúak.84 1956-os 

adásaikért különböző mértékben az összes nyugati adó bírálható vagy éppenséggel dicsér-

hető.85  

A fentiekben leszögeztük, hogy a SZER (negatív) hatását a forradalom alatt – ami a né-

hány leginkább idézett, a rádió irányelveit nyíltan megsértő műsorban nyilvánult meg – 

nagymértékben eltúlozzák. A SZER magyar adásai ettől függetlenül nyilvánvalóan hozzá-

járultak ahhoz, hogy a magyar lakosság hitt a nyugati segítségben. Az ausztriai magyar me-

nekültek körében végzett SZER-felmérés szerint a válaszadók fele az amerikai adások 

alapján úgy vélte, hogy az Amerikai Egyesült Államok hajlandó harcba szállni Magyar-

ország felszabadításáért. Ennek oka – ahogy említettem – nem a műsorok explicit tartal-

mában keresendő, hiszen a kritikus hónap alatt mindössze egyetlen program ígért nyíltan 

nyugati segítséget. Inkább okolható érte a nyugati világnak a magyar ügy iránt kifejtett, 

a SZER műsorai által közvetített együttérzése, morális és humanitárius támogatása. Ha 

azonban ez azt a nemkívánatos hatást érte el, hogy a magyar rádióhallgatókat a nyugati 

támogatás esélyeinek túlértékelésére késztette, akkor az igazi probléma nem a SZER rossz 

műsoraival volt (melyek ellenkeztek a szervezet irányelveivel vagy szubjektívek voltak), ha-

nem a (számos) jó műsorral. 

A forradalom leverése után nyugati újságírók, az USA Külügyminisztériumának mun-

katársai és számos emigráns kezdeményezés is vizsgálta a magyar emigránsok véleményét 

a SZER szerepéről, többek között a forradalom vezetőinek véleményét is.86 A magyarságot 

érthető módon bátorították a Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban tapasztalható 

szimpátiahullámról szóló tudósítások. A magyar adás tudósított a Republikánus és a De-

                                                           

 82  International Research Associates, Inc.: Hungary and the 1956 Uprising. Personal Interviews 

with 1000 Hungarian Refugees in Austria. February 1957. Részletek: RFE Audience Analysis 

Section, Special Report No. 12, March 1957, Hoover Archives. 

 83  SZER sajtóközlemény, 1957. december 23. 

 84  Bain, Leslie B.: The Reluctant Satellites. An Eyewitness Report on East Europe and the Hungar-

ian Revolution. New York, 1960. 

 85  A válsághelyzetek főszereplői nem feltétlenül hallgatnak rádiót. Ahogy egy szabadságharcos el-

mondta: „Az utcákon harcoltunk, nem volt időnk rádiót hallgatni.” 

 86  FRUS. XXV. 472. Kovács Béla SZER-rel kapcsolatos ellenérzéseiről 1956. november 19-én tájékoz-

tatták a budapesti amerikai nagykövetséget. 



Vita A. ROSS JOHNSON 

166 

mokrata Párt választási gyűléséről, a Szenátus határozatáról, amerikai politikusoknak a le-

igázott népek szabadságáról szóló nyilatkozatairól az amerikai politikai élet teljes spektru-

mából. Ezek a vélemények nem kizárólag az Egyesült Államokra voltak jellemzők. A forra-

dalom előestéjén a SZER a strassbourgi Európa Tanács „leigázott népek”-ről tartott vitájá-

ról tudósított, melyet a belga elnök, De la Pussin szavaival zártak: „Ma még csak beszélünk, 

de holnap cselekednünk kell. A történelem egyre gyorsuló iramban zajlik. A szovjet rend-

szer merevsége már nem a régi. Legyen erre válasz a Nyugat egysége és határozott maga-

tartása. Csak így valósíthatjuk meg a kérdés lényegét: az egyesült, oszthatatlan és szabad 

Európát.”87 

Október 23. után a Szabad Európa Rádió beszámolt a nyugat-európai és az amerikai 

politikai élet egészét – beleértve a nem kommunista európai baloldalt is – átható forrada-

lom iránti szimpátiáról. Az Observatore Romanotól a londoni és New York-i Daily Wor-

kerig terjedtek a leadott sajtószemlék. Tudósítások számoltak be a világ különböző részein 

szervezett tüntetésekről és segélyakciókról. Október 29.: „hatalmas New York-i tüntetés 

a magyar ügy mellett”. A SZER beszámolt a clevelandi ötezer fős tüntetésről, ahol a követ-

kező jelszavak hangzottak el: „Éljen Magyarország! Segítséget a magyar népnek!”, a Svéd 

Szociáldemokrata Párt nyilatkozatáról, melyben kijelentik, hogy „…olyan országban, ahol 

a nép szabadságban akar élni, sikertelen marad minden kísérlet, amely az elnyomók uralmát 

