
 

VI. évfolyam 
2009/3. 

 
 

TANULMÁNY 

 

Sayfo Omar: • 

A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően 

befolyásoló fórumok 

 

Az információs forradalom és globalizáció mára nem csak a Nyugaton, hanem az arab világban 

is zajlik. Az információ áramlásának és befogadásának modellje azonban kulturális és történelmi 

körülmények miatt nagyban eltér a két kultúrkörben. A nyugati ember sokszor értetlenül szemléli, hogy 

miért viszonyul az arab ember tőle merőben eltérő módon az olyan aktuális politikai kérdésekhez, mint 

vallás, demokrácia, terrorizmus vagy szólásszabadság. A hírek Szíriában a formális eszközök mellett a 

sokszor személyes interakciók útján, szájról szájra terjednek. Alábbi kutatásomban kizárólag az 

elsődleges hírközlő és véleményformáló médiumok vizsgálatára szorítkozom. 

Először rövid áttekintem a szíriai tájékoztatás történetét, majd egyenként bemutatom azokat a 

hagyományos és modern médiumokat, melyek döntően befolyásolják a szír közvélemény formálódását. 

A sort a legrégebbinek tekinthető médiummal, a mecsetek pénteki khutbáival (a pénteki ima előtt a 

mecset imámjának a hívőkhöz intézett beszéde) által ez kezdem, majd a nyomtatás, rádió, és televízió 

vizsgálata után eljutok egészen az internetig. A médiumok hatásának vizsgálatánál kizárólag hivatalos 

szíriai forrásokra és helyszínen szerzett tapasztalatokra támaszkodom. 

 

 

Előszó 

 

Az információs forradalom és globalizáció mára nem csak a Nyugaton, hanem az arab világban 

is zajlik. Az információ áramlásának és befogadásának modellje azonban kulturális és 

történelmi körülmények miatt nagyban eltér a két kultúrkörben. A nyugati ember sokszor 

értetlenül szemléli, hogy miért viszonyul az arab ember tőle merőben eltérő módon az olyan 

aktuális politikai kérdésekhez, mint vallás, demokrácia, terrorizmus vagy szólásszabadság. 

Szíria igen fontos szerepet játszik a Közel-Kelet politikai életében. A tömegek politikai 

                                                 
• Sayfo Omar (1982) diplomáját az ELTE Arab szakán szerezte, majd a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Arab 
tanszékén kezdte meg PhD tanulmányait. Jelenleg a Hír TV külpolitikai szerkesztője. Számos újságcikk mellett két 
könyv szerzője. Közeli Kelet című riportkötete 2008-ban jelent meg, Allah Vendégei című munkája pedig 2009-ben 
került a boltokba. 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 47 - 
 

állásfoglalása hosszú vagy rövid távon komoly kihatással lehet az ország, és így a térség 

sorsára. 

Fontos és igen aktuális kérdés tehát, hogy megértsük a gondolkodást Szíriában és 

megtudjuk, hogy melyek azok a tényezők és fórumok, melyek napjainkban döntően 

befolyásolják az ottani közvéleményt. A szír példa ismeretével e mellett több más arab ország 

közvéleménye megértéséhez is kulcsot kaphatunk. 

A hírek Szíriában a szoros társadalmi kötelékek miatt sokszor személyes interakciók 

útján, szájról szájra terjednek. Ennek vizsgálata külön kutatás tárgya lehet. Alábbi 

kutatásomban kizárólag az elsődleges hírközlő és véleményformáló médiumok vizsgálatára 

szorítkozom. 

Az alábbiakban először rövid áttekintem a szíriai tájékoztatás történetét, majd 

egyenként bemutatom azokat a hagyományos és modern médiumokat, melyek döntően 

befolyásolják a szír közvélemény formálódását. A sort a legrégebbinek tekinthető médiummal, 

a mecsetek pénteki khutbáival1 kezdem, majd a nyomtatás, rádió, és televízió vizsgálata után 

eljutok egészen az internetig. A médiumok hatásának vizsgálatánál kizárólag hivatalos szíriai 

forrásokra és helyszínen szerzett tapasztalatokra támaszkodom. A szír napilapok nyomtatási és 

eladási példányszámára vonatkozó információk a Szíriai Terjesztési Intézettől származnak, 

melyeket a hivatal nyomtatott formában bocsátott a szerző rendelkezésére. 

 

 

A szíriai tájékoztatás rövid történelmi áttekintése 

 

Az arab és iszlám világ történelme során az állam és egyház soha nem váltak el olyan 

élesen egymástól, mint a nyugati világban. A vallási és világi vezetés egysége a tömeggel való 

kommunikációban is megnyilvánult. A vezetők kommunikációs fórumként használták a 

mecsetek pénteki khutbáit ahol sokszor a politikai döntéseket vallási köntösbe bújtatva 

tálalták a hívőknek. Ez muszlim a tradíció Szíriára is jellemző volt. 

A tájékoztatás modern korszaka Szíriában a XIX. században kezdődött. Az első 

nyomtatott lap 1865-ben az oszmán jelenlét idején jelent meg Szúrijja néven. A lap a politikai 

vezetés döntéseit, a meghozott határozatokat és törvényeket közölte a lakossággal. Kis 

példányszáma és a magas analfabétizmus miatt azonban csak egy szűk elithez jutott el. A hírek 

                                                 
1 A khutba az a beszéd, melyet a mecset imámja a pénteki ima előtt intéz a hívekhez. Ennek témája lehet vallási vagy 
társadalmi is. 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 48 - 
 

leginkább szájról-szájra járva jutottak el az emberekhez. A Szúrijja-t 1886-ban követte az első 

magazin, melynek címe Mir‘át al-sarq [A Kelet tükre] volt. 

Az Oszmán Birodalom felbomlása után Szíria francia fennhatóság alá került. A francia 

mandátum idején (1920-46) közel kétszáz lap működött Szíriában.2 A sajtó azonban súlyos 

cenzúrának volt alávetve és a – továbbra is – magas analfabétizmus miatt a nyomtatott lapok 

véleményformáló hatása igen alacsony maradt. A hírek ebben az időszakokban is a 

hagyományos társadalmi kapcsolatok útján terjedtek. A nyomtatás mellett megjelent a rádió is. 

Eleinte Szíriának nem volt saját adója. Irakban azonban 1936-tól, Libanonban pedig 1938-tól 

üzemelt rádióadó, melyek Szíria bizonyos területein is foghatók voltak. E mellett a II. 

Világháború idején a Nagy-Britannia a BBC Londonból sugárzott arab adásával, Németország 

pedig a Sawt as-sarq [Közel-Kelet] nevű szintén arab nyelvű adással próbálták befolyásolni az 

emberek gondolkodását. 

