
Az alábbi tanulmány azt vizsgálja, milyen
preferenciák szerint olvas az erdélyi magyar
portálok olvasója. Mindezt három, jellegében
eltérõ, kolozsvári székhelyû magyar portál bel-
sõ mérései alapján mutatom be, a Transindex, a
Fõtér.ro és a Maszol.ro egyhavi – 2017. januári
– preferenciái mentén. Összefoglalóan bemuta-
tom a leginkább „kattintott” cikkeket (tematika,
témakezelés, stílus, cím, lead), megpróbálom
leírni, ki lehet az illetõ webhely olvasója, és mi-
ért látogat el épp oda, ahova.

A Transindex

Az 1999-ben az elsõ magyarországi portál, az
Internettó erdélyi kiadásaként elképzelt és útjá-
ra indított Transindex elsõ, jó ideig piacvezetõ
és ma is töretlenül jelen lévõ szereplõje az erdé-
lyi magyar online médiának. 

A Transindex láthatóan ma is igyekszik fia-
talos, trendi, nagyvárosi attitûdjét megõrizni,
kínálatában hangsúlyosan vannak jelen a zöld
(ezek a Think Outside the Box összefoglaló cí-
mû blogbejegyzések az oldalhoz kapcsolódó, de
külön projektet képezõ lapon kapnak helyet), a
másságra vonatkozó, a húszas-harmincas gene-
ráció életmódjához (trendek, fesztiválok) társít-
ható témák. Mindazonáltal idén januárban elsõ-
sorban a hónap politikai témáit keresték a por-
tál olvasói. A szerkesztõség nem adott ki szám-
szerû olvasottsági mutatókat, ám a legolvasot-

76

2017/8

...az erdélyi magyar
online-olvasó jól
rétegzett, eltérõ 
webhelyeket eltérõ
kínálatért keres. Ebbõl 
a szempontból szinte
értelmetlen 
hírversenyrõl beszélni 
e kolozsvári székhelyû
erdélyi magyar portálok
között...

BOTHÁZI MÁRIA

ONLINE MÉDIAKÖRNYEZET: 
MIT OLVAS 
AZ ERDÉLYI MAGYAR?



tabb anyagok listáját rendelkezésre bocsátotta. A 2017. januári top 10 ekként
mutat: 

1. Lemond tisztségébõl Kovács Péter, az RMDSZ ügyvezetõ elnöke
2. Így szaporodik az erdélyi magyar
3. Kelemen Hunor válasza Ágoston Hugó nyílt levelére Maszol-ügyben
4. Pénzcsinálók – jogerõsen betiltották az Igazi Csíki Sör gyártását
5. Orbán János Dénes kezébe vette a fiatal irodalom sorsát. Óirgalomatyja-

nehagyjel!
6. Bakk-Dávid Tímea: Olosz Gergelyt kitüntették az RMDSZ SZKT-n. Tessék?
7. Egy mentes vizet kérek. Így nevetünk Dragneán.- T-Rex
8. Ti is érzitek, hogy ez így nem elég?
9. Kelemen Attila Ármin: Az Erdélyi Riport megszüntetése kapcsán
10. „Nem igaz, hogy újságírók kerültek utcára az Erdélyi Riporttól.”

A legolvasottabb anyag egy január negyedikén megjelent interjú, amelyben
gyakorlatilag a portál dobja, pontosabban robbantja be a bombahírt Kovács Pé-
ter lemondásáról – nyilván az exkluzivitás érezhetõen nem tekinthetõ véletlen-
nek, a beszélgetés hivatalosan tájékoztató jelegû, hiányzik belõle a részletekre
rákérdezés, olykor akár offenzíven is. Az óvatos interjúból konkrét részletek
nem derülnek ki a miértrõl és továbbiakról, de önmagában ütõs újdonság a le-
mondás ténye és az, hogy az RMDSZ ügyvezetõ elnöke a médiában folytatja.
(Azóta Kovács Pétert újságíró-riporterként hallgathatjuk a Kolozsvári Rádióban.) 

Alapos háttérmunka eredménye viszont a toplista második helyén szereplõ
összeállítás, amelyben a szerkesztõség nemcsak annak jár utána, hogy 2016-ban
hány magyar gyerek született az erdélyi városokban, hanem annak is, hogy me-
lyek voltak a leggyakoribb nevek tavaly.