örökre biztosítani akarja a kis népek felett”.88 Egy bécsi tudósítás a Vöröskereszt segély-

akcióiról számolt be, a dublini élelmiszer- és gyógyszergyűjtésről, a finn Vöröskereszt által 

gyűjtött élelmiszer, ruhanemű és vér Bécsbe történő megérkezéséről, a nyugat-berlini és 

müncheni élelmiszer-, ruha- és véradományokról.89 A magyarokban további reményeket 

ébreszthetett a magyar ügy érdekében kifejtett nyugati diplomáciai erőfeszítésekről szóló 

(kiegyensúlyozott, a szovjet tiltakozást is – bár talán nem elég hangsúlyozottan – megem-

lítő) SZER-beszámolók, például az amerikai nagykövet, Henry Cabot Lodge október 29-én 

kezdődő ENSZ-beli felszólalás-sorozata, melyben elsőként vetette fel a felkelés szovjet le-

verése megakadályozásának és a Nagy-kormány legitimálásának lehetőségét.90 

Ezek a tudósítások – valamennyi a minőségi újságírás példája – vetik fel a nem meg-

felelő befolyásolás problémáját. 

George Urban szerint „ha a Szabad Európa Rádió puszta megfigyelésekre szorítkozik 

a forradalom időszakában, a hallgatókban keltett benyomás akkor sem lett volna nagymér-

tékben különböző. A rádió szerepéből és a BBC kelet-európai adásához hasonló mentali-

tásból adódóan egy bizonyos, a helyzetből fakadó biztatás mindig is kihallható lett volna 

a műsorokból. A müncheni adás és a BBC kelet-európai nyelveken Londonból sugárzott adá-

sai egyszerűen létük és beállítódásuk miatt hatottak bujtogatónak.” 91 Ugyanez elmondható 

az Amerika Hangja Rádióról is. 

A magyar hírolvasók szenvedélyes tudósításai alapján a hallgatók azt hihették, hogy 

a Nyugat hangját hallják.92 Az 1956-os amerikai választási kampányban a magyar ügy morális 

                                                           

 87  Világ tükre című műsor. Vajay Szabolcs riportja Strassbourgból. 1956. október. 22. 9 óra 21 perc. 

No. C-14., 153. tekercs [Az eredeti magyar nyelvű szöveg nem áll rendelkezésre, csak az angol nyelvű 

korabeli fordítás – szerk. jegyzete] 

 88  Hunyadi Katalin rendkívüli riportsorozata. 1956. október 29. 13 óra 25 perc C-2, 185. tekercs 

 89  Köble József bécsi tudósítása 187. Hoover Archívum, 187. tekercs, Margit Grigory fordítása 

 90  Mezőfy László ENSZ-tudósítása. 1956. október 29.,187. tekercs 

 91  Urban: Radio Free Europe and the Pursuit of Democracy, 219. 

 92  Katona–Vámos: Nagy Imre és a Szabad Európa Rádió 1956-ban, id. mű. Egy amerikai magyar 

emigráns, aki 1945-ben hagyta el Magyarországot, és aki végighallgatott néhány felvételt, így nyi-



A Szabad Európa Rádió szerepe az 1956-os magyar forradalomban Vita 

167 

támogatásáról és az anyagi természetű segítségnyújtásról elhangzó jelszavak ismerteté-

séből és az október 23. után a világ minden részéről érkező szolidaritás-nyilvánításokból és 

segélyakciókból a magyar közönség ügyének széles támogatottságát hallhatta ki. Abban 

a tudatban, hogy a SZER majdnem 24 órában sugároz Magyarországra, és – a tartalomtól 

teljesen függetlenül – a rádió az Egyesült Államok szócsöve, a magyar hallgatóság könnyen 

juthatott arra a következtetésre, hogy Magyarországot a Nyugat nem fogja sorsára hagyni 

a szovjet tömbben. 

A dilemma tehát – ami épp annyira aktuális ma, mint volt 1956-ban – a válságövezetbe 

híreket és információt közvetítő objektív külső média egészének problémája, melynek 

mondanivalóját hallgatósága félreértheti, a segítség ígéreteként értelmezheti. Felelős új-

ságírás is hathat akaratlan „izgatásként”. Nyilvánvalóan nem ígéretek és nyílt támogatás,  

hanem néhány műsor szenvedélyes hangvétele, a Nyugat együttérzéséről szóló beszámolók 

és a SZER puszta léte vezetett sok magyar hallgatót arra a véleményre, hogy az Egyesült 

Államok támogatja a forradalmat (igaz), és nem fogja engedni elbukni (nem igaz). Ez bizo-

nyítja a SZER eltúlzott magyarországi befolyását: a rádió hatókörét és az eseményekre való 

hatását a hallgatóság túlértékelte, így a SZER a felkelőkben a nyugati segítség hamis illú-

zióját keltette. 