Az ország 1946. április 17-én az utolsó francia egységek távozásával nyerte el 

ténylegesen függetlenségét. A politikai stabilitás azonban még sokáig váratott magára. A 

függetlenséget követő tíz évben Szíriának húsz kormánya volt. A francia mandátum alól való 

felszabadulás évében útjára induló első szíriai rádiócsatorna, innentől kezdve a mindenkori 

vezetés szócsöve lett. 

A hatalom elsőként a Hazafias Tömb (al-Kutlah al-watanijjah) kezébe került. Az ország 

új vezetői azonban – az egykori gyarmatosítókhoz hasonlóan – kemény cenzúrának vetették 

alá az országban működő lapokat.3 Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy 1946 és 1949 közt 99 

lapot tiltottak be melyek többsége a hatalommal szemben kritikus, ellenzéki kiadvány volt.4 

1949. március 30-án Husni Za’ím5 hajtott végre katonai puccsot. A tájékoztatás helyzete 

azonban a ő uralma idején sem javult. Az első áttörésre csak az 1949 augusztus 4-től november 

29-ig tartó második puccs alatt került sor. Az október 8-án hozott 53-as törvény Szíria első 

sajtótörvénye lett. Ez – elviekben – garantálta a szólásszabadságot és lehetőséget kínált 

magánlapok alapítására is. 1950-ben alkotmányban is garantálták a sajtószabadságot. A 

                                                 
2 Samír Abd-Arrahmán: Al-Ilám asz-Szúrijj ba’da szanawát al ighláq wal ilghá [A szíriai tájékoztatás az elnyomás és 
bezárások évei után]. Reda Series for Information, 2003. 17. o. 
3 Hisám Luqmán: Al-Szháfa asz-Szúrijja Mádíhá wa Hádiruhá [A szíriai újságírás múltja és jelene]. Mansúrát 
Wazárat al-thaqáfijja, 1997. 165.-167. o. 
4 u. o. 177.-181. o. 
5 Husní Zaím (1897-1949) Szíria első, puccsal hatalomra került elnöke volt. Pályafutását a török majd a francia 
hadseregben kezdte. 1948-ban Szíria hadügyminisztereként támadást indított Izrael ellen,  1949 március 30.-án vér 
nélküli puccsot hajtott végre. Elnöki tisztségét csupán négy és fél hónapig tölthette be. Megbuktattása után börtönbe 
zárták, majd kivégezték. 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 49 - 
 

törvény adta lehetőséget azonban nem használták ki. Nem alakultak új lapok és a már meglévő 

orgánumok is tartózkodtak a politikai vezetés kritizálásától.6 

Hamarosan törvényi szigorítások léptek életbe. 1952-ben kiterjesztették az elnök 

jogkörét, akinek így már személyes jogában állt beszüntetni a nemkívánatosnak ítélt 

sajtótermékeket. 1953-ban pedig új sajtótörvény született, mely megszüntette az újságírók 

törvény által garantált védettségét. 

A szigorú törvény mindössze egy évet élt. 1954-ben a parlament visszatért az 53-as 

törvény alkalmazásához. Hamarosan bevezették az újságíró igazolványt és törvényben 

rögzítették a különböző újságírói jogkörökkel járó felelősségeket. Ezt követően már csak 

kizárólag újságírói igazolvánnyal rendelkező személyek végezhettek újságírói tevékenységet. 

Az igazolvány bár védelmet jelentett, de komoly felelősséggel is járt. A Rádió és Híradás-ügyi 

Általános Igazgatóság (al-Mudírijja al-‘ámma lil-Diája wal-anbá‘) ugyanis bármikor 

visszavonhatta az igazolványt. E mellett az anyagi források hiánya is korlátozta az újságírás 

fejlődését. A Szíriában működő magán és nagytőke ugyanis – elsősorban a magas 

analfabétizmus miatt – nem támogatta az újságírást.7 

1958. február 22-én egyesült Szíria és Egyiptom. Az 1958. augusztus 12-én hozott 35-ös 

számú forradalmi parancs katonai cenzúra alá rendelte a szír tájékoztatást. A cenzúra nem 

csak a nyomtatott és elektronikus sajtóra,de a könyvnyomtatásra és mozifilmekre is kiterjedt. 

Az év végére már csupán 22 újság maradt forgalomban, ami azt jelentette, hogy közel felével 

csökkent a Szíriában megjelenő lapok száma.8 Az 1960-ban hozott 156-os törvény tovább 

rontott a sajtószabadság helyzetén, mivel azután már kizárólag csak az Nemzeti Egyesület (al-

Ittiihád al-Qawmijj) által engedélyezett kiadványok jelenhettek meg. A cenzúra az 1960-ban 

megalakuló szír állami televízió (al-tilfzijón asz-Szúrijj) működésére is kiterjedt. 

Az Egyiptommal való egység 1961 szeptember 28.-ig tartott. A szétválás után a 

parlament minden korábbi sajtóra vonatkozó törvényt és rendeletet hatálytalanított és 

visszatért az 53-as törvényhez. Jogi akadálya nem volt magán sajtóorgánumok létrehozásának. 

Bár alapultak új lapok, az újságírás színvonala továbbra sem javult.9 E mellett továbbra is 

fennmaradt a cenzúra, mely innentől kezdve az egységpárti sajtót kezdte súlytani. 

 

 

 

                                                 
6 u. o. 177.-181. o. 
7 u. o. 177.-181. o. 
8 Abd-Arrahmán: i. m. 25. o. 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 50 - 
 

 

A szír tájékoztatás a baathista rendszer alatt 

 

A Szíriát ma is irányító Baath párt 1963-ban került hatalomra. Az új vezetés – elődeihez 

hasonlóan – saját irányítása alá vonta a tájékoztatást, és annak feladatát elsősorban a Baathista 

forradalom céljainak ismertetésére mellett az alábbi pontokban határozta meg:10 

 

− A szocialista és nemzeti eszmék terjesztése Szíriában. 

− A bel és külföldi közvélemény megnyerése. 

− Az emigrációban élő szírek megnyerése. 

 

Az 1963. március 13-án hozott 4-es számú törvény betiltotta az állami ellenőrzésen 

kívül eső sajtótermékeket és médiumokat. Ezzel az állami tájékoztatás monopol helyzetbe 

került. A különböző politikai kérdésekben így a szírek – néhány külföldről sugárzott rádióadót 

leszámítva – kizárólag helyi és így államilag cenzúrázott forrásokból tudtak informálódni. 