A hónap harmadik legolvasottabb anyaga Kelemen Hunor január 12-én meg-
jelent válasza Ágoston Hugó nyílt levelére, amelyben az újságíró azt a kérdést
intézi az RMDSZ elnökéhez, hogy a lapot – akárcsak a Transindexet – kiadó
Progress Alapítvány miért menesztette õt a Maszol hírportáltól. Kelemen azt ír-
ja, nem tartja közügynek a hasonló menesztéseket, alaptalan vádaskodásnak ne-
vezi, hogy Ágoston azt inszinuálja, szerzõdését csak azért nem hosszabbították
meg, mert egyik-másik véleményével a kiadó vagy az azt mûködtetõ RMDSZ el-
nöke nem ért egyet. Tudomása szerint – mivel errõl tájékoztatta õt a Maszol ki-
adója és fõszerkesztõje – a publicista elbocsátásának nem politikai vagy ideoló-
giai okai vannak, hanem mert arra a konklúzióra jutottak, hogy újításra, váltás-
ra van szükség. 

A lista negyedik helyén az Igazi Csíki Sör betiltásáról szóló hírcikk, amely-
ben az alap MTI-hírbõl kiindulva a Pénzcsinálók rovat megszólaltatja a vállalat
többségi tulajdonosát, Lénárd Andrást. A hír kapcsán jól kiviláglik az online mé-
diateret jellemzõ hírverseny, a különbözõ webes felületek egymást hivatkozzák,
a Transindexet a cikk 15 óra körüli megjelenése után 17 óra körül például a Kró-
nika. A Maszol már 14 óra körül saját részletekkel jelentkezik, Cseke Péter Ta-
más Hajdu Gábort, az Igazi Csíki Sört gyártó cég jogi képviselõjét éri el. (A
Maszol Lénárd megszólalását a Mihir címû portálról idézi.) A cikk a
Transindexen 296 like-ot kap, a Maszolon 1,7 ezret, ami elég nagy olvasottság-
beli különbségre enged következtetni.

77

2017/8



A toplista ötödik és hatodik helyezettje két publicisztikai írás: az ötödik a
költõ Orbán János Dénes sokat vitatott magyarországi íróakadémiai ténykedé-
sét, pontosabban ezúttal a Kárpát-medencei Tehetséggondozó KFT-nek köny-
vében, az Enumeráció címû antológiában megjelent, O. J. D. által jegyzett elõ-
szóban közölteket, a polkorrekt irodalomnak szóló „hadüzenetet” vitatja,
szerzõje Kulcsár Árpád. A bukott RMDSZ-politikus, Olosz Gergely a Szövet-
ség általi kitüntetését nehezményezi kritikus-ironikus hangvételû jegyzeté-
ben Bakk-Dávíd Tímea: „Mennyire üdítõ lenne egyszer, csak egyszer, csak
legalább most kiállni a nyilvánosság elé, és azt mondani: ezt elszúrtuk, bocsá-
natot kérünk, nem gondoltuk végig, visszavonjuk” – írja. A cikk mindenkép-
pen a kiegyensúlyozott tájékoztatásra törekvés letéteményeseként értékelhetõ
a Transindex szerkesztõségétõl.

A következõ anyag a Transindex szolgálati blogján, a T-Rexen Liviu Dragnea
amerikai látogatásakor készült képek kapcsán született mémek szemléje. 

A nyolcadik helyen szereplõ, január 25-én megjelent publicisztikai írás
Fõcze János doktorandusz, a Transindex volt munkatársa tollából született, és az
erdélyi közélet és közbeszéd sajátos vonásairól, önzõ, öntelt és szomorú voltáról
elmélkedik történelmi kontextusban.

A lista utolsó két cikke ahhoz a médiabotrányhoz kapcsolódik, amely szin-
tén tematizálta az erdélyi közbeszédet a 2017-es év elején: az Erdélyi Riport cí-
mû hetilap szintén a kiadó, Progress Alapítvány általi megszüntetését, amit
karácsonykor jelentett be a lap szerkesztõsége. Elemzésünk szempontjából ér-
dekes lehet a kilencedik helyen szereplõ, Kelemen Attila Ármin által jegyzett
véleményanyag részlete: „Miért kell fenntartásokkal kezelni a romániai ma-
gyar portálok nézettségi adatait? A Riport megszüntetése kapcsán fontos érv
volt, hogy a lapot alig olvasták. Könnyen meglehet, hogy a lapot fõleg azok
olvasták, akik írták. Nagyon nehéz eldönteni, hogy mit kell fenntartani és
mit nem. Nyilván az erõforrásokat elsõsorban oda kell csoportosítani, ahol a
közösség számára termelnek is. De lehet erre matematikai képletet felállíta-
ni? A téma végtelen vitákat szülhet. Millió szempont lehet, és persze minden
eset más. Kétszázan vagy kétezren olvasták naponta a Riportot? Ha az olvasók
IQ-ját adnánk össze, milyen korrelációban lenne más portálok hasonló paraméteré-
vel? Jelzem, a téma végtelen. Mégis, ez a nézettségi érvelés némileg nyugtalanít.
Miért? Mert most, ezáltal értettem meg a játék lényegét. A Maszol RMDSZ felé va-
ló teljesítménylegitimációja tudniillik egy ferdítésen alapul. A Maszol úgy kom-
munikált a szövetségen belül, mint akik megnyerték a választási hírversenyt.
Viszont: ha a Maszol nézettségi statisztikáiból kivonjuk azt, ami olyan bulvár
tartalmakra irányul, amelyeket a Maszol a Facebookon nyom fizetett hirdetés-
ben, az a kérdés, hogy melyik romániai magyar portál nyerte a választási hír-
versenyt, árnyaltabb képet mutat.”