1956 tanulságai 

Arch Puddington könyvének a Szabad Európa Rádióról és az 1956-os magyar forradalom-

ról szóló kiváló fejezetében így ír: „Magyarországon a Szabad Európa Rádiónak sokkal na-

gyobb kihívással kellett szembenéznie, mint Lengyelországban. A SZER nem szólíthatta fel 

a lakosságot, hogy maradjanak otthon, és kerüljék a vérontást. Magyarország háborúban 

állt, a SZER feladata az volt, hogy a forradalom céljait őszinte, kegyensúlyozott tudósítá-

sokkal szolgálja, a külföld reakcióját a valóságnak megfelelően közvetítse, és elkerülje az 

eseményekben való részvételt. Sajnálatos módon a Szabad Európa Rádió e három feladat 

közül egyiknek sem tudott eleget tenni.”93 

Az 1956-os magyar forradalmat gyakran tekintik vízválasztónak a szervezet történeté-

ben, ez azonban csak részben igaz. Ha a Szabad Európa Bizottság egyes tagjai és a rádió 

munkatársai eleinte hittek Kelet-Európa szovjet uralom alól történő gyors, békés felszaba-

dításában, az 1953-as kelet-német felkelés és a (kisebb) pilseni zavargások Szovjetunió ál-

tali leverése után gyorsan csalatkozniuk kellett reményeikben, melyek tovább csökkentek 

a szovjet–amerikai fegyverkezési verseny és az 1955-ös „enyhülés” nyomán. 1953 óta a rádió 

programja a lassú változásra koncentrált, ezt 1957-ben megerősítették: „A SZER általános 

szerepe az lenne, hogy népeink körében fenntartsa a szabadságért való küzdelmet, ennek 

érdekében információval lássa el őket, megismertesse velük a demokratikus szabadság-

jogokat; a szabad világ vívmányaival inspirálja őket, hogy mindezek ismeretében sikeresen 

haladhassanak a szabadságuk felé vezető úton. A leigázott népeknek maguknak kell meg-

választaniuk a megfelelő lépéseket és a taktikát, vezetőiket, módszereiket és a cselekvés  

idejét. [… ] A folyamatosságot kell mindenképpen szem előtt tartanunk […] ez az egyetlen 

járható út, mely a szabadság felé vezet, […] A SZER számára ez nem cél vagy stratégia, ha-

nem gyakorlati tény, amit stratégiánknak figyelembe kell vennie. Célunk továbbra is a tel-

jes körű demokrácia (mint egyedül elfogadható cél a leigázott népek számára); stratégiánk 

                                                                                                                                                 
latkozott: „Számomra teljesen nyilvánvaló, hogy az együttérző, szenvedélyes hangnemből és elő-

adásmódból hogyan vonhatták le egyesek azt a következtetést, hogy jön a segítség.” 

 93  Puddington: Broadcasting Freedom; The Cold War Triumph of Radio Free Europe and Radio 

Liberty, 160. 



Vita A. ROSS JOHNSON 

168 

pedig az, hogy segítsük őket a folyamatosság fenntartásában, a rendszernek a folyamat so-

rán megmutatkozó gyengéi és a cselekvési lehetőségek felismerésében és megragadásában. 

[…] Példa: Gomulkát nem fogadjuk el, de el se utasítjuk. A lengyel nemzethez hasonlóan mi 

is valódi eredménynek tartjuk a szovjet befolyás lengyelországi csökkenését, és hang-

súlyozzuk, hogy a konszolidációhoz óvatosság és türelem szükséges. A lengyel nemzettel 

összhangban nem támogatjuk a megreformált kommunizmust; szeretnénk azon – nyu-

godtan, de következetesen – mindig túlmutatni.”94 

1956. október 23-án a Szabad Európa Rádiónak hirtelen – minden előzetes figyelmez-

tetés és felkészülés nélkül – olyan országnak kellett tudósítania, mely heves erőszakhul-

lámba torkolló radikális, kommunistaellenes politikai változáson ment keresztül. A ta-

pasztalatból levonták a kellő következtetéseket, néhányat azonnal, néhányat csak idő jártá-

val. A leckét megtanulták – nem egy esetben túlságosan is jól –, ez meglátszott a Szabad 

Európa Rádió (és Szabadság Rádió) későbbi műsorain. A tanulságok ma is érvényesek – 

mind a SZER/SZR hagyományos sugárzási területén, mind más, hasonlóan elnyomó poli-

tikai struktúrával rendelkező országokban, például Kubában, Észak-Koreában vagy Irán-

ban. 

Az első tanulság az, hogy a kormányformák és a vezetők megválasztása belügy. 1956-

ban a Szabad Európa Rádiónak be kellett volna számolnia a Nagy Imrével kapcsolatos kü-

lönböző belföldi és külföldi véleményekről, és ezzel egyidőben tartózkodnia kellett volna 

a saját kommentártól. Válsághelyzetben, amikor az információáramlást még mesterségesen 

gátolják, a külső, helyettesítő média feladata ennek biztosítása a nemzetközi kommuniká-

ció és a demokratikus változások elősegítése érdekében. Felelősségteljes média nem írhatja 

elő hallgatóságának, hogy mit kell tennie, és kit kell vezetőjének választania a lehetséges 

jelöltek közül. Egyetlen külföldi szervezet vagy csoport – bármilyen jól informált legyen is 

az – sem rendelkezhet a helyszínen élők tudásával és értékítéletével. Az emigránsok hasz-

nos kiegészítő tudással rendelkezhetnek, de – még ha nem régen hagyták is el hazájukat – 

nem nyilatkozhatnak az otthon élők nevében. 