A Baath párt hatalomátvételét követő időszakban két fontos momentum volt, amely 

rontotta a szír tájékoztatás belföldi megítélését. 1976. augusztus 12-én Tell al-Za’tar-nál a szír 

hadsereg asszisztált a libanoni maronita keresztények, palesztin menekültek elleni 

offenzívájához. 1982-ban a Muszlim Testvérek nevű iszlamista szervezet terrortámadásokat 

hajtott végre Szíria különböző pontjain, melyre válaszul a szír légierő támadást hajtott végre a 

szervezet fellegvárának tartott Hamá városa ellen. A szír tájékoztatás mindkét esetben a 

kormány nézőpontját közölte, ami sokszor ellentétes volt az emberek megítélésével.11 Ebben az 

időszakban számos tapasztalt újságírót tiltottak el a publikálástól, illetve helyeztek át korábbi 

munkakörétől távol eső hivatalokba. 

A 90-es évekre a szíriai tájékoztatás elvesztette hitelét. A médiumok következetesen 

cenzúrázták az országot érintő negatív híreket. Nem írtak például a rendszeres 

áramszünetekről és a bürokráciában burjánzó korrupcióról.12 Ezzel egyidőben egyre inkább 

elterjedtek az egyéb arab országokból sugárzott műholdas csatornák, melyek új alternatívát 

                                                                                                                                                     
9 Abd-Arrahmán: i. m. 27. o. 
10 dr. Adíb Khodúr, Al-Szháfa asz-Szúrijja -Nas‘atuhá wa tatawwurruhá wáqiuhá al-ráhin [A szíriai újságírás, 
keletkezése, fejlődése és jelene]. Dimašq, 1972, 489.o. 
11 “Lá suhof lá Sahafijjún wa lá man jahzanún”. Al-Nahár,  2001. február 20. 
12 “Kajfa nasta’ídu qári‘an faqadnáhu?” [Hogyan szerezzük vissza elvesztett olvasóinkat?]. Al-‘arab al-Jawm 
(Jordánia), 2001. május. 13. 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 51 - 
 

kínáltak a tájékozódásban. A szíriai emberek, hazájuk tájékoztatásába vetett bizalmának 

csökkenését leginkább a napilapok  példányszámának alakulása mutatta:13 

 

1. táblázat: A főbb szír napilapok példányszámának alakulása 1990 és 2000 között 

 1990 1999 2000 

Tisrín 14 60,000 14,770 20,000 

al-Thawra15 15,000 28,00016 20,000 

al-Baath17 10,000 4000 7000 

Forrás: A szíriai Terjesztési Intézet adatai szerint. 
 

Ahogy a táblázat is mutatja, 2000-ben fordulat állt be, és a lapok eladott példányszáma 

növekedni kezdett. A változás oka, hogy ebben az évben meghalt Háfiz al-Aszad elnök és 

hatalomra került fia, Bassár. A fiatal országa megreformálását tűzte ki célul. A szír média így 

felső utasításra egyre gyakrabban helyezte terítékre az országban uralkodó korrupció 

kérdését.18 Ennek köszönhetően az embereknek a helyi tájékoztatásba vetett bizalma 

növekedni kezdett. Az új elnök  2001. szeptember 22-én kiadott 50-es elnöki rendelete 

engedélyezte Szíriában a magánlapok kiadását, így lehetőség nyílt a tájékoztatás fejlődésének 

megindulására. 

A sajtóreformok azonban nem oldották meg a szír tájékoztatás minden problémáját. 

Bár a törvények lehetőséget kínáltak az újságíróknak véleményük szabad kifejezésére, a régi 

reflexek továbbra is megmaradtak. Ezt példázza egy 2003-ban történt eset. Az amerikai 

csapatok Bagdadba történő bevonulását a világ számos csatornája élőben közvetítette. Ezzel 

szemben a szír televízió egész nap ismeretterjesztő filmeket sugárzott. Az egy nappal később 

megjelenő napilapok pedig csak homályos állításokat közöltek az iraki helyzetről. Az emberek 

így más arab hírforrásokból voltak kénytelenek tájékozódni az ügyben.19  

 

 

 

                                                 
13 A szíriai Terjesztési Intézet adatai szerint. 
14 Országos napilap. 
15 Országos napilap. 
16 A példányszám emelkedés lehetséges oka, hogy 1999-ben az at-Thawra négyoldalas szórakoztató melléklettel 
bővült ki. 
17 A Baath párt napilapja. 
18 “Kajfa nasta’ídu qári‘an faqadnáhu?” [Hogyan szerezzük vissza elvesztett olvasóinkat?]. Al-‘arab al-Jawm 
(Jordánia), 2001. május. 13. 
19 „Szu‘ál as-sári’ al-szürijj: Kajfa nusaddiqu Ihtilála Baghdád wa tilfizijúnuná lam ju’linahu?” [A szíriai utca kérdése: 
Hogyan higyjük el Bagdad elestét, ha a televíziónk nem jelenti be?]. An-Nahár,  2003. május 09. 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 52 - 
 

 

A mecsetek mint tömegkommunikációs fórumok 

 

Az iszlám kultúrában a mecsetek számítanak az egyik legfontosabb közösségi 

fórumnak. A jó muszlimnak péntekenként ajánlott elmennie a mecsetbe, hogy ott 

meghallgassa az imám beszédét, majd a többi hívővel közösen lerója pénteki imáját. A 

mecsetekben elhangzott pénteki beszédnek (khutba) mindig komoly szerepe volt a 

közvélemény formálásában. Ez a hagyomány a modern Szíriában is továbbél. A pénteki 

khutbának hagyományosan kidolgozott formai és tartalmi követelményeknek kell megfelelnie. 

Szerkezete az alábbi egységekből áll: 

 

1. Isten és prófétáinak dicsőítése. Ennek szövege állandó. 

2. A khutba szövege. Ennek témája lehet aktuális vagy történelmi esemény, esetleg 

hétköznapi társadalmi, családi vagy vallási téma. Az imám kijelentéseit minden esetben 

Korán idézetekkel, Mohamednek tulajdonított mondásokkal vagy hadísz részletekkel 

támasztja alá. 

3. A khutba lezárása. Az imám fohászra hívja a híveket, majd maga is leül és elmormolja 

annak szövegét. 

4. A khutba tanulságainak levonása, összegoglalása. 

5. Fohász (du’á’ Ennek szövege mindig hasonló sémát követ. Szövegében azonban 

lehetnek apróbb különbségek. Az imám Isten áldását és megbocsátását kéri a 

muszlimok számára. Az imám minden mondata után megvárja amíg a hívek egyszerre 

Àmín (Ámen) szóval válaszolnak. A fohász második felében az imám az ország 

vezetőjére is áldást kér. Ez utóbbi igen fontos, hiszen az imám az uralkodó nevének 

megemlítésével egyben a fennálló rendet is legitimálja.  

6. Általános konklúzió. Ennek szövege állandó. A végén az imám felszólítja a müezzint, 

hogy hívja imára az embereket. 