A legolvasottabb januári anyagok közt, listánk tizedik helyezettjeként
szerepelt a szintén Balázsi-Pál Elõd által jegyzett hosszú interjú Kelemen
Hunor korábbi sajtótanácsosával, az Erdélyi Riportot kiadó Progress Alapít-
vány igazgatótanácsának elnökével, Nagy-Debreczeni Hajnallal. Nem meg-
szüntették, hanem felfüggesztették a Riport mûködését – állítja ebben Nagy
Debreczeni, és cáfolja azt is, hogy a Fidesznek bármiféle befolyása lett volna
a döntésre.

78

2017/8



A Fõtér

A 2014-ben indult Fõtér címû, a magyarországi támogatottságú Erdélyi Média-
tér Egyesület ernyõje alatt indult. Meglehetõsen új szereplõként az erdélyi magyar
médiapiacon sikerült mára kialakítania olvasótáborát, amelynek tagjai elsõsorban
egyedi nézõpontú, gyakran humoros-ironikus, saját szûrõn átszûrt és nem a
klasszikus újságírói mûfajok elvárásai szerint építkezõ anyagokért keresik a portál
kínálatát. A Fõtér elsõsorban közéleti-politikai témákkal jelentkezik, amelyeket ke-
vés kulturális és még kevesebb, a honi életmódhoz kapcsolódó témával tarkít.

A portál legolvasottabb anyagai januárban a következõk voltak:

1. Baj van a Brassaiban
2. A Nagy-Moldova térkép megkondította a román vészharangot
3. Cáfolja a SIE, hogy foglalkozna Erdély elcsatolásának állítólagos tervével
4. Ki-kicsoda a Grindeanu (Dragnea)-kormányban?
5. Botrány: a titkosszolgálatok tíz évig könyékig turkáltak az igazságszolgál-

tatásban
6. Keményen számon kérte a román hatóságokon a magyarokkal szembeni

fellépést Balog Zoltán Tordán
7. Hírek
8. Filmsorozat készül a románok mítoszokkal teli õstörténetérõl
9. Putyin Nagy-Moldova térképét ajándékozta Dodonnak
10. Románia máris jól kiakadt Dodonra
11. Románia frissen kinevezett miniszterelnöke máris szegi a törvényt
12. Dan Tanasã vérnyomása ismét gyászlobogó miatt ugrott az égig

Ha megnézzük a listát, leginkább egyedi szemszögbõl feldolgozott, az alap-
hírben rejtõzõ, azt kiugrasztó információkról van szó. 

Az elsõ helyen szereplõ Baj van a Brassaiban egy közleménybõl íródott, és
arról szól, hogy végveszélybe került a kolozsvári Brassai Sámuel Elméleti Líce-
um. Ismét sajátosan, nem hagyományosan hírszerûen megírt hír, amelyrõl min-
dent elmond, ha a leadjét idézzük: „Ha ez igaz, akkor hahó, RMDSZ, baj van, és
nemcsak Köpecen, Marosvásárhelyen, hanem Kolozsváron is!”