A második légyeges lecke, hogy a külhoni médiáknak be kell számolniuk ugyan a sza-

badságjogokkal kapcsolatos követelésekről és az ezekre adott figyelemreméltó nemzetközi 

reakciókról, de kizárólag híradásra szabad csak szorítkozniuk. 1956-ban a Szabad Európa 

Rádió megfelelően tudósított a különböző személyek, az újonnan megalakult szervezetek és 

a Magyarország-szerte létrejövő független média követeléseiről. Néhányszor azonban hibát 

követett el azzal, hogy közölte a követelésekkel kapcsolatos saját véleményét, politikai alap-

elveit és állásfoglalását. Ha a SZER-hez hasonló külső média meg óhajt felelni feladatának 

és meg kívánja őrizni hitelességét, akkor kötelessége a szabadságjogokkal és demokráciával 

kapcsolatos belföldi forrásokból és különösen a helyi médiából származó követelésekről 

beszámolni, még akkor is, ha a külső megfigyelő véleménye az, hogy az események negatív 

fordulatot fognak venni. Ha másként cselekednének, akkor a külső véleményt a sajátjukkal, 

a hiteles kommunikációt manipulációval cserélnék fel. 

1956-ban a Szabad Európa Rádió a magyar forradalmat támogató nyugati nyilatkoza-

tokról, a széleskörű demonstrációkról és segélyakciókról is megfelelően számolt be, az in-

formációt nem „csavarta meg”. Ezzel mint helyettesítő belföldi média maradéktalanul 

helytállt, hiszen – jórészt objektíven – olyan információt közvetített a magyarságnak, ami-

hez egyébként nem juthatott volna hozzá. Mindazonáltal ezek a tudósítások táplálták a fel-

kelők és a magyar nép irreális reményeit. Néhányan úgy gondolják, és így látta számos me-

                                                           

 94  SZER memorandum. Summary of Accomplishments and Findings. SZER Konferencia, Princeton, 

N. J. 1956. január 3–5. 1957. január 7. 



A Szabad Európa Rádió szerepe az 1956-os magyar forradalomban Vita 

169 

nekült is, hogy „a SZER azzal szolgálta volna a legjobban a magyar ügyet, ha őszintén ki-

mondja, hogy a segítség, amit a Nyugattól várhat a magyar nemzet, élelmiszersegélyekre és 

gyógyszerre korlátozódik”.95 Ezzel azonban a SZER-nek olyan fontosságot, hatáskört és 

szerepet tulajdonítanak, amellyel az nem rendelkezett. Kétségtelen, hogy a külföldi hír-

adások óvatosabbak lehettek volna, több figyelmet kellett volna szentelni például az ENSZ-

beli szovjet vétójognak. Az igényesebb kommentátoroknak feladata lett volna kiemelniük 

a nyugati katonai beavatkozás valószínűtlenségét.96 A Szabad Európa Rádió azonban nem 

nyilatkozhatott Washington nevében. A rádió csak akkor jelenthette volna ki, hogy bármi 

történjék is, nyugati katonai beavatkozásra Magyarországon nem kerülhet sor, ha ezt az 

amerikai és a nyugati vezetők nyíltan közölték volna a magyarokkal és a világ közvélemé-

nyével. Ebben az esetben ezt az üzenetet nyíltan és ismételten közvetíteniük kellett volna. 

Az 1956-os magyar események a nemzetközi médiát fenyegető legnagyobb kihívásra 

világítanak rá. Válsághelyzetben a belföldi és nemzetközi hírek legkiegyensúlyozottabb és 

legobjektívebb tudósítása is félreértésre adhat okot, a közönség bátorítást, nem szándékos 

buzdítást hallhat ki belőle. Emiatt nem lehet elhagyni a lényeges esményekről szóló beszá-

molókat azon az alapon, hogy a tudósítások félreértéshez vezethetnek,97 de a műsoroknak 

mindenképpen távolságtartónak, nyugodtnak és kiegyensúlyozottnak kell lenniük. 

A harmadik tanulság az, hogy az erőszakra való buzdítás záróvonal, melyet nem lehet 

átlépni. 