 

Szíria lakosságágának 74 százaléka szunnita muszlim, 16 százaléka egyéb muszlim, 10 

százaléka pedig keresztény.20 A vallási ügyekért a Vallásügyi Minisztérium (Wazárat al-Awqáf) 

felel. A minisztérium felépítése a többi minisztériuméhoz hasonlatos. Élén a vallásügyi 

                                                 
20 CIA World Factbook 2007. Internetes kiadás. 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 53 - 
 

miniszter (Wazír al-Awqáf) áll.21 Az intézménynek külön bizottsága felel a gazdasági, az 

igazgatási és vallási ügyekért. Megyei szinten az ügyeket a Vallásügyi Igazgatóságok (Mudírijjat 

al-Awqáf) irányítják, melyek alatt a városok vallási igazgatóságai állnak. 

A mecsetek dolgozóinak, csakúgy mint a pénteki khutbákat tartó imámoknak 

kinevezéséért a minisztérium felel, és ő folyósítja a fizetéseket is. Ez azt jelenti, hogy kizárólag 

a rendszer által elfogadott imámok hirdethetik az igét. Önjelölt prédikátorok nem juthatnak 

szóhoz. Az imámok kizárólag szír állampolgárok vagy az országban élő palesztin menekültek 

lehetnek. 

A Vallásügyi Minisztérium különböző kül- és belpolitikai események kapcsán írásos 

utasítást ad a vallásügyi igazgatóságoknak, melyben felkéri őket, hogy a hatáskörük alá tartozó 

imámok figyelmét hívják fel az adott téma fontosságára, azok pedig fűzzék bele a szükséges 

iránymutatást a pénteki khutbáikba. 

Ilyen rendszeresen visszatérő külpolitikai téma az iraki, a libanoni illetve a palesztin 

helyzet, melyek kapcsán az imámok mindig megjelölik a jónak vélt és az ellenséges oldalt. 

Belpolitikai téren ilyen fontos téma volt a 2007. nyarán a szokatlan forróság miatt 

bekövetkezett energiaválság, amikor az imámok takarékosságra szólították fel a híveket. De 

ugyanez történt 2007. őszén is az általános élelmiszer és energia áremelések után, amikor az 

imámok egyhangúlag hívták fel a hívek figyelmét a helyzet vallási vetületére, mi szerint a jó 

muszlim türelmes, elviseli a nélkülözést és lemond a felesleges kiadásokról.22 

Az ima végi fohászkodás (du’á‘) során az imámok Isten áldását kérik a köztársaság 

elnökére. 

A keresztény templomok miséi és istelettiszteletei során a pap nem beszél politikáról. 

Ugyanez a helyzet a sajátos vallási tradíciókkal rendelkező drúzok és alaviták gyülekezeteinél 

is. Kijelenthetjük tehát, hogy az állam kizárólag a többségi társadalmat adó szunniták esetében 

használja kommunikációs fórumként a vallási fórumokat. 

 

A mecsetek hatékonysága a számok tükrében 

 

Szíriában jelenleg 9510 mecset üzemel, 610 pedig épülőfélben van.23 A Szíria területén 

lévő összes mecset a Vallásügyi Minisztérium fennhatósága alá tartozik, és újabb mecsetek is 

csak az ő engedélyével épülhetnek. A legkisebb mecsetekben 250-300 fő a közepesekben 2-3000 

                                                 
21 Az adott időszakokban elhangzott khutbák szövegei alapján. 
22 Az adott időszakokban elhangzott khutbák szövegei alapján. 
23 A szíriai Vallásügyi Minisztérium 2007. novemberi adatai szerint. Személyes interjú. 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 54 - 
 

fő a legnagyobbakban pedig 20-25 ezer ember fér el. A gyakorlat szerint a mecsetek döntő 

többsége péntekenként zsúfolásig megtelik. Sok helyen még a mecsetudvarokon is gyülekeznek 

a hívek. Ez teszi szükségessé az újabb mecsetek építését. 

A mecsetek látogatóinak szociális hátteréről és életkoráról idáig még nem készült 

hivatalos statisztika. A társadalmi gyakorlat azonban azt mutatja, hogy az egyedülálló muszlim 

férfiaknak alig több mint fele, míg a házasoknak már közel 90 százaléka látogatja a pénteki 

imákat. 

Ha tényként kezeljük, hogy nők és 14 éven aluliak igen ritkán látogatják a pénteki imát, 

kijelenthetjük, hogy hozzávetőlegesen minden 495 felnőtt szunnita férfira jut egy mecset. 

Ami a khutba megítélését és hatékonyságát illeti, kijelenthetjük, hogy a hívek 85 

százaléka elfogadja az imám szavait, mondván az teljes összhangban áll az iszlám tanításaival. 

Azzal, hogy a Vallásügyi Minisztérium hatással van a khutba témájára, 90 százalékuk tisztában 

van. A tájékozatlanság itt inkább a 18 éven aluliak körében jellemző.24 

Ezzel tehát a mecsetek igen hatékony kommunikációs fórumok, melyeken keresztül a 

kormány el tudja juttatni iránymutatásait az emberekhez. 

 

A szíriai nyomtatott sajtó 

 

A 2001. szeptember 22-én kiadott 50-es elnöki rendelet engedélyezte Szíriában a 

magánlapok kiadását. Az országban a három állami napilap melllett (al-Baath, Thawra, 

Tisrhrín) jelenleg 133 magán kézben lévő heti és napilap működik.25 Ezek példányszáma 

azonban (az al-Watan-t leszámítva26) messze elmarad az állami lapokétól.27 

A szíriai politikai pártok valamennyien rendelkeznek saját lappal. Ezeket a pártok 

általában ingyen osztogatják tagjaik között. A lapok ténylegesen, piacon eladott példányszáma 

igen alacsony.  Szíriában e mellett a legális politikai pártok kizárólag a kormánnyal egy oldalon 

álló Hazafias Front (al-Dzsabha al-Watanijja) kötelékén belül működnek. Ebből adódik, hogy a 

pártlapok ritkán fogalmaznak meg az állami lapokétól eltérő véleményt.28 

 

                                                 
24 Saját felmérés. A megkérdezettek: pénteki imáról kijövő emberek. Területi megoszlás: Damaszkusz: 100 fő, 
Aleppo: 100 fő, Idleb: 100 fő, Hama: 50 fő 
25 A szíriai Terjesztési Intézet 2007 novemberi adatai szerint. 
26 Az al-Watan 2006 decemberében alapult magánlap. Központja a damuszkuszi szabadkeresjkedelmi övezetben van. 
Mint ilyen, jogilag a külföldi lapokhoz hasonló elbírálás alá esik. Példányszámát tekintve az al-Watan az egyetlen 
jelentős magánlap Szíriában. 
27 A Szíriai Tájékoztatási Minisztérium 2007 novemberi adatai alapján. 
28„Szaháfa Kol Wa-skor”.[Lakáj Média], Al-Muhaawir al-Lubnánijj, 2003. június-július. 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 55 - 
 