A második legnépszerûbb anyag A Nagy-Moldova térkép megkondította a ro-
mán vészharangokat címû, Cristian Unteanunak az Adevãrulban megjelent
Avertismentul sever pentru România címû cikkének magyarra átültetett változa-
ta. A véleményanyag arra mutat rá, hogy ha Igor Dodon, a Moldovai Köztársa-
ság elnöke Moszkvában Nagy-Moldova térképet kapott Vlagyimir Putyin orosz
elnöktõl, akkor Magyarország…

A harmadik helyen áll egy Mediafax-hír továbbfejlesztése, mely Cáfolja a
SIE, hogy foglalkozna Erdély elcsatolásának állítólagos tervével címmel január
25-én jelent meg, és még így is igen elõkelõ helyet ért a havi listán. Az elõbbi hír
– és még lesz e témába vágó top 10-ben – is ebbe a tematikai egységbe kapcsol-
ható. Itt most arról van szó, hogy „A SIE közleményben hangsúlyozza, hogy az
utóbbi napokban Románia feldarabolásával kapcsolatban felröppent »hírek«
nem reálisak és nem létezik semmiféle hírszerzési dokumentum, amely ezt az
állítólagos helyzetet vizsgálná.”

79

2017/8



Rendkívül munkás összeállítás lehetett a tájékoztató, de a portál ironikus stí-
lusát nem nélkülözõ, az említettek múltjára ekként rátekintõ írás, a lista negye-
dik helyezettje, a Ki-kicsoda a Grindeanu (Dragnea)-kormányban? Gabriel
Beniamin Leº védelmi miniszter, a szatmári felfegyverzõ, Petre Daea mezõgaz-
dasági miniszter, a honatyák luxusnyugdíjának és szeretõje kenyérbe kerülésé-
nek élharcosa, Carmen Daniela Dan belügyminiszter a titkos befutó Dragnea
hátországából – derül ki többek közt az összeállításból. 

Szintén a témát igen alaposan körüljáró, ezúttal komolyabb hangvételû
összeállítás listánk ötödik helyezettje – Fall Sándor figyelemfelkeltõ, Botrány: a
titkosszolgálatok tíz évig könyékig turkáltak az igazságszolgáltatásban címû cik-
kében egy arról szóló dokumentumról és tartalmáról ír január 17-én, hogy a SRI
aktívan beavatkozott az igazságszolgáltatás folyamatába.

Bizonyítékul arra, hogy megfelelõ tálalással sok minden elérhetõ az online
világában, a hatodik legolvasottabb anyag a Fõtéren egy MTI-hír, amelynek cí-
me: Keményen számon kérte a román hatóságokon a magyarokkal szembeni fel-
lépést Balog Zoltán Tordán. A fõteres lead pedig így hangzik: A magyar iskolák
vegzálását és a csíksomlyói búcsú világörökséggé nyilvánításának elszabotálását
is felrótta. Ez azért érdekes, mert a Gazda Árpád által jegyzett alap MTI-hír címe
Balog Zoltán: a hit szabadságáért ma is meg kell harcolni, még Európában is,
leadje pedig: Balog Zoltán szerint a hit szabadságáért ma is és Európában is meg
kell harcolni – az emberi erõforrások minisztere az erdélyi Torda unitárius temp-
lomában beszélt errõl pénteken azon az ünnepi istentiszteleten, amelyet a vallás-
szabadság 449 évvel ezelõtti kihirdetése alkalmából tartottak. Ezt így hozza
egyébként több erdélyi lap, köztük a Krónika is. 

Minthogy a lista hatodik helyén szereplõ, általános „hírek” címkét ebben a
keretben nem tudom értelmezni, átugrom, és hatodik helyre a Filmsorozat ké-
szül a románok mítoszokkal teli õstörténetérõl címû írást sorolom. A videóval el-
látott, január 13-i rövidhír szerint márciusban jön a román Trónok harca. A
Géták: babona és háború címû filmsorozat az elsõ, amelyik a géta-dák civilizá-
ciót állítja középpontjába, fõhõse Decebal dák király jobbkeze, Vezina. Cselek-
ménye a dák–római háborúk idején, 80 körül játszódik. 

Ismét a cím-lead páros fölötte fontos voltára hívja fel a figyelmet (illetve ter-
mészetesen a hírérzékenységre) az a Digi 24 alaphírébõl átírt rövidhír január 17-
én, amelynek címe: Putyin Nagy-Moldova térképét ajándékozta Dodonnak, és
egyetlen mondatos leadje: az orosz elnök pontosan tudja, mivel lehet hergelni a
kis Romániát. 

Egy nappal késõbb – a januári legolvasottabb anyagok közt a nyolcadik –
máris a román reakcióval hasít a Fõtér, ugyanis „Románia máris jól kiakadt
Dodonra”. Szintén rövidhírrõl van szó, meseszerûen hétköznapi megfogal-
mazásmódja érdekes: „Na, ennyi kellett a román külügyminisztériumnak. Azon-
nal helytelennek minõsítette a moldovai elnök nyilatkozatát, továbbá kijelentet-
te, hogy nem felel meg a Románia és a Moldovai Köztársaság közötti sajátos po-
litikai realitásoknak. A román külügy szerint a Moldovai Köztársaság minden
polgárának vágyait ki lehessen elégíteni, felelõsségteljes viselkedésre van szük-
ség. Irgum-burgum!” A szerzõ egyébként Szántai János, a portál fõszerkesztõ-he-
lyettese, aki költõként, sõt gyermekversek szerzõjeként is ismerhetünk.