A legfontosabb előírás, hogy a külső média belföldi követelésekről szóló tudósításainak 

az erőszakmentes követelésekre kell szorítkozniuk. Az elnyomás elleni erőszakos fellépésre 

való felhívás is lehet legitim természetesen, de erről külső média nem számolhat be – főleg 

nem kommentálhatja egyetértően anélkül, hogy úgy tűnne, mintha a média maga is az erő-

szakot támogatná a kockázatok vállalása nélkül. Ilyen helyzetben a teljesség igénye és a hi-

telesség másodlagos szerepet játszik a külső szereplő különleges felelőssége mellett. Nem 

forradalmi viszonyok között, az erőszak eluralkodása előtt könnyen meghozható a döntés – 

a SZER érdeme, hogy az 1968-as csehszlovákiai események során végig felelősen, a szovjet 

beavatkozás elleni fegyveres ellenállásra való szórványos felszólítások mellőzésével tudó-

sított, annak ellenére, hogy ezekről a nyugati sajtó beszámolt. Az erőszak kitörése és elter-

jedése után már gyökeresen más a helyzet. Jóval az események után Borbándi, a magyar 

adás munkatársa nyilatkozta: „Nem szólíthattuk fel a lakosságot, hogy maradjanak mérsé-

keltek: a szovjet hadsereg Budapesten volt.”98 Lehettek volna a Szabad Európa Rádió ma-

gyarországi közvetítései akármilyen szakszerűek és kiegyensúlyozottak 1956-ban, a rádiót 

akkor is felelőssé tették volna olyan tények közléséért vagy épp elhallgatásáért, melyek 

a vesztésre ítélt forradalmárokat bátorították. Ilyen helyzetben a külföldi média nem igazán 

tehet többet, mint hogy Puddington idézett tanácsait megfogadja, és mindenekelőtt inkább 

kevesebbet közöl a szükségesnél, mint többet. 

                                                           

 95  AmconGen Frankfurt távirat. 1957. január 3. NARA RG 59. 764.00/1-357. Idézi Borhi: Liberation 

or Inaction? The United States and Hungary, 143. 

 96  E magatartás modelljét fogalmazta meg a BBC európai adásainak vezetője, Maurice Latey: „Nem 

avatkozhatunk be direkt módon a csatába, mert az világháborút jelentene […] [a magyar nép]  

olyan értékekért és szabadságjogokért küzd, amelyeket mi vallunk […] Ezért ünnepelnünk kell hő-

siességüket, de a partvonalról nem bátoríthatunk senkit arra, hogy vérét ontsa, mivel mi magunk 

nem tudunk részt venni.” Idézi: Rawnsley: Radio Diplomacy and Propaganda, 92. 

 97  Urban: Radio Free Europe and the Pursuit of Democracy, 240. 

 98  Puddington: Broadcasting Freedom; The Cold War Triumph of Radio Free Europe and Radio 

Liberty, 108. 



Vita A. ROSS JOHNSON 

170 

Negyedik tanulság: a szervezeti fegyelem kritikus fontosságú válsághelyzetekben. 1956-

ban a Szabad Európa Rádió magyar adása kikerült az irányítás alól. Lényeges lett volna, 

hogy több figyelmet szenteljenek az amerikai befolyás és az emigráns helyismeret közti he-

lyes egyensúly kialakításának. A kulcsfogalom itt az egyensúly. A „helyettesítő” média si-

kere az emigráns tudósítók munkáján áll vagy bukik. Hazájukról ők rendelkeznek meg-

felelő tudással és megértéssel. Kell, hogy szerkesztői autonómiával rendelkezzenek, hogy 

jelentős, ha nem teljes jogú vezetői pozíciót élvezzenek az adott médiában, de az átfogó 

szervezeti irányelvek keretein belül kell munkájukat végezniük.99 1956 után a SZER böl-

csen tartózkodott attól, hogy a műsorok teljes vezetőségét lecserélje, ez egyrészt ellenkezett 

volna a gyakorlati érdekekkel, másrészt végzetes következményekkel járt volna a műsorok 

hatékonyságára. Személyi változások történtek a magyar adásnál, nagyobb figyelmet for-

dítottak ezentúl az adás utáni kiértékelésekre, valamint a kulcsfontosságú adások előtti  

megbeszélésekre válsághelyzetekben. A rendszer jól vizsgázott az 1968-as csehszlovákiai 

események és az 1980–1981-es lengyel válság idején. 

Az ötödik lényeges tanulság az, hogy a felelős külföldi médiának tartózkodnia kell  

a szenvedélyes hangnemtől és a taktikai tanácsoktól. A 1956-os jó SZER-műsorokat elhomá-

lyosította egyes tudósítások szenvedélyessége, esetenként negatív hangneme és taktikai ta-

nácsai. A kérdés az volt, hogyan lehet ezeket a csapdákat elkerülni és biztosítani, hogy 

a véleménynyilvánító műfajok – melyek továbbra is fontos szerepet játszottak a SZER és az 

SZR adásaiban – tényeken alapuljanak, és kiegyensúlyozottak maradjanak. Ezeknek a kö-

vetelményeknek a Szabad Európa Rádió 1956 után többé-kevésbé meg tudott felelni, habár 

állandó belső vita folyt többek között arról, hogy mi a helyes és a helytelen kritika a kom-

munista vezetőkkel szemben. Lényeges, hogy a SZER ettől kezdve elkerülte a taktikai taná-

csokat. Megértették, hogy a külső kommunikátor szerepe közölni az emberekkel, amit tud-

niuk kell abban az esetben, ha más megbízható információforrás nem áll rendelkezésükre. 