 

2. Táblázat: Pártlapok Szíriában 

Lap neve A lap által képviselt párt Nyomtatott/ eladott példányszám29 

Sawt al-Sa’b Szíriai Kommunista Párt -Baqdási szárny 756/152 

al-Núr Szíriai Kommunista Párt -Faysali szárny 1689/278 

Al-Wahdawijj Egységes Szocialista Párt 820/65 

Àfáq Arab Szocialisták Pártja 663/45 

al-Mítháq Egyesült Arab Szocialista Párt 336/25 

 

A Bajt al-Khibra al-Dirását wal-Istshárt al-Iqtiszádijja [Gazdasági Tanácsok 

Tanulmányok és Iránymutatások Központja] nevű damaszkuszi székhelyű kutatóintézet 2006. 

májusában készített felmérést a szírek újságolvasási szokásairól.30 A felmérés idejében még 

nem voltak jelen a szír piacon a különböző magán lapok. 

A kérdezőbiztosok 1200 embert, többségükben értelmiségieket kérdeztek újságolvasási 

szokásaikról. Az értékelhető válaszadók száma 898 volt. Az eredmény szerint a megkérdezettek 

34 százaléka napi rendszerességgel, 58 százalékuk pedig alkalmanként olvas napilapokat, 

miközben 8 százalékuk egyáltalán nem olvas újságot. Az újságot naponta olvasók aránya az 

állami hivatalokban közt volt a legmagasabb (78 százalék). A más munkakörökben 

dolgozóknál ez az arány átlagosan csak 27 százalék volt. 

Területi megoszlás szerint a Szíria déli megyéiben lakók ötven százaléka napi 

rendszerességgel, negyven százaléka alkalmanként olvas lapokat. A többi megyében ez 

átlagosan húsz, illetve 65-75 százalék volt. 

1-től 4-ig terjedő bizalmi skálán a megkérdezettek a következőképp pontozták a sajtót: 

helyi (állami) napilapok: 3,1 helyi magazinok: 3,1 helyi elektronikus sajtó: 3,2 arab sajtó: 3,4. 

A pontozásból egyértelműen látszik, hogy a megkérdezettek körében a külföldi arab 

lapok valamelyest nagyobb bizalomnak örvendenek mint a helyi (kormány által irányított) 

sajtó. A déli megyékben a helyi lapokba vetett bizalom az átlagnál magasabb (3,3 százalék) a 

külföldi arab lapok pontja pedig az átlagnál alacsonyabb (2,75 százalék) volt. 

A kérdőív többfeleletes kérdésére, mi szerint hogyan lehetne javítani a sajtót jellemző 

állapotokon, a megkérdezettek 78 százaléka felelte azt, hogy “Szólásszabadságot garantáló 

törvények meghozatalával. Előkelő helyen szerepelt még az újságírók színvonalasabb képzése 

                                                 
29 2007 június havában a  hetenként átlagosan eladott példányszám a Szíriai Tájékoztatási Minisztérium 2007 
novemberi adatai alapján. 
30 Az eredményt az al-Thawra publikálta ugyanabban a hónapban. 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 56 - 
 

is (70,8 százalék). A válaszból azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a szíreknek közel 

nyolcvan százaléka úgy véli, hogy hazájában a szólásszabadság javulásra szorul. 

A megkérdezettek az alábbi témákat preferálják az újságokban: Helyi-, kül- illetve 

belpolitika (56 százalék), kultúra (52,6 százalék), helyi ügyek (48,7 százalék), közgazdaság (39,1 

százalék), tényfeltárás (38,4 százalék), sport (37 százalék), közvéleménykutatások (29,3 

százalék). 

 

A közvéleménykutatás problémája és a szír sajtó helyzete a számok tükrében 

 

Szíriában viszonylag kevés közvéleménykutatás és statisztika készül. A bármiféle ilyen 

kutatásokat legfőbbképpen kultúrális tényezők nehezítik. Dr. Suhayl Hamdán szír egyetemi 

tanár és a A Bajt al-Khibra al-Dirását wal-Istshárt al-Iqtiszádijja közvéleménykutató intézet 

megalapitója szerint a megkérdezett szírek nagy része gyanakvásból, vagy társadalmi 

megítélésük kedvezőbbé tétele miatt sokszor nem a valóságot hanem a szerintük tőlük elvárt 

választ adják a kérdésekre.31 Szíriában egy művelt férfi ideálképéhez hozzátartozik, hogy az 

illető napi rendszerességgel olvassa a sajtót. Sokan ezért alaptalanul állították, hogy naponta 

olvasnak újságokat. Mások pedig azért állíthatták, hogy naponta követik a sajtót, mert attól 

tartottak, hogy a nemleges válasz azt sugallná, hogy nem bíznak az állami tájékoztatásban. Ha 

hű képet akarunk kapni a szír sajtó helyzetéről, a száraz számokhoz kell nyúlnunk.  

 

3. Táblázat: Szíriai napilapok példányszámának alakulása egyes szíriai régiókban 

 
Összes Damaszkusz Homsz Aleppo Tartusz Lattakia Idleb Deir al-Zour 

al-Baath 5765 2384 500 750 270 465 50 200 

Tishrín 30,000 11,856 2800 3000 2800 3100 200 950 

al-Thawra 52,265 23,725 4360 ? 6000 4500 260 1400 

al-Watan 19,100 8892 2400 2300 1500 2200 90 236 

Syria Times 1360 894 25 75 20 25 3 25 

Al-Dijár 19,900 8819 1500 2324 1200 2400 100 300 

al-Rijádijja32 56,055 15,550 8000 15,000 1575 6000 550 2000 
 

2007-es adatok szerint Szíria lakossága 19.314.747 fő.33 A 14 éven aluliak aránya – akik 

korukból adódóan nem olvasnak napilapokat – 36,5 százalékot teszik ki. A 14 éven felüli 

                                                 
31 Személyes interjú, 2007. november 2. 
32 Szíriai állami sportlap. Csak szombati és hétfői napokon jelenik meg. 
33 CIA World Factbook 2007. Internetes kiadás. 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 57 - 
 

lakosság tehát hozzávetőlegesen 12,25 millió főt számlál. Ha összeadjuk a szíriai kormány által 

ellenőrzött politikai lapok naponta nyomott példányszámát34 kijelenthetjük, hogy azok 108.390 

példányt tesznek ki. A szíriai Nyomtatványügyi Igazgatóság (Mudírijjat al-Matbú’át) adatai 

szerint a remmitenda átlagosan húsz százalékra tehető. A ténylegesen eladott példányszám így 

hozzávetőlegesen 86.712. Ha feltételezzük, hogy egy ember kizárólag egy lapot olvas és hogy 

egy lappéldány – a szoros társadalmi kötelékek miatt – átlagosan hat kézen jár körbe (Erről 

nem létezik hivatalos statisztika. A szám Európában átlagosan 3-4 között mozog) azt az 

eredményt kapjuk, hogy hozzávetőlegesen 520 ezer szíriai olvas naponta újságot. Ez pedig a 14 

évnél idősebb lakosságnak mindössze 4,25 százaléka. Kijelenthetjük tehát, hogy a helyi szír 

sajtó sokat vesztett véleményformáló hatásából. 