A toplista utolsó elõtti helyezettje a szintén sajátosan Szántai-stílusban meg-
írt, szintén kishír – ezúttal bizonyító videóval – arról, hogy „a Realitatea TV
egyik riportere rajtakapta a miniszterelnök urat, amint a képviselõház elnökének80

2017/8



(Liviu Dragnea, ugye) irodájában éppen egy cigit tart a szájában. És tartunk tõ-
le, nem azért, hogy megegye ebédre. Na és hol van a képviselõház elnökének iro-
dája? Hát Románia parlamentjének épületében. És mi Románia parlamentje?
Egy közintézmény. És mit mond a dohányzásellenes törvény a közintézmények-
ben való füstölésrõl? Hát, hogy tilos. Na kérem, ennyit arról, hogy kinek mit és
hol szabad.”

Dan Tanasã vérnyomása ismét gyászlobogó miatt ugrott az égig – ezt a plasz-
tikus címet viseli a legnépszerûbb januári cikkek közül a tizedik. Szerzõje, Fall
Sándor igen érzékletes stílusban foglalja össze január 24-én az önkormányzati
képviselõ Facebook-bejegyzése nyomán született kis krokiját, amely arról szól,
hogy Tanasã nehezményezi a sepsiszentgyörgyi városháza eljárását, hogy fekete
zászlót tûz ki elhunyt dolgozói emlékére, lévén, hogy a zászló a románok nem-
zeti ünnepe táján lengett odakünn. 

A Maszol

A Maszol.ro az anyagi nehézségek miatt 2012. július 1-tõl megszûnt Új Ma-
gyar Szó címû napilap utódja, és portálként indulásakor azon a nyomon kívánt
haladni, amelyen jogelõdje is. Idõközben a Maszol a piaci igényekre válaszolva
a bulvárosabb tartalmak felé is nyitott, ekként Cseke Péter Tamás erõs kezû fõ-
szerkesztõsége alatt egyik vezetõ portállá nõtte ki magát Erdélyben. Míg a
Transindex és a Fõtér egyedi hangon és olykor akár rétegtémákkal szól olvasói-
hoz, a Maszolra elsõsorban klasszikus hírportálként tekinthetünk, amely azon
túl, hogy politikailag támogatói támogatását tartja szem elõtt, a gyors reagálásra,
a gyors hírközlésre, a hatásos címekre, leadekre és felütésekre, a b-betûs tartal-
makra (botrány, baleset, bulvár) helyez hangsúlyt. A portál legolvasottabb anya-
gai januárban:

1. Közúti bírságok: februártól 16 százalékkal nõ a büntetõpont értéke
2. Belföld
3. Borzalmas gyilkosság történt a Hargita megyei Homoródalmáson
4. Mutatjuk, hol fog szünetelni az oktatás hétfõn és kedden
5. Elfogták a homoródalmási gyilkost, beismerte a tettét
6. Szülõföldön magyarul: jelentõsen nõtt a támogatás összegee
7. Huszonkét illeték szûnik meg a belügyminisztériumi intézményekben
8. Fontos KRESZ-módosulások lépnek hatályba szombaton
9. Mínusz 16 fokban tettek utcára egy 16 éves diáklányt Székelyudvarhelyen
10. Hármas baleset történt hétfõ este Gyergyóditró határában
11. Várhatóan négynapos lesz a következõ hétvége a közalkalmazottaknak

Úgy tûnik, a lista meglehetõsen alátámasztja a fenti állítást, azzal a kiegészí-
téssel, amely a közérdekû-tájékoztató anyagok népszerûségére tér ki. 

Látható, hogy a listavezetõ kattintásszámszerzõ írás, a január 3-án megjelent
Közúti bírságok: februártól 16 százalékkal nõ a büntetõpont értéke a cím mellett
egy figyelemfelkeltõ, mindenkit érdeklõ és az aktív lakosság egészét érintõ hírt
is közöl: február elsejétõl 1450 lejre nõ a jelenlegi 1250 lejrõl az országos bruttó
minimálbér. Voltaképp egy néhány soros, objektív hangvételû rövidhírrõl van
szó, a Maszol által jegyzett hír ugyanazt ismétli, ami a címbõl és leadbõl már ki-
derült. 