Nem szerepe viszont megmondani, mit kell tenniük, legkevésbé fegyveres felkelés esetén. 

FÜGGELÉK 

A Szabad Európa Rádió műsorai 

Az 1956. október 19. és november 13. közti eredeti SZER műsorok kazettái (a németországi 

Biblisben található sugárzóállomás által felvett adások) a Hoover Intézet Archívumában, 

a budapesti Országos Széchényi Könyvtárban, a Magyar Rádióban és Koblenzben, a Német 

Szövetségi Levéltárban (Bundesarchiv) lelhetők fel. A felvételeket 1956 után a Bundes-

archivban őrizték, a korabeli szalagokról nemrég mentették ki a felvételeket a Bundes-

archiv, a Magyar Rádió és a Szabad Európa Rádió/Szabadság Rádió közti együttműködés 

keretében. Az ezt megelőző és követő időszakból (egészen az 1960-as évekig) kevés hangfel-

vétel maradt meg a magyar adás műsorairól. A fenti időszakban sugárzott adások leíratai 

                                                           

 99  Ezt az alapvető elvet korán lefektették mind a SZER-en és a SZR-en belül is. „…mindent meg kell 

tennünk azért, hogy az emigráns munkatársak egyenrangú partnernek érezzék magukat. A hazá-

jukkal kapcsolatos legtöbb probléma tekintetében Amerika felnőtt és hazaszerető partnereknek te-

kinti őket, akik szükségszerűen jobban tudják az amerikaiaknál, hogyan szóljanak népükhöz.” 

Griffith, William E.: RFE – Four Essential Ingredients of Its Success. RFE Memorandum. 1952. 

február 15.; „[Az amerikai vezető programtanácsadónak] a kívánt eredményeket inkább a »puha«, 

mint a »kemény« ráhatás eszközeivel kellene elérnie; [az adásoknak] a pontos információkon ala-

puló ésszerű meggyőzést szabadon követve kellene működniük.” Levél Howland Sargeanttől Ro-

bert F. Kelleynek. 1955. május 15. 



A Szabad Európa Rádió szerepe az 1956-os magyar forradalomban Vita 

171 

(szövegkönyvek) – téma szerinti és nem kronologikus sorrendben – mikrofilmen megtalál-

hatók a Hoover Intézetben és az Országos Széchényi Könyvtárban, a két intézmény és  

a Szabad Európa Rádió/Szabadság Rádió közti együttműködésnek köszönhetően. Némelyik 

szöveg mellett megtalálható az angol fordítás is. A Hoover Intézet Archívumában megtalál-

ható a fenti időszakban sugárzott néhány fontos műsor (sajnos gyakran pontatlan) angol 

összefoglalója. Habár a hidegháborúról megjelent néhány cikk újonnan hozzáférhető iroda-

lomként utal a szövegekre, azok mindig is elérhetők voltak a Szabad Európa Rádiónál. 

A magyar adás gyakran használta is azokat az 1956-os események évfordulóira készült mű-

sorokban. 

A SZER „útmutatói” – azaz az írásban rögzített irányelvek – a fő szerkesztői hangsúlyo-

kat határozták meg, nem tartalmaztak azonban utasításokat az adások tartalmára vonatko-

zóan (annak meghatározása az egyes országok adásainak feladatkörébe tartozott). „Külön-

leges [azaz stratégiai] utasításokat” ebben az időszakban Lewis Galantiere, a Szabad Eu-

rópa Bizottság New York-i tanácsadója írt, „napi utasításokat” pedig Ruben Nathan, a SZER 

igazgatójának ugyancsak New York-i tanácsadója. További útmutatást jelentettek a New 

York-i és a müncheni SZER titkosított telex üzenetei (PREB és NYC sorozatok New Yorkból 

és MUN sorozatok Münchenből) és a SZER München politikai tanácsadójának irodája által 

kiadott napi összefoglalók. Ezeket a dokumentumokat a Hoover Intézetben őrzik. 

Az 1956-os magyar adások megértéséhez hasznos segítséget nyújtanak az alábbi, a Hoo-

ver Intézetben fellelhető SZER-dokumentumok: A magyar események napi elemzése, 1956. 

október 24–november 2. és 1956. november 10–november 16. között; Eseményössze-

foglaló és SZER irányelvek az 1956 októberében és novemberében lejátszódott magyar for-

radalmat megelőző időszakban és a forradalom alatt; Műsorelemző csoport [New York]: 

Jelentések a politikai tartalomról az 1956. október 20–26., október 27–november 2. és 

a november 3–november 9. közti hetek műsorairól. 