A lapok alacsony olvasottságának egyik oka az analfabétizmus. A 2004.-es 

népszámlálás adatai szerint a 15 éven felüli szíreknek 79,6 százaléka tud írni és olvasni. Ez a 

szám férfiak esetében 86, nőknél pedig 73,3 százalék. Ez azt jelenti, hogy a szíreknek húsz 

százaléka azért nem olvas politikai lapokat, mert analfabéta. 

 

Külföldi sajtó Szíriában 

 

Szíriában számos külföldi sajtótermék van a piacon. Példányszámukban ezek messze 

elmaradnak a szír lapoktól. E mellett viszonylag magas áruk miatt csak kevesek szánják rá 

magukat a megvásárlásukra. Míg ugyanis a szír napilapok egységesen öt szíriai lírába (0,1 

dollár) kerülnek, addig a külföldi arab de főleg a nyugati lapok ára igen magas. Néhány, 

Szíriában is kapható külföldi lap pédányszámát az alábbi táblázat tartalmazza: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 
34 Az al-Watan magánkiadványként, az al-Riyadijja sportlapként itt nem számítottuk. Az al-Diyárt viszont – mint 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 58 - 
 

 

4. Táblázat: Néhány, Szírában is kapható külföldi lap Szíriába érkezett példányszáma és piaci ára 
A lap neve Származási országa Szíriába érkezett példányszám 

(db.)35 
Piaci ára (Szíriai líra) 

‘Ukáz Szaúd-Arábia 381 10 

Al-Haját Libanon 2343 18 

Al-Ajjám Bahrein 92 50 

Al-Ahrám Egyiptom 603 15 

Al-Safír Libanon 1699 20 

Al-Baján E.A.E. 77 40 

Al-sarq al-Awszat Szaúd-Arábia 50 25 

Al-WaÎda al-Urdunnijja Jordánia 195 15 

Guardian Nagy-Britannia 32 175 

Independent Nagy-Britannia 17 205 

Der Spiegel Németország 10 555 

Economist Nagy-Britannia 150 300 

Financial Times Nagy-Britannia 43 205 
 

A külföldi lapok tehát áruk és alacsony példányszámuk miatt nem versenyképesek a 

szír lapokkal. Ennek ellenére komoly cenzúrán mennek keresztül.36 A sajtótermékeknek az 

olvasókhoz való eljuttatásáért a Damaszkusz Barámiki kerületében székelő Terjesztési Intézet 

(Mu‘assasat al-Tawzí’) felelős. A szír lapok reggel hét óra előtt érkeznek meg ide és 

szétosztásuk azonnal megtörténik. A külföldi lapok azonban más procedúrán mennek 

keresztül. A libanoni, iraki és jordán lapok teherautón érkeznek. A többi újság repülőgépen 

jön, a világ számos országából. Ezekért az Elosztási Intézet küldi el teherautóját minden reggel. 

Az Izraelből származó illetve a szír rendszerrel nyíltan ellenséges külföldi lapokból mindössze 

néhány példány érkezik, melyeket a megfelelő minisztériumoknak és hivataloknak 

továbbítanak. 

A repülőgépen érkezett lapokat a Cenzúra Igazgatóság (Mudírijja ar-Raqába) épületébe 

szállítják. Ott a beosztottak átolvassák a lapokat és jelentést írnak róluk, különös tekintettel a 

Szíriát és érdekeltségeit érintő cikkekre. A jelentések az igazgató kezébe kerülnek, aki 

korrigálja azokat majd továbbküldi a tájékoztatásügyi miniszternek. Amennyiben valamelyik 

lapban nemkívánatosnak ítélt írás jelent meg, azt visszatartják a piacról. Ha az ilyen írások 

tendenciózusnak bizonyulnak, a lap feketelistára kerül. Időleges cenzúrának esett alá például 

az egyiptomi al-AhrÁm című napilap 2006 augusztusának több napján, amikor a két kormány 

                                                                                                                                                     
Libanonban nyomtatott de Szíriának szóló lapot – igen. 
35 A szíriai Terjesztési Intézet 2007 novemberi adatai szerint. 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 59 - 
 

között fagyossá vált a viszony a Hezbollah és Izrael közötti háború megítélését illetően. A 

libanoni illetőségű al-Muharrir al-Arabijj [Arab Szerkesztő] azonban például végleg eltűnt a 

szír piacról a Haríri-gyilkosság ügyéhez való hozzáállása miatt.37 

A külföldi lapok cenzúrájának folyamata tehát egy napig tart. Ebből az következik, 

hogy a napilapok egy nappal eredeti megjelenésük után kerülnek a piacra. Így tehát egy nap 

késésben vannak a szír lapokkal, és két nap késésben a televíziós hírforrásokkal szemben. 

Hetilapok esetében ez a probléma kevésbé merül fel. 

Összességében nézve a külföldi napilapok, magas áruk, alacsony példányszámuk, késői 

megjelenésük miatt nem játszanak komoly szerepet a szíriai közvélemény formálásában. A 

külföldi lapok legnagyobb vásárlóközössége az adott ország Szíriában élő közösségének tagjai 

közül kerül ki. Ez különösen érvényes a palesztin és iraki sajtóra. Az Irakból érkező lapok 

döntő többsége például az iraki menekültek által sűrűn lakott negyedekben kerül eladásra. 

 

 

A rádió 

 

Az első szíriai rádióadás 1946-ban, a függetlenség kikiáltásának évében indult el. 

Jelenleg három állami rádiócsatorna működik. Az állami rádiók működését a Tájékoztatási 

Minisztérium (Wazárat al-i’lám) alá tartozó Televíziót és Rádiót Felügyelő Általános Bizottság 

(al-Haj‘ah al-’ammah lil-izáa wa al-tilfizijón) felügyeli. De AM-en befogható a londoni illetve 

montecarlói arab nyelvű adás is. A parabolaantennák elterjedéséig ezek voltak a kizárólagos 

hozzáférhető hírforrások melyek kívül estek az állami cenzúrán. 