81

2017/8



Hírcikknek tekinthetõ a lista második helyezettje – a portál által elküldött
toplistán második helyen a belföld rovat letöltésszáma szerepel, de ezt, akárcsak
korábban a Fõtér esetében, nem tudom ebbe az értelmezési keretbe illeszteni,
így az íráscímek mentén haladok –, amely még Szilveszter napján jelent meg, és
megrázta az erdélyieket: Borzalmas gyilkosság történt a Hargita megyei
Homoródalmáson, így szól a cikk címe, a lényeg pedig már a meglehetõsen bul-
városra hangolt felvezetésbõl kiderül: Rettegésben élnek két napja a Hargita me-
gyei Homoródalmás lakói: különös kegyetlenséggel megöltek egy helybéli idõs
asszonyt, és a tettes még nem került elõ. (Alább kiderül: azóta a 15 éves tettes elõ-
került, és az ügy lezárult.) Az írás klasszikus hírszerkesztést és hangvételt követ,
és a különösen kegyetlen gyilkosság részleteire, a helyiek félelmeire mutat rá,
megszólal a helyi alpolgármester is.

Január 8-án, vasárnap alaposan körüljárt és folyamatosan frissített hírcikk-
ben ismerteti a portál a közérdekû információkat a cudar idõjárás miatt beszün-
tetett oktatás részleteirõl. Az országos kitekintésû, Hírösszefoglalóként jegyzett
Mutatjuk, hol fog szünetelni az oktatás hétfõn és kedden címû írás hangvétele és
stílusa a korábbiakéval megegyezõ.

A jól pörgõ témák utánlövése mindig népszerû, ezt támasztja alá Cseke Péter
Tamás Elfogták a homoródalmási gyilkost, beismerte a tettét címû január 24-i cik-
ke is. A szintén hírcikként kategorizálható írás gyorsasága és témakövetõ jellege
mellett vélhetõleg exluzivitása miatt robban: a szerzõnek sikerül megszólaltat-
nia az áldozat unokáját, Pál Szilárdot, akitõl elsõ kézbõl szerzi azt az informáci-
ót, hogy õrizetbe vették elõzõ nap este a homoródalmási gyilkosság elkövetõjét,
egy 15 éves fiút, aki beismerte tettét.

Roppant egyszerû, közleménybõl írt, tájékoztató jellegû hír a toplista követ-
kezõ darabja: a  Szülõföldön magyarul: jelentõsen nõtt a támogatás összege címû
hír január 31-én jelent meg, és a téma jellegénél fogva mégis bekerül a legtöbb-
ször keresett januári Maszol-hírek közé. 

Hasonlóan tájékoztató jellegû a lista következõ darabja, a Huszonkét illeték
szûnik meg a belügyminisztériumi intézményekben címû – a január 29-i hírcikk
az Agerpres magyar szerkesztõségének vélhetõleg „maszolosított” változata. Jó
hír, minden értelemben: 1,2 ezer ember kedveli. 

Hasonlóan tényközlõ és informatív a hetedik helyezett Fontos KRESZ-módo-
sulások lépnek hatályba szombaton címû január 20-i cikk. Az economica.net-tel
jegyzett cikk sokszorosan semmit el nem áruló cím, lead és cikk-kezdet után so-
rolja fel az aktuális változásokat, amelyek leginkább a parkolásra és a jármûvek
elszállítására vonatkoznak. 

A következõ helyen a Mínusz 15 fokban tettek ki az utcára egy 16 éves diák-
lányt Székelyudvarhelyen címû január 20-i, az Udvarhelyi Híradótól – feltehetõ-
en gyorsan – átvett cikk, szintén néhány bekezdéses rövidhír áll. A téma felka-
varta és megosztotta az erdélyi olvasókat, több fórumon kommentözön és -háború
indult, a bentlakás – ahonnan a lányt kilakoltatták – is közlemény kiadására
kényszerült. Az ügy Magyarországig is eljutott, Lukács Csaba tényfeltáró ripor-
tot is közölt, több oldalról is megvilágítva azt a Magyar Nemzet hasábjain. 

A b-betûs tematizáció ékes darabja a toplista kilencedik helyezettje: Hármas
baleset történt hétfõ este Gyergyóditró határában címû, január 16-án megjelent
hír szép példa a civil és a mainstream média együttmûködésére. A hír témáját
és fotóit egyaránt egy olvasó küldte a szerkesztõségnek. A hír objektív, tényköz-
lõ hangnemben íródott, pusztán két bekezdés arról, hogy: „A baleset vélhetõen82

2017/8



a sûrû köd miatt következett be, olvasónk tájékoztatása szerint nagyon rosszak
voltak a látási viszonyok. A helyszínelés ideje alatt az E 578-as jelzésû úton szü-
netelt a forgalom.”