A SZER események utáni belső vizsgálatai 

A Programosztály jelentése az 1956. október 1. és december 1. közti időszakról [Wright  

Memorandum], 1956. december 3. „A fenti tények alátámasztják, hogy a lengyel adásnál 

a fegyelem megmaradt, míg a magyar adásnál nem.” 

A SZER és a FEP tevékenysége Magyarországon és Lengyelországon 1956. október 1. és 

december 1. között [Walker-memorandum], 1956. december 7. Walker és a társszerző, 

Delgato a Szabad Európa Bizottság szervezetének, a Szabad Európa Rádióval egyenrangú, 

így szervezetileg tőle független Szabad Európa Kiadónak voltak munkatársai. Beszámoló-

jukban a magyar adás munkatársait „a tartalom hiányosságai, az emocionális hangnem és 

a nem megfelelő adásszerkesztői technikák miatt szakmailag gyengének” minősítették, el-

lentétben a lengyel adás szerkesztőivel, mely adást a szerzők „egységesen kiválóként, visz-

szafogottságot, a rádió irányelveihez való szigorú ragaszkodást és adásszerkesztői hozzá-

értést tanúsítóként” jellemeztek. A szerzők szerint a magyar adás főszerkesztőinek „nem 

volt igazi kapcsolatuk a hazájukban lejátszódó eseményekkel, rádiós technikákkal kapcso-

latos képzésük nem volt megfelelő, politikai beállítódásuk nem állt összhangban az ottho-

niakéval. A vezetői hierarchia és a fegyelem felbomlott.” 

A Szabad Magyarország Hangja adásainak tartalmi–politikai vizsgálata, 1956. október 

23. és november 23. között [Griffith-memorandum], 1956. december 5., megtalálható 

(mellékletek nélkül) in Békés–Byrne–Rainer: The 1956 Hungarian Revolution, id. műben. 

Az 1. számú melléklet tartalmazza a műsorok összefoglaló értékelését. A 2. számú melléklet 

értékeli a magyar adás munkatársainak egyéni teljesítményét. A 3. számú melléklet az idő-



Vita A. ROSS JOHNSON 

172 

szakra vonatkozó írásos SZER útmutatókból közöl részleteket. A fenti áttekintés az idő-

szakban leadott nem hírműsorok 70%-át, 308 műsort vizsgált. A műsorokat betűkkel osz-

tályozta, 78 műsor A, 93 B, 81 C, 37 D és 19 F minősítést kapott. A 26 vezető műsorszer-

kesztő adásait is hasonlóképpen értékelte; ezek közül mindössze 12 kapott A vagy B minő-

sítést, míg 3 főszerkesztő a D kategóriába került. Az elemzés arra a következtetésre jut, 

hogy az október 23-át követő két héten „habár az irányelvek egyértelmű megsértésére csak 

néhányszor került sor, […] azokat sokszor csak nagy vonalakban és minden fantázia nélkül 

követték. A hatékony műsorkészítési technikák nem egy szabályát sértették meg. A műso-

rok hangvétele túlságosan emocionális volt. Sok volt a szólam, az érzelem, az általánosítás. 

A műsorok jelentős részéből hiányzott az alázat és a pontosság. [A magyar adás] műsor-

folyamán különösen az első két hét során eluralkodott egyfajta »emigráns« hangnem; túl 

kevés pontos információ hangzott el a magyar nép valódi kívánságairól és követeléseiről. 

A második hét vége felé érezhető némi fejlődés. November első napjaira jelentősen több uta-

lás történt a fokozatosságra, a helyi forradalmi tanácsok követeléseire, és az irányelveket 

nagyobb pontossággal kezdték követni a Nagy Imre szerepének megítéléséhez hasonló 

kulcsfontosságú kérdésekben.” Visszatekintve talányosnak tűnik, hogy ez a „higgadt és ki-

egyensúlyozott jelentés” (Nelson: War of the Black Heavens, 74.) vajon miért nem tartotta 

irányelv-sértésnek a Nagy Imrét érintő támadásokat, holott egyértelműen azok voltak. Ez 

a hiányosság azonban nem támasztja alá a beszámolót – a visszatekintések közül a legkriti-

kusabbat – ért bírálatot, mely szerint „megpróbálta eltussolni a [SZER] történelmi hibá-

ját”: azt, hogy nem támogatta „a Nagy-féle titoizmust”. (Charles Gati bevezetője in: Békés–

Byrne–Rainer: The 1956 Hungarian Revolution, XVII). A bírálat összekeveri a szervezeti 

teljesítményt a küldetéssel, Nagy támogatása pedig sohasem volt a SZER feladata. 

A lengyel és a magyar forradalom tanulságai. William E. Griffith memoranduma Lewis 

Galantiere részére, 1957. március 11. A Politikai Tanácsadó Irodájának elemzése, SZER/M 

(57) 4. Griffith szerint „az, hogy [a SZER] látszólag eltúlozta a nyugati segítség lehetőségét, 

a nyugatról származó vélemények és nem a SZER saját véleményének közléséből eredt.” 