A 2002 évi 10-es számú elnöki rendelet engedélyezte politikamentes zenés és 

kereskedelmi rádióadók megalapítását. Az első ilyen adó 2005-ben alakult. Mára már 10 zenés, 

kereskedelmi adó sugároz. Ezek azonban nem foghatók az ország minden pontján.38 

A Bajt al-Khibra al-Dirását wal-Istshárt al-Iqtiszádijja felmérése szerint a 

megkérdezettek 26,8 százaléka napi rendszerességgel, 49 százaléka alkalmanként, 17,7 

                                                                                                                                                     
36 Az illetékes intézmények dolgozóival készített saját interjúk alapján. 
37 Rafíq Haríri volt libanoni miniszterelnök 2005. február 14.-én vesztette életét robbantásos merényletben. Halála 
előtt a politikus több nyilatkoztában követelte a szíriai csapatok Libanonból való kivonulását, ezért sokan 
Damaszkuszt vádolták a merénylet elkövetésével. Damaszkusz következetesen tagadta a vádakat. A gyilkosság ügye 
azóta is megoldatlan. 
38 Al-Madína (Damaszkusz, Aleppo, Tartúsz) Szawt al-Múszíqa (Damaszkusz, Aleppo, Dzsúfín) Arabesq 
(Damaszkusz, Aleppo, Nabí‘ Salih) Szúriyya al-Ghad (Damaszkusz, Aleppo) Styl (Damaszkusz, Aleppo, Tartúsz) 
Melody FM (Damaszkusz, Aleppo) Sám FM (Damaszkusz, Aleppo, Lattakia) al-Farah (Damaszkusz, Aleppo) Mix FM 
(Damaszkusz, Aleppo) al-Baya‘ (Damaszkusz, Aleppo). 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 60 - 
 

százaléka pedig soha nem hallgat rádiót. A rádiózási szokások – Európához hasonlóan – 

Szíriában is az autóvezetéssel függnek össze. 

A válaszadók 55,13 százaléka bízik a szíriai állami rádiókban. Ez a szám a magánrádiók 

esetében 53,53, az arab rádiók esetében 53,91 a külföldi rádiók esetében pedig 42,22 százalék. 

A legnépszerűbb (42 százalékkal) az állam által működtetett, elsősorban zenét és 

szórakoztató műsorokat sugárzó Sabáb. Ezt követi 29 százalékkal a Damaszkuszi Rádió (Izáat 

Dimasq). A BBC London hallgatottsága 13, a Montecarloé pedig tíz százalék. Ez utóbbi két adat 

fényében kijelenthetjük, hogy a két, valamikor egyedüli alternatív tájékozódási lehetőségként 

szolgáló rádió mára sokat veszített jelentőségéből. 

 

A televízió Szíriában 

 

A szír állami televízió (al-tilfizijón asz-szúrijj) 1960-ban az Egyiptommal való egység 

idején alapult meg. 1998-ban pedig az Arabsat műholdon megkezdte a sugárzást a Szíriai 

Műholdas Adó (al-qanát al-fadáijja). A két adó működését – a rádióhoz hasonlóan – a 

Televíziót és Rádiót Felügyelő Általános Bizottság felügyeli. Magántelevíziók megalapítására 

egyelőre nincs jogi lehetőség. 

A parabolaantennák a 90-es évek közepén kezdtek elterjedni Szíriában. Ezzel a helyi 

televízió hegemóniája megtört. 2004-es felmérések szerint a szíriai háztartásoknak 67 százaléka 

rendelkezik műholdvevővel.39 A vizsgált év óta azonban a kínai import erősödésével 

megjelentek a piacon az olcsó műholdvevő készülékek, így hozzávetőlegesen mára a 

családoknak 96 százaléka rendelkezhet parabola antennával.40 A műholdvevők ilyen mértékű 

elterjedésének másik oka, hogy kábeltelevízió nincs, így -a mindössze három arab nyelvű 

csatorna fogására alkalmas földi antenna mellett- ez az egyetlen lehetőség a televíziózásra. E 

mellett a parabolaantenna szinte mindenki számára megfizethetővé vált. Egy, a több száz arab 

nyelvű csatornát felölelő Arabsat vagy Nilesat műhold fogására alkalmas szerkezet és annak 

beszerelésének ára márkától és minőségtől függően háromezer és ötezer szíriai líra (60 és 100 

dollár) között mozog. Lévén egy átlagos fizetés 150 dollár a műholdvevő készülék nem számít 

luxusnak. 

 

 

                                                 
39 Hivatalos szíriai adat: http://www.reefnet.gov.sy/home/IndicatorsSummary.doc. 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 61 - 
 

 

A szíriai emberek televíziózási szokásai 

 

A Bajt al-Khibra al-Dirását wal-Istshárt al-Iqtiszádijja 2006 júniusában készített 

felmérést a szírek televíziózási szokásairól.41 A kérdezőbiztosok ezer főt kérdeztek meg, 

melyből 832 főtől kaptak értékelhető választ. A válaszadók 66 százaléka férfi, 34 százaléka 

pedig nő volt. A megkérdezetteknek 59,4 százaléka vallotta, hogy napi rendszerességgel, 34,3 

százaléka pedig, hogy alkalmanként néz televíziót. Mindössze 4,3 százalék állította, hogy soha 

nem néz televíziót két százalék pedig nem válaszolt. Az általános vagy annál alacsonyabb 

műveltséggel rendelkezők körében a naponta televíziózók aránya 68 százalékos. A tengerparti 

régiókban az embereknek csupán 49 százaléka, a keleti megyékben viszont 83 százaléka követi 

naponta az adást. 

A Szíria tengerparti térségében végrehajtott gazdasági fejlesztések aránya jóval 

magasabb a keleti vagy északi megyék átlagánál. Bár a kutatás nem terjedt ki a megkérdezettek 

anyagi helyzetére, azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a szegényebb körülmények közt élő, 

és a fennálló renddel általában elégedetlenebbek többet néznek televíziót mint gazdagabb és 

elégedettebb társaik. 

A 25 éven aluliaknak 48 százaléka néz naponta televíziót, míg a 40 éven felülieknél ez a 

szám 74 százalékra nő. 

Ami a preferált műsorokat illeti, a megkérdezettek 53 százaléka követi hírműsorokat, 

47 százalék sorozatokat, 35 százalék politikai műsorokat, 28 százalék zenei műsorokat, 22 

százalék pedig a helyi ügyekkel foglalkozó műsorokat. 

A televízónézők leginkább 68 csatornát követnek Ezek közül az alábbiak a 

legnépszerűbbek: al-Dzsazíra (62 százalék), Szíriai műholdas csatorna (44 százalék), MBC ( 24 

százalék), Szíriai földi csatorna (19 százalék), al-Arabiyya (17 százalék), al-Manár (13 százalék), 

CNN (1 százalék). 