Az említettekhez képest nem mondható újdonságnak a Várhatóan négynapos
lesz a következõ hétvége a közalkalmazottaknak címû, január 17-i anyag sem. A
rövid, tájékoztató hírcikk kitér arra is, hogy melyek lesznek az állami szabad-
napok ebben az évben. Szerzõje nincs, az rtv.netrõl átvett fordítás. 

Következtetések

A népszerû anyagok felsorolása és bemutatása nyomán az alábbi következte-
téseket vonhatjuk le:

1. Idén januárban elsõsorban a hónap közéleti témáit keresték a Transindex
olvasói. Elsõsorban azok a cikkek voltak népszerûek, amelyek a vezetõ RMDSZ-
politikusok megszólalásaihoz köthetõk (Kovács Péter-interjú, Kelemen Hunor
nyílt levele): a jelek szerint a 2015-ig a Kelemen Hunor RMDSZ-elnök tulajdo-
nában lévõ portál ma is az a fórum, ahol bizalommal és szívesen adnak hangot
az erdélyi közéletre reagáló vélekedéseiknek a politikusok, RMDSZ-közeli köz-
szereplõk (Nagy-Debreczeni Hajnal-interjú). Mindenképp a kiegyensúlyozás tö-
rekvéseként értékelhetõ az a publicisztika, amely Olosz Gergely díjazásának
visszásságaira hívja fel a figyelmet. A legnépszerûbb januári Transindex-
anyagok az erdélyi magyar közélet leginkább botránykeltõ témáihoz kötõdnek:
Kovács Péter lemondása, az Erdélyi Riport megszüntetése körüli, a Maszol pub-
licisztikarovatának átalakítása nyomán kialakult hajcihõ, az erdélyi magyar
nyilvánosság sajátosságai, az Igazi Csíki Sör márka beszüntetése. Csupán két
anyag van a tízbõl, amely más témakörhöz köthetõ, az, amelyik a legnépszerûbb
gyermekneveket sorolja fel, és az, amelyik a Liviu Dragnea amerikai látogatásá-
ra reagáló mémeket mutatja meg. Mindemellett a három elemzett portál közül a
Transindex az, amely mûfajilag a klasszikus sajtómûfajok vonatkozásában a leg-
szélesebb skálát vonultatja fel. Tíz legnépszerûbb anyagából 5 publicisztika, 2 in-
terjú, 1 összeállítás, 1 hírcikk és 1 nyílt levél. Az anyagok stílusa ehhez mérten
klasszikusan komoly hangvételû, publicisztikái sok szempontúak, odamondó-
sak, de amolyan csak a portálra jellemzõ stilisztikai sajátosságokat, egyedi meg-
szólalásokat e toptízben nem fedezhetünk fel. Sajátosan izgalmasan építkezõek
viszont a címeik (túl azon, amit az online megkövetel), több esetben is a kijelen-
tés-reakció felépítést figyelhetjük meg, ezzel a többi portál esetében nem talál-
kozhatunk. Valószínûleg ez a stílus egyetlen szerkesztõ nevéhez kötõdik, aki a
címadásban jeleskedik, függetlenül attól, hogy az említett cikkek más-más szer-
zõ tollából származnak.

2. A Fõteret valószínûleg egyedi hangvétele miatt kedvelik olvasói. Ha meg-
nézzük a listát, leginkább sajátos szemszögbõl feldolgozott, az alaphírben rejtõ-
zõ, azt kiugrasztó információk voltak januárban a legnépszerûbbek. A korábban
említett Transindexszel, de még inkább a Maszollal szemben a Fõtér nem ad a
mûfaji tisztaságra, ekként a sokszínûségre sem. Pontosabban sokszínûsége ép-
pen egyediségében rejlik, anyagai csak a portálra jellemzõ stílusban íródnak, sõt
a megírás módjából a szerzõkre is ráismerhetünk. A Fõtér esetében tehát min-
denképpen méltatni kell szerkesztõinek az átlagosnál jobb íráskészségét, ugyan-
akkor a fõsodorral szembemenõ ironikus látásmódját. A toplistás anyagok isme-
retében elmondható, hogy a Fõtérre az országos hírek-történések, illetve a nagy-