Külső vizsgálatok 

A CIA is elemezte a SZER adásait néhány sugárzási kazettája alapján. Allen Dulles később 

így foglalta össze a vizsgálat tanulságait: „Három magyarul beszélő alkalmazottunk hall-

gatta végig az 1956. október 23. és november 4. között elhangzott adások felvételeit. Véle-

ményük szerint a Szabad Európa Rádió nem biztatta a magyarságot a forradalom kirob-

bantására, és nem ígértek nyugati katonai beavatkozást sem.” (Levél Harlow Curtice-nek, 

a Crusade for Freedom elnökének, 1957. november 16., Hoover Archívum; lásd még: Meyer, 

Cord.: Facing Reality. From World Federalism to the CIA. New York, 1980. 126). Koráb-

ban, 1956. november 20-án, még a módszeres vizsgálatok lefolytatása előtt Dulles azt írta 

Eisenhower elnöknek, hogy a SZER adásai általánosságban összhangban voltak az Egyesült 

Államok politikai irányvonalával, de a rádió „bizonyos irányelvektől kis mértékben eltért, 

amikor azonosult a magyar nemzeti követelésekkel, és taktikai tanácsokat adott az állam-

polgároknak”. (Dulles levele a Fehér Háznak, 1956. november 20., titkosítás alól feloldva 

MR 80-502#4, 1982. március 15-én, Hoover Archívum, FRUS, XXV. 473–475.). 

A Német Külügyi Hivatal kölcsönvett az időszakból származó néhány felvételt a Biblis-

ben található sugárzóállomástól – később ezek a kazetták a Bundesarchivba kerültek –, és 

ezek alapján lefolytatta saját vizsgálatát. November 27-én az előzetes eredményeket meg-

beszélték a rádió müncheni vezetésével (SZER München telex MUN 321, 1956. november 

27.), és december 20-án a bonni nagykövetségen keresztül továbbították az amerikai kor-



A Szabad Európa Rádió szerepe az 1956-os magyar forradalomban Vita 

173 

mánynak. (FRUS, XXV. 228. szerkesztői jegyzet, 556–557.) A Német Külügyi Hivatal Ar-

chívumában az archívum munkatársainak segítsége ellenére sem tudtam megtalálni a ta-

nulmányt. Az anyag állítólag tisztázta a SZER-t a katonai segítség ígérgetésének vádja alól, 

de enyhébb bírálatban részesített néhány műsort. Adenauer német kancellár 1957. január 

25-én egy kelet-berlini újságíró kérdésére kifejtette, hogy a sajtójelentéseket, melyek sze-

rint „a Szabad Európa Rádió nyugati fegyveres segítséget ígért volna a magyaroknak, a té-

nyek nem támasztják alá”. Hozzátette azonban, hogy az adások némelyikében „olyan ki-

jelentések hangzottak el, melyek félreértésre adhattak okot”. (New York Times, 1957. ja-

nuár 27.) A Szabad Európa Rádió Nagy Imrével kapcsolatos forradalom alatti állásfoglalá-

sait legélesebben a német szociáldemokraták bírálták. Szerintük a német kormány rádióval 

kapcsolatos vizsgálata nem volt elég kritikus, és nem vett tudomást a Nagyot ért támadá-

sokról. (SPD-Pressedienst, 1957. május 29., idéz a SZER Nagy Imrét bíráló adásaiból.) 

Európa Tanács. Tanácsadó Közgyűlés. Képviselettel Nem Rendelkező Nemzetek Bizott-

sága, Szabad Európa Rádió. M. Goedhart által előterjesztett jelentés, 1957. április 27. Fel-

menti a SZER-t a vádak alól, de a jövőre nézve európai közreműködést tartana kívánatos-

nak. 

Az Egyesült Államok Politikájának a Szatelitországokban Történő Népszerűsítésére Lét-

rejött Misszió, Külügyi Bizottság, [Edna Kelly, New York-i demokrata képviselő által veze-

tett albizottság]. Az Amerikai Egyesült Államok Képviselőházának jelentése, 1957. május 

16. Puddington: Broadcasting Freedom, 104. szerint a jelentés nem bírálta egyértelműen 

a SZER-t, de a jövőre nézve kiemelte a nyilvánosság, a propaganda és a politikai irányvonal 

közti kapcsolat fontosságát. 

Egyesült Nemzetek Szervezete. A Magyar Ügy Különbizottságának jelentése, 1957. jú-

nius 20. Puddington szerint a Szabad Európa Rádióval foglalkozó kétoldalas jelentés fel-

menti a rádiót a forradalom kirobbantásának vádja alól, de nem cáfolja, hogy a műsorok 

a nyugati segítség küszöbön állását sugallhatták. (Puddington: Broadcasting Freedom, 104.) 

    Fordította: GALÁNTAI RITA 