Következtetésként levonhatjuk, hogy a szíriaiak döntő többsége az al-ÉazÐrából 

tájékozódik. A libanoni al-Manár leginkább hír és vallási műsorokat sugároz. A Hezbollah által 

üzemeltetett csatorna általában a szíriai televízióhoz hasonló szemszögből közelíti meg a 

híreket. Feltételezhetjük tehát, hogy a szírek maximálisan olyan arányban követik a szír adó 

                                                                                                                                                     
40 Saját kutatás. A kérdezés során nem számított a amegkérdezettek életkora. A kérdés arra vonatkozott, hogy az 
illető otthona fel van-e szerelve parabolaantennával. A megkérdezettek száma: Damaszkusz: 200 fő, Aleppo: 150 fő, 
Tartúsz: 100 fő, Idleb: 150 fő, Hama: 50 fő. 
41 Az eredményt az al-Õawra publikálta 2006 június 17. 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 62 - 
 

híreit, amennyien az al-ManÁrt is nézik. A szíriai műholdas csatorna népszerűsége 

összességében három tényezőnek köszönhető: 

 

− A külföldi (pánarab) adók helyi hírek tekintetében nem versenyképesek a szíriai 

televízióval.  

− A műholdas adók betörésével járó szabadság és szabadosság sokként érte az 

embereket, ezért sokan a konzervatív hangvételű, cenzúrázott szíriai csatornát 

követik. 

− A szír lakosság 47 százaléka követi a televíziós sorozatokat. A szíriai műholdas 

csatorna naponta több népszerű sorozatot is sugároz, a szír sorozatgyártás pedig 

gyakorlatilag hegemón helyzetben van az arab világban. (Ezek áltaában 20-30 

epizódból álló társadalmi vagy történelmi drámák.) 

 

Az internet 

 

Szíriában az internet 1997-ben jelent meg. Ezzel egy időben a SANA állami 

hírügynökség, a Tishrín napilap és a Syrian Computer Society42 [Szíriai Számítógépes Társaság] 

is elindította saját honlapját. Szíriában jelenleg hivatalosan 1,5 millió internethasználó van.43 

Bár az internet már több mint egy évtizedes múltra tekint vissza, Európai mércével nézve még 

mindig gyermekcipőben jár. Az országban hat internetszolgáltató működik.44 Ezek azonban 

mind az állami hivatalok által ellenőrzött proxyn keresztül futnak, így a hatóságok kedvük 

szerint cenzúrázzák a nemkívánatosnak ítélt honlapokat. 

Az otthoni internethasználat luxusnak számít, mivel egy ilyen célra megfelelő 

számítógép ára 250 dollártól kezdődik. E mellett egy óra kapcsolat csomagtól és sebességtől 

függően 20-50 líra közt mozog, amihez sokszor még a telefonköltség is hozzáadódik.45 

Internetkávézóban egy óra 25 és ötven lírába kerül (0,5-1 dollár). Az ilyen kávézók 

célközönségének életkora 16 és 30 év közttire tehető. Nekik azonban alig öt százalékuk 

használja az internetet információszerzésre.46 Ki lehet tehát jelenteni, hogy az internet 

elhanyagolható szerepet játszik a szíriai közvélemény politikai tudatának formálásában. 

                                                 
42 Szíriai Számítástechnikai Társaság. A szervezet élén Bassár al-Aszad elnök áll. 
43 CIA World Factbook 2007. Internetes kiadás.  Az internethasználók között vannak azok is akik csak heti vagy havi 
rendszerességgel használják a világhálót. 
44 Araboo, Aloola, Aya, Sawa, Meganet, Syrian Telecommunications Establisment. 
45 A fent említett szolgáltatók 2007 novemberi árlistája alapján. 
46 Saját kutatás az internetkávézók közönsége körében, mi szerint a találkozás pillanatában éppen mit csinált az 
illető. Minta: Damaszkusz: 92 fő, Aleppo: 88 fő, Idleb: 65 fő, Hama: 40 fő, Tartúsz: 51 fő. 



Sayfo Omar: 
A tájékoztatás Szíriában és a szír közvéleményt döntően befolyásoló fórumok 

 
 

 
Kül-Világ – a nemzetközi kapcsolatok folyóirata 

VI. évfolyam 2009/3. szám 
www.kul-vilag.hu 

- 63 - 
 

 

Konklúzió 

 

A szírek döntő többsége tudja, hogy hazája sajtótermékei és médiumai cenzúrázottak. 

Az internet cenzúráját, a pornográf tartalom miatt sokan kifejezetten kívánatosnak tartják. Az 

újságok hitele mára igen meggyengült. Az emberek nagy többsége kizárólag akkor vásárol 

újságot, amikor az valamilyen fontos helyi hírről ír. Ilyen lehet az áremelések vagy az egyetemi 

felvételi pontok leközlése. Ilyenkor a remittenda akár 20 százalékkal is csökkenhet, ami azt 

jelenti, hogy gyakorlatilag az összes piacon lévő helyi napilap elfogy.47 

Az internet, bár egyre elterjedtebb, egyelőre nem tekinthető hatékony 

információforrásnak. Ha pontos adatokra és gyors hírekre van szükségük, a szíriai emberek 

többsége a műholdas csatornáktól szerzi információit. A szíriai állami csatornán leginkább 

helyi híreket – melyek kapcsán a többi arab csatorna hátrányban van – és sorozatokat néznek. 

A sorozatok hatása azonban nem elhanyagolható, hiszen azokon keresztül a szírek 

gyermekkoruktól fogva szívják magukba a készítők által sugallt társadalmi normákat. Területi 

megosztást tekintve észrevehető, hogy az állam által gazdaságilag jobban támogatott régiókban 

nagyságrendekkel kedvezőbb az állami orgánumok hatékonysága, mint a kevésbé támogatott 

megyékben. Az ilyen vidékek lakói elsősorban az al-Dzsazíra pánarab műholdas csatornát 

használják információforrásként. 

Bár az információs forradalom Szíriában is lezajlott, a leghatékonyabb kommunikációs 

eszköz a szír vezetés kezében továbbra is a pénteki ima. A mecsetek imámjai azonban nem 

híreket közölnek, hanem általános nézőpontot közvetítenek a tömegeket egyébként is 

foglalkoztató problémákról. Mindezt vallási formában, ideológiailag nehezen 

megkérdőjelezhető módon. Ezek elfogadottsága mindenhol magas. 

 

 

 

                                                 
47 Samír abd-Arrahmán: Al-I’lám al-Szrijj –ba’da szanawát al-ghiláq wal-ilgha‘. Reda Series for Information, 2003. 