83

2017/8



világ híreinek az erdélyi olvasót érintõ megfogalmazása miatt járnak az olvasók
– ebbõl a szempontból egészen érdekes és meglepõ eredmény, hogy a
Transindex és a Maszol sokkal inkább regionális, mint a Fõtér. Megjegyzendõ
ugyanakkor, hogy a népszerû anyagok zöme a kisebbség-többség (ebben az értel-
mében nem csak a román–magyar) együttéléshez köthetõ, a tíz legnépszerûbb
anyagból nyolc ilyen. Ebbõl négy a román–magyar alá-fölérendeltségi viszony-
ból adódó problémákra világít rá, a többi a román valóságot mutatja be, illetve a
nagyvilágra tekint ki román perspektívából. Az is elmondható, hogy a Fõtér ol-
vasója nyitott megismerni Romániát, a dolgok érthetõ, saját szûrõn keresztüli el-
magyarázása érdekli. Szereti és érti a humort (bár ez a kijelentés a kommentek
olvasatakor sokszor vitatható), az õt körülvevõ valóságot önálló szemszögbõl
igyekszik szemlélni. A Fõtér tehát anyagai alapján szintén a jól tájékozott, elsõ-
sorban városi, a közéletet kritikusan szemlélõ, a fõsodorral szembemenõ olvasót
szólítja meg. Cím- és leadépítkezési technikái a klasszikusnak nevezhetõ online-
szabályokat követik, címeik akciócímek hívószavakkal, leadjeik rövidek, gyak-
ran a címek folytatásai, és általában akként megkomponáltak, hogy majd a cik-
ket olvasva derüljön ki a lényeg. Ez a hatásvadász jelleg viszont a jóízlés és a ki-
egyensúlyozott tájékoztatás keretein belül marad, nem csúszik félre a nem való-
san tájékoztató kattintásvadászat felé.

3. Szintén ezt az építkezést követi – sokkal hírszerûbb, tényközlõbb hangvé-
telben – a Maszol portál is, amely, bár fokozottan odafigyel a b-betûs tematikák-
ra, szintén szem elõtt tartja a valós, megalapozott tájékoztatást. A Maszol-olvasó
vélhetõleg gyors tájékozódást szeretne, amikor a portálra kattint, emellett a színes
vagy hétköznapokhoz köthetõ hírek-információk érdeklik. A meglepõ és a szok-
ványos lehet az a két pólus, amely az idelátogatókat megfogja, mindkettõ a hét-
köznapi élethez kapcsolhatóan. Mert a három elemzett portál közül a Maszol le-
het a leginkább az, amely az egyszerû, köznapi embert megszólítja életkorra, is-
kolázottságra, lakhelyre való tekintet nélkül. Tíz legolvasottabb januári anyaga
közül hat közérdekû információkat közöl a KRESZ-módosítástól az adóig és a
Szülõföldön magyarul támogatásig. A top 10 négy anyaga köthetõ a baleset-bul-
vár-botrány hármasához, kettõ a homoródalmási brutális gyilkosságról, egy egy
balesetrõl szól, egy pedig – az utcára tett diáklány esete – botránynak minõsíthe-
tõ. A lista anyagainak mindegyike klasszikus építkezés szerint megírt hír vagy
hírcikk, általában közlemény vagy fordítás alapján. A hírek többnyire rövidek,
két-három bekezdésbõl állnak, könnyen áttekinthetõk és olvashatók. Nyelveze-
tük egyszerû, érthetõ, mondataik rövidek, objektív hangvételûek. Önálló stílus
ezeket az anyagokat sem jellemzi, olyannyira nem, hogy szerzõk sem jegyzik
õket: a tízbõl egy esetben írja alá szerzõ az írást. Témáik tehát nem politikai és
közéleti jellegûek, mint ahogyan az az elõzõ két portál esetében volt tetten érhetõ,
sokkal inkább a mindennapi életvitelhez és környezethez köthetõk. Öt esetben
fõként csak az erdélyi magyarságot érintõek, öt esetben országos kitekintésûek,
de Románia teljes lakosságához kapcsolódnak.

A három portál egyhavi népszerûséglistáját áttekintve összességében
elmondható: az erdélyi magyar online-olvasó jól rétegzett, eltérõ webhelyeket
eltérõ kínálatért keres. Ebbõl a szempontból szinte értelmetlen hírversenyrõl
beszélni e kolozsvári székhelyû erdélyi magyar portálok között, eltérõ profilú
oldalakról lévén szó, tematizációjuk, hangvételük határozza meg helyüket a
sajtópalettán. 

84

2017/8




